Premium
Het uitrijseizoen verloopt moeizaam vanwege het natte weer. De gebruiksnormen voor derogatiebedrijven zijn dit jaar verder aangescherpt. In Nutriënten Verontreinigde gebieden mag nog 210 kg N/ha uit dierlijke mest worden gebruikt, in overige gebieden 230 kg. - Foto: Koos Groenewold AlgemeenAchtergrond

Politiek aan zet voor uitweg uit mestcrisis

Reacties

  1. Iedereen weet dat de waterkwaliteit bij grasland in orde is. Als er nu minder drijfmest op mag en meer kunstmest, kan ik al voorspellen dat de waterkwaliteit achteruit gaat. Het doel is toch een betere waterkwaliteit, zo moeilijk kan het toch niet zijn.

    1. Eens, met verdeelde mestgiften over het seizoen heeft grasland een zuiverende werking op de waterkwaliteit!

  2. Door de aangekondigde komst van de Renurewetgeving is het probleem op van hoge afzetkosten voor dierlijke mest opgelost, want Renure kan qua kostprijs concureren met KAS, de grote concurrent.Het kost wel even tijd om de produktiecapaciteit van Renure op te voeren, maar onder druk kan veel.
    In de tussentijd helpt een goede melkprijs en renteverlaging voor degenen die aan de hand van de ASB, die zoals bekend direct af te leiden is uit de KLW, kunnen aantonen dat de emissies naar water en lucht minimaal zijn.Dit kan de melkveehouderijsector privaat regelen.Met Renure blijft de boer aan het roer.

  3. Ik hoop voor de melkveehouders dat Brussel meer ruimte geeft om de mestcrisis op te lossen
    Mijn verwachting is dat Brussel niets gaat doen.
    Nederland heeft meermaals niet voldaan aan de met Brussel gemaakte afspraken. Daardoor is de gunfactor kwijtgeraakt.
    Daarnaast is Nederland het land waar er een veel te aantrekkelijke prikkel tot fraude is door hoge mestafzetkosten.
    De enige oplossing om structureel rust te krijgen op de mestmarkt is, naast een eventuele kortstondige versoepeling, het verlagen van de druk op de mestmarkt
    Op het laatste punt is er een stevig verwijt mogelijk richting de overheid. Er is met de Eu afgesproken dat er voor 6 miljard aan vrijwillige opkoopregelingen komen. De nationale mestproductieplafonds worden aangepast volgend op het resultaat van de opkoopregelingen.
    En wat is er gebeurd sinds die afspraak gemaakt is in het addendum bij het 7e actieprogramma:
    Een regeerperiode door een dramatische regering. Drukker met de politieke tegenstanders dan met beleid. Drukker met een jaartal 2030/2035 dan met het nakomen van de afspraken in de derogatiebeschikking en het addendum en 7e actieprogramma.
    Wanneer je weet dat de EU kritisch kijkt of Nederland wel levert, dan ben ik niet verbaasd dat de gunfactor verspeeld is door Rutte.
    Om Rutte nu naar Brussel te sturen om versoepelingen binnen te halen om de mestcrisis op te lossen is een vreemde gedachte.

  4. Minister Rutte is de beste onderhandelaar. Dit gaat om zo’n grote belangen en veel geld.
    Deze kans moet hij oppakken om derogatie voor grasland binnen te halen. Met zoveel sterke argumenten en wetenschappelijke onderbouwing moet dat zeker een kans van slagen hebben.

  5. Adema is veel te zwak in Brussel daar moet je als netto betaler veel zwaarder geschud inzetten om de groene Sincevisius te beteugelen!!

  6. Waarom hoor ik vanuit de BBB en PVV, maar ook LTO geen verzoek tot verlagen excretienormen?
    Deze verlaging is al een paar keer uitgesteld omdat de melkveehouderij nog niet onder het “fosfaatplafond” zat. Dat zitten ze nu al ruim een jaar!

    1. Voor fosfaat is die lager maar voor stikstof hoger dus beter nog niet

      Zoek maar op excretieforfait voor melkvee

      De hoogste productie klasse zit je zomaar op 160 kg per melk koe

    2. Ben wel benieuwd naar de verschillen tussen excretienormen van Europese landen.

Beheer
WP Admin