ForFarmers rekent op betere cijfers in de tweede helft van het jaar, zei CEO Pieter Wolleswinkel bij de presentatie van de halfjaarcijfers op donderdag 10 augustus. - Foto: Jan Willem Schouten AlgemeenNieuws

Rode cijfers voor ForFarmers door reorganisaties

Voerbedrijf ForFarmers heeft in de eerste helft van dit jaar € 12,8 miljoen verlies geleden. Dit komt vooral door eenmalige kosten in verband met reorganisaties. Deze niet meegerekend zijn er zwarte cijfers, maar wel flink lager dan de eerste helft van vorig jaar.

De brutowinst ging 8,7% naar beneden naar € 234,8 miljoen. De Ebitda (onderliggend resultaat zonder incidentele lasten) nam 38,5% af en komt uit op € 26,5 miljoen. De financiële omzet was ruim een half procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar (€ 1,6 miljard). Er is bijna 5% minder voer verkocht.

Het miljoenenverlies gaat ten koste van het eigen vermogen. Mede doordat daar ook dividend over vorig jaar uit is betaald, neemt het eigen vermogen in totaal met € 35 miljoen af in omvang, tot € 309 miljoen.

2023 is overgangsjaar

Het bedrijf rekent op betere cijfers in de tweede helft van het jaar, zei CEO Pieter Wolleswinkel bij de presentatie van de halfjaarcijfers op donderdag 10 augustus. Volgens hem onderstrepen de cijfers het belang van de herziene strategie die sinds eind vorig jaar leidend is. Hij ziet 2023 als een overgangsjaar.

De nieuwe strategie heeft 2025 als richtjaar. Een van de onderdelen is een reorganisatie die nu gaande is. De mengvoeractiviteiten in België worden verkocht en er wordt gesneden in het management. Dertig managementfuncties komen te vervallen of zijn al geschrapt. In totaal is of wordt afscheid genomen van 87 voltijds arbeidskrachten, aldus financieel topman Roeland Tjebbes. Aan de top van het bedrijf is na verschillende wisselingen inmiddels rust, volgens Wolleswinkel.

Het miljoenenverlies van ForFarmers gaat ten koste van het eigen vermogen. - Foto: Misset
Het miljoenenverlies van ForFarmers gaat ten koste van het eigen vermogen. – Foto: Misset

Perspectief veehouderij is afwezig

Volgens de CEO staan zijn klanten – veehouders – er economisch goed voor. Hij wijst op hoge opbrengstprijzen en fors gedaalde prijzen voor energie en kunstmest. Hij signaleert wel dat de consument zich anders gedraagt vanwege de inflatie. Dit gaat onder meer ten koste van de afzet van biologische producten. Wolleswinkel: “Zoiets is in de afgelopen tien jaar niet eerder gezien.”

De CEO stelt vast dat politieke oplossingen voor de veehouderij verder weg liggen nu er geen Landbouwakkoord gekomen is. “Perspectief is nog steeds afwezig”, constateert hij. Daarom neemt de industrie zelf verantwoordelijkheid. Hij wijst op een innovatiefonds van ForFarmers waaruit veehouders kennisvouchers kunnen krijgen. In samenwerking met andere grote bedrijven, zoals Nestlé en Rabobank, werkt het bedrijf aan verbetering van de CO2-voetafdruk van melk. Het doel is een halvering in 2030.

Reacties

Beheer
WP Admin