Partner
Anita van der Noord (regio Groningen-Drenthe) laat met behulp van haar kleinkinderen zien hoe gezond leren eten al voor de allerjongsten aantrekkelijk gemaakt kan worden. - Foto: Rabobank AlgemeenPartner

Revolutionaire ideeën en hoop regeren in Food Forward Membership

Gezond leren eten voor de allerjongsten onder ons aantrekkelijk maken, een online platform waarmee de logistieke afhandeling voor boerderijwinkels en lokale producenten makkelijker wordt en naar 10.000 kilo rundvlees opkweken uit een gram vlees uit de bil van de koe. Dat is een aantal van de ideeën die voortvloeiden uit Rabo Food Forward. En die nu in het recent gelanceerde Food Forward Membership mogelijk verder uitgewerkt worden.

Rabo Food Forward ging ruim drie jaar geleden van start. In een tent op een erf in Friesland wisselden agrariërs, retailers, ondernemers, consumenten en andere betrokkenen gedachten uit over de houdbaarheid van het voedselsysteem. En ideeën om dat systeem duurzamer te maken.

Na Friesland trok de Food Forward-karavaan het hele land door, om op eenzelfde manier voedseloplossingen te bedenken. Meer dan 200 deelnemers doorliepen een programma dat ontworpen is om hun ideeën door te ontwikkelen naar levensvatbare concepten. De meeste van deze deelnemers maken nu deel uit van het recent gelanceerde Food Forward Membership; een community die voedselveranderaars met elkaar en met financierings-, netwerk- en kennispartners verbindt.

Ideeën groeiden en werden rijker

Tijdens drie jaar Rabo Food Forward gingen meer dan 200 deelnemers On Track; een intensief 5-delig programma. Door On Track kwamen ze in contact met andere ondernemers uit de voedselketen. Leerden om innovatief en oplossingsgericht te denken, te prototypen en hun pitches aan te scherpen. Sommige ideeën bleken niet levensvatbaar en hielden op te bestaan. Andere ideeën groeiden en werden rijker.

Er ontstonden connecties tussen deelnemers uit verschillende Food Forward-edities. Maar bovenal ontstond het inzicht dat de eind-pitch een start is. Dat de echte klus dan pas begint. En dat die klus alleen kan worden geklaard met de hulp van alle spelers in het food en agrarische ecosysteem.

Kweekvlees, voedseleducatie voor de jongsten en online platforms

Anita van der Noord (regio Groningen-Drenthe) laat met behulp van haar kleinkinderen zien hoe gezond leren eten al voor de allerjongsten aantrekkelijk gemaakt kan worden. Zij wil kinderen helpen zich te ontwikkelen tot meer bewuste en kritische consumenten. Door ze te laten zien hoe voedsel groeit, samen met ze te oogsten, te koken en te eten. En zo te laten ervaren dat puur en onbewerkt voedsel heel lekker en gezond is.

Tekst gaat door onder de foto

In het experience center van Leon Moonen kunnen mensen ‘kweekvlees’ proeven. Vlees van koeien die ze op datzelfde moment buiten zien lopen. - Foto: Rabobank
In het experience center van Leon Moonen moeten mensen straks ‘kweekvlees’ kunnen proeven. Vlees van koeien die ze op datzelfde moment buiten zien lopen. - Foto: Rabobank

Paul van Straaten (regio Midden-Nederland) ontwikkelde een online platform-concept waarmee de logistieke afhandeling voor boerderijwinkels en lokale producenten in één klap veel makkelijker wordt. En Leon Moonen (regio Midden en Oost Brabant) heeft vergevorderde plannen voor een experience centre dat hij wil neerzetten bij zijn boerenbedrijf in het Brabantse Sint-Oedenrode. Het experience centre moet mensen de mogelijkheid gaan bieden ‘Kweekvlees’ te proeven. Vlees van koeien die ze op datzelfde moment buiten zien lopen.

Tekst gaat door onder de foto

Paul van Straaten (regio Midden-Nederland) ontwikkelde een online platform-concept  - Vanzelfsprekend Dichtbij - waarmee de logistieke afhandeling voor boerderijwinkels en lokale producenten in één klap veel makkelijker wordt. - Foto: Rabobank
Paul van Straaten (regio Midden-Nederland) ontwikkelde een online platform-concept - Vanzelfsprekend Dichtbij - waarmee de logistieke afhandeling voor boerderijwinkels en lokale producenten in één klap veel makkelijker wordt. - Foto: Rabobank

Food Forward Membership

Hoewel fundamenteel verschillend van elkaar, hebben deze concepten een gemeenschappelijk deler; het lukt ze niet alleen. Voor ieder van de concepten geldt; om succesvol te worden, zijn andere partijen nodig; onderwijsinstellingen, lokale producenten, wetenschap, consumenten. Om deze partijen met elkaar in contact te brengen is Food Forward Membership ontwikkeld.

Food Forward Membership is een blijvende community voor iedereen met ideeën over hoe we onze voedselproductie en -consumptie duurzamer kunnen maken. Grote of kleine ideeën, sector specifiek of sector overstijgend, incrementeel of disruptief, regionaal of nationaal of juist internationaal; voor iedereen met een voedseloplossing voor de toekomst en hulpvragen om deze verder te brengen is plek in de community.

In Food Forward Membership helpen voedselveranderaars elkaar en hebben ze ook toegang tot financierings-, netwerk- en kennispartners. Food Forward Membership

Beheer
WP Admin