Veel toonaangevende bedrijven in de food- en agribusiness presenteren hun jaarcijfers over 2023.- Foto: Canva AlgemeenCommentaar

‘Agribusiness stuitert op volatiele markten’

Het is cijfertijd. Veel toonaangevende bedrijven in de food- en agribusiness presenteren hun jaarcijfers over 2023.

Uiteraard verpakken ze hun verhaal zo fraai mogelijk in ronkende teksten, of het nu goed nieuws of slecht nieuws is. Een beetje CEO ziet tussen rode cijfers altijd ook een ’mooi onderliggend resultaat’.

Wat is dan het werkelijke beeld? Dat is erg wisselend. Grootste klapper (in negatieve zin) is nu FrieslandCampina, die voor het eerst in haar bestaan rode cijfers schrijft. Nu is bedrijfswinst bij een coöperatief bedrijf niet het eerste en hoogste doel, maar deze keer is het wel echt slecht nieuws. Meer dan€ 300 miljoen afboeken op het eigen vermogen, dat doet pijn.

Schommelingen bolwerken

Vorig jaar wezen de recordmeters de andere kant op. Het bewijst de enorme volatiliteit in de markten. Een multinationaal bedrijf moet stevig in de schoenen staan om zulke grote schommelingen in prijzen en valuta te kunnen bolwerken. Is dat met FrieslandCampina wel zo? Kennelijk staan er grote risico’s tegenover de kansen op de groeimarkten in Azië en Afrika. Over buitenlandse risico’s gesproken: daar kan aardappelveredelaar HZPC over meepraten. Die geeft een winstwaarschuwing vanwege betalingsproblemen bij klanten in onrustige regio‘s.

Arla kan nabetaling doen

FrieslandCampina’s Scandinavische concullega Arla lijkt er beter voor te staan. Dat verloor ook miljoenen door valutaschommelingen, maar boekt toch flink winst en kan leden wel een nabetaling doen. Dat Arla van de gelegenheid gebruikmaakt om nu actief boeren te werven in Nederland – het instapbedrag voor nieuwe leden is verlaagd – komt bijna over als pesterij. Het bewijst tegelijk wel dat de problemen nu aan de verwerkingskant zitten. De positie van de boer als primaire producent is beter dan ooit, zo lijkt het.

Openlijker is de concurrentie om de schaarser wordende leveranciers in de veevoersector. Voerbedrijven wekken graag de indruk dat ze altijd groeien, maar in de krimpende Nederlandse voermarkt is dat zeker niet het geval. ForFarmers moest mede daardoor ook verlies afboeken.

Plantaardige sector optimistischer

Voor meer optimistische geluiden moet je naar de plantaardige sector. Cosun noteert mooie resultaten. Bietentelers hadden met het oog op hun hoge teelt- en oogstkosten en de hoge suikerprijs natuurlijk gehoopt op nog meer. Maar wie had een jaar geleden durven inzetten op een verbetering van de recordprijs van vorig jaar? Maar toch, voor de toekomst geen garanties. Daarvoor is de wereld te roerig op dit moment.

Reacties

  1. Ondernemen is weinig risico nemen. Alles kopen en verkopen op dagprijzen is in roerige tijden gevaarlijk. Waarom geen prijsafspraken met verschillende looptijden? Hiermee demp je de prijsverschillen zodat het makkelijker managen is. Beter altijd 50 cent per ltr melk dan een jaar 40 en een jaar later 60.

Beheer
WP Admin