Je bouwt een vertrouwensrelatie op met erfbetreders, volgens Dik Veefkind. - Foto: Canva BoerenlevenColumn

‘Samen staan we sterker’

De voeradviseur, gewasexpert, veearts, accountant, loonwerker, boekhouder, de bankman of -vrouw. Zomaar een greep uit de lijst van erfbetreders die je beroepshalve met enige regelmaat op je bedrijf bezoeken. Sommige zie en spreek je enkele keren per jaar, anderen schuiven elke vier tot zes weken bij je aan, aan de keukentafel. Of ze voeren hun werkzaamheden op je bedrijf uit.

Je bouwt een vertrouwensrelatie op met deze mensen, immers: zaken doen zonder vertrouwen is kansloos. Die relatie kan zich over vele jaren uitstrekken waardoor sommige erfbetreders zeer nauw betrokken kunnen raken met je bedrijf, jou als ondernemer, je gezin en je familie. Je deelt hoogte- en dieptepunten met elkaar en bent elkaar misschien ook wel tot steun als het leven zich van zijn moeilijke kant laat zien.

Niet altijd makkelijk

Van veel erfbetreders weet ik dat zij het niet altijd makkelijk vinden hoe om te gaan met klanten die in zwaar weer zitten of het moeilijk hebben. Dat kan om bedrijfsmatige of persoonlijke zaken gaan. Wat doe je als je ziet dat het op een bedrijf, met een ondernemer of in een gezin niet goed gaat? Kun je er een vraag over stellen of niet? En welke vragen stel je dan? Wat kun je doen en wat doe je juist niet?

Het dilemma van veel erfbetreders is dat ze naast hun commerciële belangen – die er gewoon zijn – meestal ook best graag willen helpen als dat in het belang van hun klant nodig is. Mensen waar je je mee verbonden voelt, laat je niet graag in de kou staan. Toch ervaart men dat de grens tussen bemoeizucht en oprechte betrokkenheid in sommige situaties lastig te vinden is.

Zorgmodus

Ruim 25 jaar geleden raakte ik als beginnend adviseur betrokken bij een lastige en verdrietige situatie van een klant. De betrokkene stond er alleen voor en het was duidelijk dat het de verkeerde kant opging, zowel met het bedrijf als met de persoon. Ik schoot in de zorgmodus en ging van alles voor deze klant regelen, van boodschappen doen tot ziekenhuisbezoek aan toe. Achteraf bekeken, deed ik begrijpelijke dingen maar schoot er te ver in door: ik probeerde de situatie en de klant te redden. Dat lukte natuurlijk niet en het is niet hoe het moet, hoe lastig het ook kan zijn.

Is het dan verkeerd om iets extra’s voor je klant te doen? Nee, zeker niet. Belangrijk is dat je voor jezelf gezonde grenzen hanteert en weet wanneer je goedbedoelde hulp geeft of in de rol van hulpverlener stapt. Want dat ben je niet. Tijdens trainingen en workshops voor erfbetreders schenken we hier ruim aandacht aan: hoe kun je betrokken blijven en tegelijk je eigen grenzen in de gaten houden?

Ruim 25 jaar geleden raakte ik als beginnend adviseur betrokken bij een verdrietige situatie van een klant

Verder helpen

Goed is ook om in dit verband onder de aandacht te brengen dat als je het als boer moeilijk hebt en met (levens)vragen rondloopt, er mensen en organisaties beschikbaar zijn om je verder te helpen. Ze bieden je een luisterend oor en kunnen helpen om weer grip op je situatie te krijgen. Meer informatie vind je op www.taboer.nl.

Het zijn voor veel ondernemers lastige tijden. Boeren en erfbetreders weten daar alles van. Help waar nodig, en laat je helpen waar noodzakelijk. Samen staan we sterker.

Beheer
WP Admin