Partner
Foto: Rabobank AlgemeenPartner

De beste ideeën voor de Korte Keten

De eerste thema-track van Food Forward resulteerde in vier innovatieve en uiteenlopende ideeën om de voedselketen te verkorten. Maandag 15 februari werden ze gepresenteerd tijdens een virtueel pitch-event.

De Korte Keten; een breed onderwerp, dat veel actuele ontwikkelingen binnen de voedselketen raakt, zo werd duidelijk toen de deelnemers hun ideeën presenteerden. Bodemproblematiek, stikstof, maar ook boer-burgerverbinding, biodiversiteit en veranderende consumentenbehoeftes. Het kwam maandagavond 15 februari allemaal voorbij.

Concepten gepresenteerd aan jury

Alle concepten werden gepresenteerd aan de hand van een video, aangevuld met een korte pitch. De jury, bestaande uit Jos Klerkx (sectorspecialist horeca bij Rabobank), Christiaan Vette (actief als veranderspecialist in de foodsector), Jacob van den Borne (ras-ondernemer en precisie-akkerbouwer uit Brabant) en Michel van Schaik (directeur gezondheidszorg bij Rabobank) kregen vervolgens de kans om vragen te stellen.

Maar voor het zover was, stond gastheer Harm Edens even stil bij de bijzondere omstandigheden waarin dit slotevent plaatsvond. “Toen we eind september voor het eerst samenkwamen, dachten we dat we nu wel weer gezellig met z’n allen in een zaal of weiland zouden staan. Maar helaas. We rijden straks met een ontheffing voor de avondklok naar huis.”

Vier nieuwe concepten

Het maakte de prestatie van de verschillende groepen des te knapper, vond Carin van Huët, directeur Food & Agri van Rabobank Nederland, die samen met Edens in de studio van Rabobank in Utrecht zat. De deelnemers kenden elkaar tot voor kort niet, komen uit het hele land, hebben verschillende achtergronden en moesten alle bijeenkomsten digitaal volgen. Toch zijn er vier nieuwe concepten ontstaan. “Iets om trots op te zijn”, aldus de Rabobank-directeur.

Beter eten uit de Korte Keten

Robin Porrio, directeur van databedrijf Foodned, trapte de avond af met de presentatie van Beter eten uit de Korte Keten, kortweg ‘Beukk’. De groep ontwikkelde een applicatie waarbij de consument zijn eetvoorkeuren kan aanvinken en vervolgens een gepersonaliseerd aanbod krijgt van lokale producten die passen bij zijn of haar wensen. De data die door de app worden verzameld, kunnen vervolgens weer worden gebruikt om producenten inzicht te bieden in de behoeftes van de consument.

De vergelijking met populaire maaltijdboxen als ‘Hello Fresh’ is snel gemaakt, de jury was dan ook benieuwd hoe ‘Beukk’ zich onderscheidt ten opzichte van het al bestaande aanbod. Volgens Porrio zit hem dat in twee dingen: inzetten op lokale producten én transparantie. “In zo’n app heb je prima ruimte om het verhaal achter de producten te vertellen”, aldus Porrio. Een prototype van de app is in ontwikkeling en wordt binnenkort getest.

Jurylid Van Schaik is enthousiast over het concept en benadrukt dat ontwikkelingen op het gebied van gepersonaliseerde voeding de traditionele voedselproductie niet in de weg hoeven zitten. “Integendeel”, zegt Van Schaik. “Het zijn stromingen die naast elkaar kunnen én moeten bestaan. Juist door vernieuwende ideeën als deze wordt de gevestigde orde uitgedaagd om mee te gaan in de voedseltransitie.”

Bekijk hieronder de video van ‘Beukk’

Boer aan Tafel

Ook het tweede concept van de avond zette in op de eetbeleving van de consument: Boer aan Tafel, een restaurantformule waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van lokale producenten. Boer aan Tafel moet voedselproducenten letterlijk weer op de kaart zetten, aldus Nina Hoogeveen, student business innovation. De droom is om in de toekomst ‘Boer aan Tafel’-restaurants te openen, maar het toepassen van dit idee in bestaande horecazaken is een goede eerste stap, volgens Hoogeveen.

Hoe die beleving er precies uit zal zien, is nog niet duidelijk, maar een track&trace-systeem, waarbij de consument de bereiding van zijn eten van boer tot bord kan volgen, behoort tot de mogelijkheden. Zeker is dat de initiatiefnemers zich niet vast willen pinnen wat voedsel betreft. Hoogeveen: “Wat lekker eten is, is voor iedereen verschillend. Daarom beperken we ons niet tot alleen biologisch of vegetarisch eten. Het belangrijkste is dat het voedsel op een verantwoorde manier geproduceerd wordt, daar zetten we op in, dan volgt de rest vanzelf.”

Bekijk hieronder de video van Boer aan Tafel

Support Your Locals 010

Als derde was het de beurt aan Jaël Kaat van Support Your Locals 010. Support Your Locals is een term die sinds het begin van de coronacrisis wordt gebruikt voor initiatieven gericht op het ondersteunen van lokale ondernemers. Kaat is mede-initiatiefnemer van de Rotterdamse variant en wil nu met Support Your Locals 010 zorgen voor een blijvende verandering in de Rotterdamse voedselketen.

De hamvraag vanuit de jury is hoe je zo’n lokaal initiatief opschaalt, maar dat is volgens Kaat nog niet aan de orde. Althans niet op landelijk niveau. Wel ziet de initiatiefnemer groeimogelijkheden binnen de regio Rotterdam. “Sinds de oprichting zijn we alleen bezig geweest met het oplossen van acute vragen, aan het uitwerken van een gedegen businessplan zijn we nog niet toegekomen”, zegt Kaat.

Om zowel de zakelijke als particuliere markt in Rotterdam te bereiken, is dus een professionaliseringsslag nodig. Daarnaast opperde de jury een box te ontwikkelen die zich toelegt op één eetmoment, zoals een ontbijtbox. Een idee dat direct enthousiast werd ontvangen.

Bekijk hieronder de video van Support Your Locals 010

Gelijke Munt

Het slotakkoord kwam van René Kremers, die het concept ‘Gelijke munt’ pitchte. De risico’s van de voedselproductie liggen op dit moment volledig bij de boer, zo betoogde hij. Pixelfarming zou hier verandering in kunnen brengen. Hierbij knipt de boer een deel van zijn land op in ‘pixels’ van 1,5 bij 1,5 meter.

Consumenten kunnen zo’n pixel pachten voor een vast bedrag per jaar. De opbrengst van de pixel is voor de pachter, wat de betrokkenheid met de productie versterkt. Tegelijkertijd valt dankzij de vaste inkomsten het risico voor de boer deels weg en versterkt het telen van verschillende gewassen de biodiversiteit en kwaliteit van de bodem. Kortom, een toekomstproof concept waar alle partijen van profiteren.

Over de schaalbaarheid had de jury geen twijfels, wel moedigen ze de groep aan om pachters voor langere tijd aan zich te binden. Dus niet voor een jaar, maar voor vijf of tien jaar.

Bekijk hieronder de video van Gelijke Munt

Publieksprijs

Een uitdaging voor deze groep is de vraag hoe zij potentiële pachters kunnen bereiken. De jury besluit hen daarom te koppelen aan foodblogger en Food Forward-ambassadeur Rens Kroes, die hen kan coachen op het gebied van (online) marketing.

Bankier Robert Lut gaat Support Your Locals 010 helpen bij het ontwikkelen van een gedegen businessplan, terwijl Christiaan Vette zijn kennis inzet om Boer aan Tafel te ondersteunen. Dat laatste concept sleepte bovendien de publieksprijs, een podcast, in de wacht.

Het concept van ‘Beukk’ staat eigenlijk al als een huis, zo concludeerde de jury. Zij kregen daarom een stimuleringsprijs in de vorm van een mediaproductie en mediabereik, waarmee ze hun plannen kenbaar kunnen maken aan het grote publiek.

Met de steun van coaches en media-aandacht in het vooruitzicht kunnen de deelnemers komende tijd aan de slag om hun concepten verder in de markt te zetten. “Want”, zo besloot Edens, “veranderen in je eentje is eng, maar tezamen veranderen kunnen we als de beste en daar wordt de wereld uiteindelijk alleen maar beter van.”

Meer weten over Food Forward? Klik hier.