Foto: Ronald Hissink VarkensNieuws

Westfleisch recht overeind in krimpende varkensmarkt

De directie van het coöperatieve vleesbedrijf Westfleisch is tevreden over de resultaten in 2023. Wel komt de lat voor de komende jaren hoger te liggen. Margedruk noopt echter tot een hogere efficiency.

De kosten bij de Duitse coöperatie uit Münster stijgen met minstens € 35 miljoen. Arbeid wordt duurder, de papierwinkel groeit door extra controles, wetgeving en steeds meer marktconcepten de vragen om borging. Op de energiemarkt is het tijdelijk rustig, maar de energiekosten zullen ook verder stijgen de komende jaren.

Krimp varkensstapel 5 miljoen, evenveel varkens aan de haak

De omzet in 2023 groeide met 11% tot € 3,35 miljard. De winst voor belasting en rente steeg € 2,4 miljoen, tot € 37,7 miljoen. Het nettoresultaat zakte echter € 5,3 miljoen, tot € 21,5 miljoen. De daling is het gevolg van belastingmaatregelen, vertelde financieel directeur Carsten Schruck tijdens de ledenbijeenkomst afgelopen week in Legden (D). Het percentage eigen vermogen van het totaal vermogen is 40% en de kredietwaardigheid is goed, zei Schruck.

De directie verborg niet trots te zijn op het feit dat het bedrijf in 2023 6,49 miljoen varkens aan de haak kreeg. Precies evenveel als in 2022, terwijl de Duitse varkensstapel in vijf jaar tijd kromp van 27 miljoen naar 22 miljoen dieren. Door de hoge opbrengstprijzen is de krimp van de Duitse varkensstapel voorlopig gestopt.

Nieuwe fabriek in Bocholt

Om winstgevend te blijven moeten de efficiency en toegevoegde waarde van Westfleisch omhoog. Voor extra toegevoegde waarde is onlangs The Petfood Company in Bocholt gekocht, grensgemeente bij Aalten (Gld.) Een bijna nieuwe fabriek voor honden- en kattenvoer. Dit bedrijf produceert wekelijks 1.000 ton huisdierenvoer, waar veel slachterijproducten in kunnen. Voor meer efficiency zijn de varkenshouders ook nodig. Van hen wordt gevraagd te melden hoeveel biggen ze opleggen, met welk gewicht. Ook wil de coöperatie de herkomst en het geslacht van de dieren weten. Ferkeltransparenz, heet dit programma. De varkenshouder krijgt € 0,50 per varken als hij minstens zestig dagen voor afleveren deze data deelt.

Het tweede vleesbedrijf van Duitsland introduceerde een eigen vleesmerk: Gute Haltung! Direkt von Bauern. Meer dierenwelzijn is een speerpunt van het merk. Supermarkten vragen dit. Anderzijds is de prijsdruk vanuit de retail groot en dat blijft zo. Dit is versterkt door de hoge inflatie sinds 2022, vertelde directielid Michael Schulze Kalthoff.

Beheer
WP Admin