Arla Foods keert €270 miljoen extra uit aan leden voor 13,9 miljard kilo melk. Dat is 0,2 miljoen ton melk meer dan vorig jaar. - Foto: ANP RundveeNieuws

Positief gestemd Arla Foods verhoogt nabetaling

Arla Foods houdt omzet stabiel op € 13,7 miljard in lastig 2023, boekt nettoresultaat van € 380 miljoen. Nabetaling gaat omhoog.

Arla Foods hield de omzet het afgelopen jaar nagenoeg stabiel op € 13,7 miljard en presenteerde dat vandaag als een overwinning. 2023 was namelijk een lastig zuiveljaar. De prestatieprijs bij het Deens-Zweedse zuivelbedrijf komt op € 0,47 per kilo melk. Dat is 8,1 cent lager dan recordjaar 2022 maar 15% boven het vijfjarig gemiddelde.

Lees verder onder de grafiek

Extra nabetaling leden Arla Foods

Leden van Arla krijgen 2,07 cent per kilo geleverde melk aan extra nabetaling, in totaal gaat het om € 270 miljoen. Het bedrijf heeft 13,9 miljard kilo melk verwerkt, dat is 0,2 miljoen ton meer dan een jaar eerder. Deze groei komt helemaal doordat de leden meer zijn gaan melken. De leden produceerden 13,1 miljard kilo, daarnaast kwam 0,8 miljard liter van niet-leden. Arla heeft 8.400 leden-leveranciers in Denemarken, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland.

Investeringen door Arla Foods

Arla boekt een nettoresultaat € 380 miljoen, dat is 2,8% marge op de omzet. Dat is aan de onderkant van de bandbreedte die het bedrijf hiervoor als doel aanhoudt (3,8 – 3,2%). Ongunstige valuta speelden het bedrijf parten evenals een laag consumentenvertrouwen in de eerste helft van het jaar. Tegelijk zag het bedrijf kans om voor een recordbedrag aan investeringen te doen: € 601 miljoen, tegen € 521 miljoen in 2022.

Consumentenvertrouwen

Het afgelopen jaar kenmerkt zich door krimp in de eerste helft en herstel in de tweede helft. Vooral aantrekken consumentenvertrouwen na de zomer geeft de zuivelcoöperatie vertrouwen, ook voor het huidige jaar. De eerste helft van 2023 werd nog gekleurd door de hoge inflatie die inzette in 2022. Consumenten lieten merkproducten links liggen en kozen voor discounters. Ook de volumes in de verkochte zuivel namen af in Europa.

De omzet van de divisie Europa – met het Verenigd Koninkrijk als grootste markt – groeide 2,7% naar € 8,0 miljard. De omzet in het cluster Nederland, België en Frankrijk groeide10,3% naar € 488 miljoen. Opmerkelijk is de 8,7% omzetgroei in China, waar de economie in het slop zit. Volgens CEO Peter Tuborgh is dit te danken aan het feit dat Arla in dat land alleen actief is in enkele nichemarkten die wel goed lopen. In het Midden-Oosten en Noord-Afrika zag het bedrijf de omzet groeien met 3,2%. West-Afrika laat een forse krimp zien: -18,8%.

Lees verder onder de grafiek

Meer omzet merkproducten Arla Foods

In totaal gingen de verkopen van Arla-merken 6% omlaag in de eerste helft van het jaar. Daarna volgde herstel met een groei van 4,1% in de tweede helft. De omzet in de merkproducten van Arla nam 1,2% tot € 6,4 miljard, dankzij hogere prijzen. Dit is iets minder dan de helft van de totale omzet van Arla. Onderliggend was er een 0,7% krimp in verkocht volume van de merkproducten. Merken van Arla zijn Lurpak, Arla Puck, Castello, Starbucks (Arla heeft een strategisch partnerschap met de koffieketen).

Voor dit jaar verwacht Arla blijvend volatiele marktomstandigheden. In de eerste helft van het jaar zal de eind 2023 ingezette groei. De omzetverwachting is € 13,2 – € 13,7 miljard, dus ondanks alle optimistische geluiden lager dan het afgelopen jaar. Dit komt vooral door prijsdalingen.

Arla Foods meldt forse vermindering emissie per kilo melk

Bijzonder trots is Arla op de stappen op weg naar duurzaamheid. De uitstoot van broeikasgassen is afgelopen jaar 3,6% verminderd. De uitstoot is gedaald van 1,12 naar 1,08 kilo CO2-equivalenten per kilo ledenmelk.

Het bedrijf heeft nu 150 adviseurs in dienst die veehouders bijstaan in het verlagen van hun uitstoot. Ook krijgen Arla-boeren financiële ondersteuning. Het bedrijf heeft een kwart miljard uitgekeerd aan stimuleringspremies aan veehouders in dit kader.

Arla heeft als doel om in 2030 de uitstoot bij de productie en logistiek verminderd te hebben met 63% (Scope 1+2) en 30% minder uitstoot te hebben op de boerenbedrijven (Scope 3). Dit ten opzichte van 2015. Het bedrijf wil in 2050 netto klimaatneutraal zijn.

Sinds 2021 zou de uitstoot al een miljoen ton lager zijn geworden. De uitstoot in de zuivelketen van Arla is in totaal 18,8 miljoen ton CO2-equivalenten.

Lees verder onder de grafiek

Bomen planten

Een van de concrete activiteiten is bomen planten. Nederlandse veehouders planten komende tijd 125.000 bomen en struiken rondom hun boerderij, in het kader van het programma Renature. Ook is geïnvesteerd in emissievermindering in de productielijn in Nijkerk.

Aanvullend op de locatie in Nijkerk opent Arla deze zomer een kantoor in Utrecht.

Lees ook: FrieslandCampina boekt € 302 miljoen van algemene reserve af


Nieuwsbrief zuivelmarkt

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Beheer
WP Admin