Foto: Henk Riswick AlgemeenOpinie

‘Nederlandse landbouw op koers’

‘Bommetje onder landbouwbeleid’, kopte De Telegraaf vorige week. Die kop zou de weergave moeten zijn van het eerste optreden van staatssecretaris Van Dam tijdens de begrotingsbehandeling landbouw in de Tweede Kamer.

De staatssecretaris sprak over regionalisering, dat het voor bedrijven moeilijker zou worden om te overleven op basis van een strategie van hoge kwantiteit en lage kosten en dat kennis, kunde en kwaliteit belangrijker zullen gaan worden. Legt de staatssecretaris daarmee een bom onder onze hedendaagse land- en tuinbouw? Ik heb met verbazing het artikel gelezen en ben vervolgens de speech van Van Dam terug gaan lezen. Hebben wij dezelfde speech gehoord?

Op koers

Ik geloof namelijk dat datgene wat de staatssecretaris omschrijft, precies datgene is wat we aan het doen zijn. En we zijn pas net begonnen. Niet omdat het vanuit het beleid opgelegd wordt, maar omdat wij dat zelf ook zo zien.

De Nederlandse land- en tuinbouw is volgens mij bij uitstek een sector die gericht is op kennis, kunde en kwaliteit. Onze Nederlandse ondernemers zijn in het verleden groot geworden, vandaag één van de beste ter wereld, en dat willen we altijd blijven. Juist omdat die kennis, kunde en kwaliteit bij ons altijd de boventoon voeren. Wij hebben de afgelopen decennia met die kennis en kunde geïnvesteerd in specialisatie, zijn topkwaliteit gaan leveren en zijn dankzij die strategie koploper geworden. We willen niet ingehaald worden door de wet van de remmende voorsprong. We blijven niet stilzitten! Specialisatie geeft marktkansen, geeft kennis, geeft voordeel. En die kennis, kunde en kwaliteit zijn we nu opnieuw aan het benutten om een nieuwe stap vooruit te zetten.

Staatssecretaris Martijn van Dam. Foto: Koos Groenewold

Staatssecretaris Martijn van Dam. Foto: Koos Groenewold

Marktkansen

Die kennis en kunde vermarkten we voorheen vooral in afzet van producten. Wellicht dat dit inderdaad in de toekomst meer verschuift naar het vermarkten van de kennis en kunde zelf. Die kans is groot als daar de kansen liggen voor het agrarisch ondernemerschap. Die verschuiving is al jaren geleden ingezet en daar gaan we mee door, als wij de marktkansen zien. Een ondernemer loopt per definitie voorop, daar ben je immers ondernemer voor. Wij vinden het leuk dat geen dag hetzelfde is. Halen energie uit die zoektocht om elke dag beter, vernieuwender en verrassender te produceren. Op een andere manier onze basiskwaliteiten inzetten hoort daar ook bij.

Regionalisering

Wij zullen die nieuwe markten gaan ontdekken. Misschien betekent dit dat we onze producten regionaal gaan afzetten. Is dat nieuw? Nee. Als het om regionalisering gaat, zitten we al behoorlijk op dat pad. Want als Europa ons erf is, dan komt het grootste deel van onze producten al jarenlang de achtertuin niet meer uit. Nog meer regionaliseren dan we nu al doen? Misschien. We zullen kringlopen willen sluiten omdat we daarmee onzekerheden in onze toevoer kunnen dempen. En misschien betekent dit dat we in andere delen van de wereld dan niet onze producten maar onze kennis en kunde inzetten om daar voedselproductie op peil te krijgen. Is dat een bedreiging? Nee. Is dat nieuw? Nee. Doordat wij daar de ontwikkeling aanjagen, plukken wij daar ook de vruchten van. Daar zijn wij ondernemer genoeg voor. En wij ontwikkelen daarmee zelf onze kennis en kunde weer verder en behouden daardoor onze voorsprong.

De beste zijn

Wij gaan vanuit Nederland de wereld niet voeden. Wij blijven het voorbeeld voor de rest van de wereld, leveren onze bijdrage door de verkoop van hoogwaardige uitgangsmaterialen, laten onze kennis inhuren en onze ervaring benutten. Omdat die de beste ter wereld zijn. Minder produceren voor een betere prijs? Ik ken geen boer die dat niet wil.

Beheer
WP Admin