Veehouder: ‘Stier had me bijna dood gedrukt, blijf alert!’

Het ging onwaarschijnlijk snel. De stier draaide zich om en drukte Geert van der Spoel tegen het voerhek. ‘Ik dacht: nu is het over.’

Geert van der Spoel (66) woont in Westdorp (Dr.). Met zijn vrouw Antje en zoon Ben vormt hij een maatschap. Het bedrijf telt 68 melkkoeien, daarnaast is er een zorgboerderij. Na een aanval van de eigen stier loopt hij nog een beetje stijf. - Foto's: Jan Willem van Vliet

Geert van der Spoel (66) woont in Westdorp (Dr.). Met zijn vrouw Antje en zoon Ben vormt hij een maatschap. Het bedrijf telt 68 melkkoeien, daarnaast is er een zorgboerderij. Na een aanval van de eigen stier loopt hij nog een beetje stijf. - Foto's: Jan Willem van Vliet


Toen Geert van der Spoel op 6 april opstond om aan het werk te gaan, was er niets dat duidde op enig onheil. Melken, voeren, alles ging zoals het altijd ging. ’s Middags zou de klauwbekapper komen. Daar had Geert verder geen bemoeienis mee. “Ik heb een frozen shoulder, zelf bekappen gaat niet meer.” En ook het opdrijven van de koeien, liet hij over aan zijn zoon Ben. Maar kijken naar de vorderingen, dat deed hij als betrokken veehouder natuurlijk wel.

Wil je reageren? Maak dan gratis een account aan!

Dekstier loopt tussen de pinken

Dit artikel is alleen voor abonnees

Al geabonneerd? 

Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement


Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Vorm je eigen mening met opinies en analyses


Bekijk aanbod

Lees meer over


Snel delen


Dagelijkse nieuwsbrief


Reacties

Je bent niet ingelogd


Log in of maak binnen 30 seconden een account aan

Reageer op artikelen en deel je mening met anderen.


Kippers
20 mei 2022

Fijn dat geert het overleefd heeft en weer steeds gezonder wordt. Ik heb het ook eens meegemaakt, een aanval van een stier. We gingen eerder melken dan anders vanwege een bruiloft. Haal ik de koeien uit de wei waar ook de jonge dekstier bij in liep te grazen. (1984). Koeien eindje op weg en ineens een gestommel, kwam die ineens hard aan rennen. Gooide me omhoog, drukte me op de grond. Hield hem vast bij de horens, dat hij mijn borstkas niet zou indrukken. Héél hard geroepen om hulp. Die kwam na een minuut ongeveer, schat ik. Stier schrok op en ik kon nét wegkomen. Had bijna niks, geluk gehad. Kent trouwens iemand dat ongelofelijke gevoel als je dan aan de goede kant van de afrastering staat..?

Schellings
20 mei 2022

Waarom moet n stier van 2 jaar oud in de bekapbox. Als die zulke slechte poten heb beter n jaar eerder naar de slager sturen. Werken hier ook veelal met eigen stieren. 1 jonge bij de pinken en 1 oudere bij melkkoeien apart in n hok. We hebben echter 1 heel belangrijke regel: verboden het hok met stier te betreden als de stier niet vaststaat wat et ook gebeurd

S F
17 mei 2022

de ki organistaties zijn blij met dit stuk in boerderij. Zelf ook louter natuurlijke dekking bij melkvee, maar nooit de stier los!

Hans Bergen
17 mei 2022

De stier is gewoon te oud om nog aan te houden

Weg
16 mei 2022

Maakt wel indruk dit verhaal van Geert, ondanks dat we altijd insemineren toch ook een stiertje bij de pinken..., juist met apartigheid extra opletten! Overigens ook bij koeien oppassen, mijn vrouw (slanke vingers weinig met koeien) paar jaar terug ook door een koe aangevallen, kwam er gelukkig met gekneusde ribben vanaf.

Welink
16 mei 2022

'@Kraats Daarom wil dus bijna niemand vertellen wat ie heeft meegemaakt. Omdat ze door collega's die het altijd beter weten voor domkop worden uitgemaakt. Deze ontzettend lieve man, die al 20 jaar enorm betrokken is bij zijn zorgcliënten, hoeft helemaal niets uit te leggen. Hij is zo dapper om zijn verhaal te delen om collega's te waarschuwen. Doe daar uw voordeel mee zou ik zeggen.

Gerrit Lammertink
16 mei 2022

Dapper dat Geert het hier wil vertellen, het overkomt altijd anderen zeggen de diehards. Eigen stieren is niet meer van deze tijd en ook onnodig veel risico’s nemen voor jezelf en je omgeving

Kraats
16 mei 2022

Een zorgboerderij en dan een stier los tussen de pinken ...Dat is geen reclame voor je zorgboederij. Hij heeft heel wat uitte leggen bij zijn RIE. Kan 'm wel eens z'n zorgcontract kosten