Redactieblog

25 reactieslaatste update:14 mrt 2019

‘Discussie FrieslandCampina gaat over communicatie’

Afgelopen week maakte FrieslandCampina zijn resultaten over 2018 bekend. Dat viel (weer) niet mee. De nabetaling halveert grofweg. Veel boeren reageren ontevreden en teleurgesteld. Veel reacties worden dan ook nog uitgebreid met een ‘visie’ op Planetproof-melk of de samenwerking met Natuurmonumenten. Van veel van deze reacties snap ik geen hout!

De coöperatie is ooit opgericht voor de verwerking en vermarkting van de producten die je als boer produceert. Door de jaren heen is er in het contact met de boeren meer en meer aandacht geweest voor de verwerking. De vermarkting speelde zich af tussen de coöperatie en de afnemers. Daar had de boer geen zicht op en hij kreeg daar ook weinig informatie over terug.

Rol marketingafdeling

In ieder bedrijf is de marketingafdeling erg bepalend voor de productie. Als mannen hun baard laten staan, neemt de vraag naar scheerapparaten af en neemt de vraag naar baardtrimmers toe. De marketingafdeling communiceert dit met de productie die daar vervolgens op gaat sturen. FrieslandCampina is – in mijn ogen – deze rol van de marketing nu eindelijk aan het opzetten. Contact met de markt houden en aansluiting zoeken bij nieuwe ontwikkelingen. Stap 2 is deze informatie vertalen voor de ‘productie-afdeling’, de leden-melkveehouders.

Is de nabetaling niet wat je er van verwacht had, dan ga je het gesprek aan met de marketingafdeling en ga je als boeren samen in overleg hoe je product beter in de markt gezet kan worden

Gesprek aangaan als resultaten tegenvallen

Als je als boer vindt dat de taak van FrieslandCampina beperkt moet blijven tot het ophalen van de melk en verkopen ervan, dan zijn de huidige resultaten – met bijbehorende nabetaling – het gevolg. Dan accepteer je dat en ben je blij. Is de nabetaling niet wat je er van verwacht had, dan ga je het gesprek aan met de marketingafdeling en ga je als boeren samen – de productie-afdeling – in overleg hoe je product beter in de markt gezet kan worden.

Andere werking

Bij andere coöperaties werkt dit weer anders. Bij CRV bijvoorbeeld ben je als boer puur afnemer. In zo’n situatie speelt de sturing tussen markt en productie zich intern binnen CRV af. Rabobank en Agrifirm werken als coöperatieve inkoop. Wat de inkopers in de markt ervaren, vertaalt zich automatisch door in de prijzen en voorwaarden die je als boer voorgeschoteld krijgt. Het bijzondere van de melkcoöperatie is vooral dat je als boer betrokken bent als ‘productie-afdeling’.

De discussie met FrieslandCampina gaat niet over de hoogte van de nabetaling, maar over de samenwerking en onderlinge communicatie

Markt vraagt stappen

De markt ontwikkelt zich in een steeds sneller tempo en steeds diverser. Dan kun je als boer achteruit kijken om te benadrukken welke ontwikkelingen je allemaal hebt doorgemaakt. De marketingafdeling kijkt echter vooruit om te kijken welke ontwikkelingen er nog aan komen. En ja, dan moet je na stap 3 en stap 4 nog een aantal stappen doen. Dat hoort erbij om bestaansrecht te hebben en te houden. De markt zal de komende tijd nog wel om de nodige stappen vragen, daar kun je maar beter op voorbereid zijn.

Samenwerking en onderlinge communicatie

Kortom, de discussie met FrieslandCampina gaat niet over de hoogte van de nabetaling, maar over de samenwerking en onderlinge communicatie. Als boer moet je openstaan voor de markt en de maatschappelijke ontwikkelingen. Waarbij een markt met een diverse vraag ook kansen biedt voor een divers aanbod.

Laatste reacties

  • .....

    Je besteed de verwerking van je melk toch uit om een zo hoog mogelijke melkprijs te genereren? Daar hoef je toch niet eindeloos over te gaan communiceren met welke afdeling dan ook. De eisen die aan de boer gesteld worden worden steeds hoger terwijl we een melkprijs ontvangen uit de vorige eeuw, ik begrijp wel dat daar onvrede over is

  • kleine boer

    Gaat dat bij alfa ook zo je besteed het aan hun uit maar je moet het zelf doen of aanvullen of er achteraan? Blij dat ik daar geen klant ben.

  • Bennie Stevelink

    Rick Hoksbergen zegt in diplomatieke taal wat ik al vaker heb gezegd: boeren zijn geworden tot productiemedewerkers die zo eenvoudig mogelijk willen produceren tegen een vast loon. Van markt hebben ze geen enkel benul. Of het product wel of niet goed verkocht kan worden denken ze niet over na. En of het product wel voldoende geld kan opbrengen om het vaste loon te betalen denken ze ook niet over na. Ze hebben op financieel gebied tegenover de coöperatie een manier van denken wat gelijk is aan dat van communistische vakbondsleden.

    De verschillende melkstromen brengen daar verandering in. Voor het eerst kunnen boeren nadenken over verschillende niveau’s van afzet en zullen daar keuzes in moeten maken. Keuzes tav de afzetmarkt. Het zal leiden tot een totaal andere communicatie binnen de coöperatie. Ik kon dat gisteren al merken op de ondernemersbijeenkomst van RFC in Markelo.

  • QuiteKidder

    nice

  • kleine boer

    Bennie er is keuze maar de meeste kunnen niet kiezen geen huiskavel geen geschikte grond niet de geschikte locatie niet de goede gebouwen enz enz

  • Firma Vellenga

    Denk dat het grootste probleem is dat er niet geluisterd wordt naar die boer die vragen of voorstellen heeft. Tenminste dat gevoel heerst bij de boer. Dat RFC naar de markt kijkt lijkt mij niet meer dan logische. Maar waar blijven de resultaten dan??? Nu waren wij naast RFC ook al weg gegaan bij alfa accountans nadat we steeds meer de indruk hadden dat ze profiteerden van de hardwerkende boer door een dik verdient eigen inkomen. Ze zijn in onze ogen beiden de weg wat kwijt...

  • kleine boer

    Ja precies vellenga rfc minder melk alles beter op de rit daar en nogal wat meer personeel daar zit bij rfc de grootste kosten post dat hadden er minder moeten worden ipv 3000 meer....

  • Firma Vellenga

    Wilde nog even kwijt dat onze nieuwe boekhouder bijna 3 keer goedkoper is dan Alfa Accountans...Met dezelfde werkzaamheden en hij kan ook gewoon op vakantie en al. Wie gaat er dan bij Alfa met al het geld vandoor? En die vraag heerst ook naar RFC toe

  • ricooo12

    Wat dacht je van alle bestuurders we mogen niet weten wat zij verdienen , ze blijven in aantal gelijk . Het aantal melkveehouders is gehalveerd dus zou eigenlijk ook het aantal bestuurders moeten halveren en dat gebeurd niet toch vreemd?

  • Zuperboer

    Dan blijft nog de vraag overeind of je met elke denkbare partner in zee moet gaan Rick. NM is een organisatie die collega-boeren uitermate vervelend behandelt en tegenwerkt. Daar zou je op z'n minst met de eigenaren van je bedrijf over in gesprek kunnen treden.

  • xw

    Interessant om te lezen hoe RFC zelfs vertrokken leden nog steeds bezig houdt.
    Zelfs in Frankrijk opererende boeren reageren via dit forum nog steeds op RFC.
    Kun je uit afleiden hoe belangrijk RFC is.
    Logisch, wij zijn er (RFC) trots op.



  • kleine boer

    xw er zijn er ook die alleen reageren als er iets positiefs is en zijn muisstil als er iets negatiefs is....

  • Zuperboer

    @xw
    RFC is ook belangrijk. Zet nl de melkprijs neer voor NW Eur. Maar daartoe is het mede in staat door de eigenaren die TOP kwaliteit grondstoffen aanvoeren en bv in no time zich aan het PP-concept conformeren. Deze topleveranciers verdienen het om met respect behandeld te worden. Ik weet natuurlijk niet of Rick H wel eens meegemaakt heeft hoe kritische leden in een volle zaal door direktieleden (met mediatraining als wapen)werden afgebrand? Zaken als de monovergisters zijn schaamteloos en over de rug van de leden(die beter wisten, want ondernemer) doorgedramd.

  • xw

    Ja, als veehouder/lid is het natuurlijk een illusie om te denken, dat je (qua opleiding/informatie/spreekvaardigheid) een gelijkwaardige gesprekspartner bent met de CEO van RFC.
    Dat hoeft ook niet.
    Ik weet inmiddels wel, dat de zaken vaak veel gecompliceerder zijn dan ze voor ons lijken.
    In ieder geval gaan we vanavond naar de door RFC voor de leden in Den Bosch georganiseerde ondernemersbijeenkomst.
    Kijk, zo belangrijk zijn leden voor RFC.
    En de mensen van hoog tot laag die bij RFC werken zijn noodzakelijk voor de onderneming en doen goed werk (voor ons)

  • farmerbn

    Leden zijn de eigenaren van FC en willen duidelijkheid in de cijfers van hun zuivelcooperatie. Is het mogelijk dat FC op één a4tje de opbrengstprijs (totale omzet gedeeld door het aantal opgehaalde kg melk), de betaalde melkprijs aan de boer, de energiekosten per kg melk, de arbeidskosten per kg melk, de afschrijvingen per kg melk enz. Als je die cijfers van meerdere jaren naast mekaar legt zie je mooie tendensen die leden graag kennen. Als je als eigenaar ziet dat de zuivelverkoopprijs per kg melk jaarlijks stijgt en bv de arbeidskosten per kg melk jaarlijks daalt , zie je dat het goed gaat.

  • Bennie Stevelink

    @Farmerbn, de zuivelverkoopprijs per liter laten stijgen en tegelijk de arbeidskosten laten dalen gaat niet lukken. De verkoopprijs stijgt door meer toegevoegdewaarde producten te verkopen. Deze producten hebben een hogere toegevoegde waarde omdat ze arbeidsintensiever zijn.
    Een hogere verkoopprijs door meer toegevoegdewaarde producten betekent dus automatisch hogere arbeidskosten.

  • Bennie Stevelink

    @xw, ik was gisteren op de ondernemersbijeenkomst in Markelo. Ondanks de tegenvallende resultaten was de stemming opvallend positief.
    Voor mij is dit een aanwijzing dat er in toenemende mate boeren zijn die denken als ondernemers die met tegenslagen om kunnen gaan. Ondernemers die vooruit kijken naar kansen in de markt, ook als het op dit moment tegenzit.
    Het aantal boeren die zich opstelt als productiemedewerkers die lid zijn van een communistische vakbond is aan het afnemen.

  • kleine boer

    Bennie lees hierboven even dat stukje van vellenga met de helft van de kosten het zelfde werk gedaan....

  • RIEN65

    kleine boer Vellenga zit voortaan bij Aware .

  • .....

    Bennie solliciteert naar een plek in de ledenraad van FC

  • Alco

    Keuzes worden verplichtingen. Let maar op.
    Net als met weidegang wordt de subsidie, korting voor opstallers.
    Daar trappen zo te lezen veel boeren in.

  • farmerbn

    Mijn Franse zuivelcooperatie maakt per liter melk een gemiddeld zuivelproduct van 1.72 euro. Wat maakt FC?

  • xw

    Ja, dat kan wel dat jouw zuivelcoop in frankrijk € 1,72 maakt voor een liter melk.
    Maar wat betalen ze jouw uit?
    Als ik de zuivelprijs-vergelijking van boerenbusiness mag geloven (en die geloof ik), dan zitten al die franse zuivelbedrijven met hun melkprijs het laatste halfjaar toch goed onder de prijs van RFC.
    Blijf maar bij de feiten (lees getallen) i.p.v. met de franse slag suggestieve opmerkingen maken.

  • farmerbn

    De uitbetaalde melkprijs bij 4,20 % vet en 3,47% eiwit was in 2018 39,8 cent ex btw. Bij hogere gehaltes kwamen wij op 43 cent. Melk je Normandische koeien en woon je in een kaasstreek, beur je zo 3 cent extra.

  • koestal

    Elke boer een mobieltje met het nummer van RFC er op.

Laad alle reacties (21)

Of registreer je om te kunnen reageren.