Redactieblog

7 reacties

‘Toeslagengedrang voor hoogste melkprijs’

Toeslagenfestival is slechts toegankelijk voor selecte groep melkveehouders.

Het toeslagenfestival dat vorig jaar voor het eerst goed inzette in de melkveehouderij, verandert de situatie in de bedrijfstak grondig. Het gat tussen de laagste, kale melkprijs en de hoogste melkprijs inclusief alle haalbare toeslagen is vorig jaar opgelopen tot zo’n € 7,50 contant per 100 kilo melk. Dit jaar lijkt het gat nog groter te gaan worden met de introductie van onder meer Beter Leven Keur. Dit prijsverschil is voor niemand meer te negeren en is met efficiënt en grootschalig ondernemen ook op geen enkele manier meer weg te werken. Aanhaken dus, zou je zeggen.

Nieuwe werkelijkheid rond melkprijzen doet soms zeer

Het dringt des te meer omdat vooraan de ruif niet voor iedereen plek is. Bij FrieslandCampina, waar het intercompany-gat (tussen laagste en hoogste) nog beperkt is tot minimaal € 2,50 dit jaar en volgend jaar € 3,50, wordt geschat dat slechts zo’n 10% de hoogste prijs kan ontvangen. Bij A-ware en zeker Cono (want nagenoeg 100%) is de kopgroep breder, maar helder is dat de topprijs niet voor iedereen binnen handbereik ligt. Dat is niet wat de Nederlandse melkveehouderij gewend was, en dat doet soms zeer. Het kan ook scheve blikken veroorzaken. Het is echter de nieuwe werkelijkheid.

Een flink deel van de Nederlandse productie moet zijn weg vinden op de exportmarkt

Dit wil niet zeggen dat bedrijven die genoegen moeten nemen met een lagere melkprijs niet meer rendabel zijn, of niet meer mee kunnen komen met noodzakelijke ontwikkelingen. Daar spelen andere zaken in mee, zoals het eigen ondernemerschap, het soort melkveebedrijf en toch ook de interne efficiëntie. De ontwikkelingen zetten de zaken voor de bedrijven die geen of weinig toeslagen (kunnen) pakken wel meer op scherp.

Zo min mogelijk toeslagen beter voor concurrentiepositie

Dat de zaken zo’n wending nemen in de melkveehouderij, is heel verklaarbaar. De zuivelindustrie moet meebewegen met de maatschappij. De klant vraagt om een duurzamer product, wil weten dat het ‘goed’ zit met het voedsel dat hij of zij koopt. Zelfs al handelt die consument zelf niet op alle fronten even consequent duurzaam. Dit speelt in de hele westerse wereld, waar de zuivelconsumptie als geheel ook nog eens daalt. Het maakt de zuivelproductie duur.

Dat laatste zorgt voor een andere uitdaging, want een flink deel van de Nederlandse productie moet zijn weg vinden op de exportmarkt, waar het concurreert met goedkoop aanbod uit bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland of de VS. Dan zou het handig zijn als de grondstof waarmee de concurrentie moet worden verslagen, niet met al te veel toeslagen is betaald.

Laatste reacties

  • landboer

    A en B melk

  • Kelholt

    @Klaas van der Horst zegt: "De klant vraagt om een duurzamer product, wil weten dat het ‘goed’ zit met het voedsel dat hij of zij koopt. "
    En vervolgens: "... een flink deel van de Nederlandse productie moet zijn weg vinden op de exportmarkt, waar het concurreert met goedkoop aanbod uit bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland of de VS."
    Dus eigenlijk zeg je in Nederland is de consument kritisch en moet je aan allerlei onzin voorwaarden voldoen maar voor het grootste gedeelte (65% !!!) van de zuivelproductie moet het Nederlandse product concurreren op de wereldmarkt met het inferieure buitenlandse product (BST in de VS en ben je wel eens in een melkstal in Nieuw-Zeeland geweest? Qlip zou de normen voor de KKM behoorlijk naar beneden moeten bijstellen anders mag er daar niemand meer leveren). Dit aandeel van 65% van de Nederlandse zuivelproductie dat tegen hoge kosten is geproduceerd kan dus nooit eerlijk concurreren met het buitenland. Zelfs in Nederland worden de toeslagen niet door de markt betaald. De supermarkt bepaalt de eisen (in sommige gevallen zelfs de zuivelfabriek) en de fabriek bepaalt hoeveel toeslag ze de melkleverancier gunnen. Deze toeslag wordt dus niet door de markt betaald maar door de melkleveranciers die niet kunnen of willen voldoen aan allerlei achterlijke voorwaarden. Als FrieslandCampina een toeslag van een cent geeft met als eis dat iedere dag om 15 uur de koeien een koprol moeten maken dan zijn er nog steeds boeren te vinden die daar aan mee doen.

  • klaasvdHorst

    @beertje. Je punt is duidelijk, maar ook op de wereldmarkt zijn er in toenemende mate segmenten. Aan de onderkant qua prijs heb je bijv magere melkpoeder, waarbij vers en interventie door elkaar zijn gemengd en als opnieuw vers de wereld-bulkmarkt op gaat. Anderzijds zie je ook toenemend dat Nederlandse aanbieders zich - mede door hun kostenstructuur - op zoek gaan naar het hogere segment, en daar is plek voor.

  • missis

    en gaat de coop over van Campina op Arla, ik zou zeggen massaal bellen

  • farmerbn

    Daarom moet de betalende klant ook bepalen wat er gebeuren moet en niet de politiek. Als de betalende klant geld over heeft voor bv vlog melk dan moet de politiek glyfosaat niet verbieden want dan pikt de politiek een verdienmodel van de boer weg De politiek zorgt er nu steeds voor dat boeren opties gratis moeten leveren en daar moeten we van af.

  • @kelholt; ben helemaal met je eens....de Hype met diverse soorten melkstromen zal niet onbeperkt groeien...kost te veel....2/3 moet de grens over en dat verhaal zal FCDF ook moeten gaan vertellen aan de leden....bovendien krijgen we binnenkort te maken met eisen aan stikstof efficientie en ureum eisen in melk waardoor het steeds lastiger wordt om met veel weiden en (on)kruiden de produktie vast te houden...grond is in NL te duur om minder dan 20.000 kg/ha te melken helaas....

  • Ja idd word tijd voor ruk naar rechts in politiek zonder Gl..d66 en cu

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.