Het politieke debat wijst op een onvermijdelijke krimp van de veestapel, met nieuwe beleidsmaatregelen die deze verandering in gang zetten. – Foto: Henk Riswick AlgemeenCommentaar

‘Krimp veestapel is ingezet’


In het recente politieke debat is een cruciale beslissing genomen: de krimp van de veestapel is officieel ingezet.

De wanhoopspoging van de BBB ten spijt, is krimp van de veestapel onafwendbaar. De Tweede Kamer geeft haar fiat aan een vrijwillige, verbrede stoppersregeling. Landbouwminister Piet Adema kan zijn plan van aanpak uitvoeren. Althans, die conclusie valt te trekken uit het debat van vorige week donderdag. Echt hard is het echter (nog) niet. Hoe dit plan er nu precies uitziet evenmin.

Derogatie

Terug naar half april. Adema ziet de wanhoop in de ogen van veehouders. Een koude sanering dreigt, nu de derogatie verdwijnt. Hij wil een generieke korting voorkomen. Het kabinet, in demissionaire status, presenteert een plan voor onder meer vrijwillige opkoop, 30% afroming bij de handel in fosfaat- en dierrechten, voerspoor en graslandnorm. Alles en iedereen is boos. De formerende partijen, met BBB en PVV voorop, vinden dat de mestcrisis op de formatietafel thuishoort. Boerenorganisaties ontberen perspectief. Zij vinden ook dat Adema terug naar Brussel moet om iets van derogatie af te dwingen.

LTO, NAJK en zuivelorganisatie NZO presenteren op de valreep van het Kamerdebat nog een eigen plan. Ook hier zit krimp in, tegen een vergoeding. LTO c.s. roept op om Brussel te bruuskeren. Nederland moet desnoods eenzijdig een (overgangs)derogatie toestaan, en een mogelijke juridische procedure riskeren.

BBB zet zich te kijk met een ‘losse flodder’ over opslag mest in zakken

Adema is over dat Brussels traject duidelijk: die deur zit dicht. Hij gaat het gevecht niet meer aan. Hij weet uiteindelijk de Kamer te overtuigen. Opmerkelijk, óók de formatiepartijen VVD en NSC, omdat zij ook geen andere uitweg zien. BBB zet zich te kijk met een ‘losse flodder’ over opslag in zakken, lege silo’s en schepen. Ook de harde toon van Caroline van der Plas richting Brussel slaat niet aan. BBB nota bene, die onder boeren ongekend vertrouwen geniet. Is dit tegelijkertijd ook een voorproefje van een zogeheten extraparlementair kabinet waar de partijen op afstevenen? Politieke akkoorden lopen straks via meerderheden, en niet per se via regeringspartijen. Dat kan best nog wel eens tot verrassende besluiten, en tegelijkertijd politieke problemen leiden.

Agractie en Farmers Defence Force (FDF)

Adema gaat nu met LTO en NAJK aan de slag om de plannen af te stemmen. Agractie, de organisatie die volgens de Boerderij/EenVandaag-enquête onder boeren het meeste vertrouwen geniet, staat buiten spel. Adema verwijt de organisatie gebrek aan realiteitszin. FDF is in Den Haag helemaal uit beeld. Hun hoop is gevestigd op de Europese Parlementsverkiezingen in juni. Er zou dan een andere politieke wind kunnen gaan waaien.

Het ontbreekt in Brussel aan politieke wil

Is dit alles nou goed of slecht nieuws? Allemaal niet! Nederland heeft steekhoudende argumenten voor derogatie. Het ontbreekt in Brussel aan politieke wil. Het is triest dat juist extensieve bedrijven nu de hoofdprijs betalen. De graslandnorm hakt er enorm in. De varkens- en pluimveesector worden niet ontzien. Tegelijkertijd gebeurt er wel iets. Er is geld. Niemand wil die generieke korting, die toch als een zwaard van Damocles boven de sector hangt.

Het is nu zaak om snel te handelen. Het is zo september. En voordat er een gedegen, goedgekeurde opkoopregeling ligt, is het 2025. De tijd dringt. Het laatste wat de sector zich in deze crisis kan veroorloven, is verdere verdeeldheid.

Reacties

  1. Het grote probleem zit hem vanaf augustus 2023 tot nu in het steeds natter worden van de percelen en nu het langzaam opdrogen van de percelen in Nederland en de rest van de afzet gebieden in buitenland . Daarbij is de kunstmest veel goedkoper dan voorgaande jaren . Graan prijzen die dalen enz. Andere jaren hadden verwerkers in voorjaar met moeite voldoende mest om te verwerken . Nu krijgen ze zoveel aangeboden dat ze deze niet kunnen gebruiken . Dan is weer toch de grootste factor die veel invloed heeft op de afzet . En met geld de afzet kant open gehouden moet worden . Wat er toe lijd dat de afzet kosten alleen maar hoger worden . De vraag is dan als er minder vee is en er minder op de grond mag worden gemest . Of dan in dezelfde situatie er geen of veel minder druk op de mestmarkt is . Want verwerkers moeten hun eind product ook kwijt . En ze zullen over jaar gespreid voldoende mest moeten hebben om te draaien en niet alleen in de winter . Want dan zullen er ook weer moeten stoppen . Wat dan weer tot zulke situaties als nu kan lijden . Mest is uiteindelijk een waardevol product waar veel uitgehaald kan worden . en in mijn ogen kan dat ook als een overheid met inventieve mensen mee denkt en niet poot afhoud zoals is gebeurd .En het geld wat gebruikt wordt om een gezonde veehouderij te saneren in innovatie gestoken werd de inkomsten van de veehouderij voor de schatkist bewaard blijven . En daarbij een goedkope grondstof omgezet wordt in verkoopbare producten

  2. Wij hadden in Frankrijk ook een nat najaar. De putten konden niet leeggereden worden en dat geeft ‘problemen’. Maar dat was snel opgelost: we mochten de hele winter mest uitrijden. En brussel zei niet dat het niet mocht. Nee, het zuur zit in den haag. Trouwens nog steeds ketsen hiero. En mest/oppervlakte die verliest langs waterlopen mag je gewoon op het restant perceel uitrijden. Mag ook van brussel.

    1. Hallo Armer …..een goed punt wat je maakt….rest ons nog alleen de vraag ….wie houd nu wie voor de gek…….

    2. Ja, is gewoon raar in ned. Als je bv 40 t mest mag rijden per ha betekent dat dat gemiddeld over je percelen 40 t is. Sommige percelen mag je extra geven en daardoor andere stukken minder. Je kunt zelfs stukken niks geven zonder nadelen. Stukken langs waterlopen bij voorbeeld. Daarom is het van de gekke dat je dan wél mestruimte kwijtraakt.

Beheer
WP Admin