Mechanisatie

Achtergrond 11 reacties

Kamer buigt zich na jaren weer over trekkerkenteken

Na jaren praten en wordt woensdag 22 januari in de Tweede Kamer opnieuw een poging gedaan de kentekenplicht voor trekkers in te voeren.

Hoewel het wetsvoorstel van Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, in april 2019 aan de Tweede Kamer werd voorgelegd, werd het debat over het wetsvoorstel herhaaldelijk op de lange baan geschoven. Zodanig zelfs dat de beoogde ingangstermijn is uitgesteld.

Verplichte registratie bij RDW

In het voorliggende wetsvoorstel worden alle trekkers (oud en nieuw), mobiele machines en getrokken landbouwvoertuigen die op de openbare weg komen verplicht geregistreerd bij de RDW, dat zijn ongeveer 570.000 voertuigen. Voor alle landbouwvoertuigen op de openbare weg geldt vanaf 2025 een kentekenplicht.

Trekkers die harder dan 25 kilometer per uur rijden, nieuwe trekkers, voertuigen die een ontheffing nodig hebben omdat ze een afwijkende maat hebben en trekkers die ook in het buitenland rijden, moeten eerder een kenteken hebben. Dat zal waarschijnlijk per 2021 zijn. Eerder was hiervoor 20 mei 2020 ingesteld, maar deze termijn is door de trage behandeling van het wetsvoorstel uitgesteld.

Hogere maximumsnelheid voor trekkers

De kentekenplicht wordt gecombineerd met een een verhoging van de maximumsnelheid van 25 naar 40 kilometer per uur en een ruimere toegang tot rondwegen voor landbouwverkeer. Het wetsvoorstel is de Nederlandse implementatie van de Europese APK-plicht voor trekkers die harder rijden dan 40 kilometer per uur. Trekkers die hoofdzakelijk op landbouwgrond gebruikt worden, kunnen hier ontheffing voor krijgen.

Wetsvoorstel in 2016 weggestemd

Het is niet de eerste keer dat de Tweede Kamer over trekkerkentekens praat. De kwestie speelt al 15 jaar. Een eerder wetsvoorstel voor verplichte kentekens werd in 2016 onverwacht weggestemd. De Tweede Kamer had in 2013 via een motie gevraagd om de invoering van kentekenplicht. In 2006 was de meerderheid van de Tweede Kamer juist tegen een voorstel van toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings om kentekens in te gaan voeren.

Lees alle berichten over trekkerkenteken

Slagingskans huidig wetsvoorstel groter

De slagingskans van het huidige wetsvoorstel lijkt iets groter te zijn. Belangenorganisaties LTO Nederland, Cumela en Fedecom hebben eerder een akkoord gesloten over de invoering. Ze roepen Kamerleden ook op om het wetsvoorstel te steunen. Hoewel het voorstel ondernemers geld kost, zijn er volgens de belangenorganisaties ook veel voordelen, waaronder de snelheidsverhoging.

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra is vooralsnog positief over het wetsvoorstel, mede omdat het breed gedragen is. Wel spreekt hij van een broos akkoord. Hij hoopt daarom dat het voorstel niet te veel gewijzigd wordt, omdat dit het akkoord kan schaden.

Volg live Kamerdebat over trekkerkenteken

Volg woensdag 22 januari het Tweede Kamerdebat. Vanaf 14.20 uur is het debat live te volgen.

Laatste reacties

  • Henk.visscher

    Eerst zorgen dat jullie alles op orde hebben, bekendmaken fosfaatrechten, was weer een schoolvoorbeeld, voordat jullie nog meer onzinnige regels bedenken

  • Gat

    Omdat we dan harder dan 25 kmh mogen rijden. Wat voor een brancheorganisatie ben je om te denken dat trekkers niet harder lopen?
    Sta je ver van de realiteit. Mja heel dat cumula is volgens mij puur vrachtwagen gericht en tegen landbouw.

  • R. B.

    Nadat trekkers in Den Haag zijn geweest werd er weer gepraat over kenteken.
    Volgens mij is het alleen maar bedoeld om geld binnen te harken.

  • cor vroege

    Weer een melk koe erbij voor de overheid!! Dit gaat grote gevolgen hebben voor de landbouw sector,het is niet alleen kenteken plaat ,maar alles wat er omheen hangt,zoals ,APK,HOUDERSCHAPBELASTING C.Q WEGEN BELASTING,dit gaat in de miljoenen lopen

  • Remco1980

    Laten ze eerst maar eens voor de boeren opkomen ipv extra kostenpost invoeren. Komt wel weer kort op de acties. Dan kunnen ze beter bekeuren.... ze zijn bang de grip kwijt te raken op de boer. Cumela en LTO trek je terug uit deze kentekenplicht. Eerst moet den haag eens met een goed agrarisch voorstel komen.

  • J.W. de Kloet

    is ook gedaan met de trekker acties. gelijk een dikke bekeuring

  • Peerke1

    Cumela is er voor de loonwerkers die elke dag op de weg zitten. De boertjes die af en toe op die zelfde weg zijn krijgen zo weer extra kosten. Concurrentie vervalsing schande!!!

  • jp.bierema

    Veel kwalijker is de insinuatie door Mariska Vermaas met de aanvang van dit stuk: Buigt zich na jaren weer over trekkerkenteken. Stel u niet zo aan, in 2018/2017 ging het er ook continu over en da's nog maar 2 jaar terug. Ik ben trouwens voor want het 16km tijdperk hebben we gehad, 61 komt tegenwoordig meer voor. Dan moet het materiaal perfect op orde zijn, en dat kan alleen middels kenteken en keuring. 1 maal keuren per 3 jaar nadat een voertuig 5 jaar oud is zou ik een goede zaak vinden.

  • jan4072

    Met kenteken mag je ook naar Duitsland en Belgie om te demonstreren

  • magele

    Totaal nutteloos,boeren op nog meer kosten jagen

  • Hogman1

    U moet de beweegredenen eens lezen waarom de kamer vandaag heeft ingestemd.
    Mag je al geen distributiecentra plat leggen dan is dit het volgende om maar braaf de wereld te vreten te geven en zelf dood te gaan van armoe

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.