Vleesafdeling in een Coop-supermarkt. Dankzij de inspanningen van boerinnen vermeldt de supermarkt nu de Nederlandse herkomst van rundvlees. - Foto: ANP RundveeColumn

‘Vrouwenpower blijkt krachtig agrarisch instrument’

Door de inzet van een groep boerinnen vermeldt Coop nu de Nederlandse herkomst van rundvlees.

Nederland is vele powervrouwen rijk, waaronder een groot aantal krachtige boerinnen. Veel boerinnen zijn een onmisbare spil op agrarische bedrijven. Naast de zorg voor het vee, de boer, de kinderen en de administratie, is hun stem vaak doorslaggevend. Ook zijn er boerinnen die een florerende neventak runnen en op deze of andere manieren zorgen voor het vergroten van het positieve imago van de Nederlandse agrarische sector.

Nederlandse herkomst rundveevlees

Een groep vleesveeboerinnen, onder leiding van een Limburgse powervrouw, ging nog een flinke stap verder. Zij overtuigden de directie van Coop ervan om de Nederlandse herkomst, als extra meerwaarde, op de verpakking en bij de schappen van hun rundvlees te vermelden. Coop is daarmee naar mijn weten de eerste.

Supermarkten die stierenvlees met het Beter Leven-keurmerk verkopen, communiceerden tot die tijd voornamelijk de voorwaarden van het keurmerk, zonder daarbij ook expliciet de herkomst te vermelden. Aangezien het Beter Leven-keurmerk niet exclusief beschikbaar is voor Nederlandse stierenmesters, was de Nederlandse herkomst voor consumenten niet duidelijk zichtbaar. Bovendien zorgt de import van – met name – Frans rundvlees met hetzelfde keurmerk ervoor dat de prijs van het Nederlandse rundvlees relatief laag blijft.

Deze vrouwen namen daar geen genoegen mee. Zij zochten zelf contact met diverse supermarkten waar Nederlands rundvlees met het Beter Leven-keurmerk te koop is en informeerden deze supers stuk voor stuk over de dagelijkse vleesveepraktijk en de uitdagingen van het afmesten van vee binnen de keten.

Door supermarkten rechtstreeks te benaderen, hebben deze boerinnen bestaande patronen doorbroken

Bij de aankoop en afzet van rundvlees zijn meestal extra schakels in de keten nodig. Het komt vaak voor dat een onevenredig deel van de marge niet bij de veehouder terecht komt, terwijl die wel de risico’s, het werk, de zorgen en de investeringen draagt.

Coop communiceert ook online volop dat het rundvlees van eigen bodem aanbiedt, en biedt de Nederlandse boerinnen die Blonde d’Aquitaine-rundvlees leveren, een podium. - Foto: Screenshot
Coop communiceert ook online volop dat het rundvlees van eigen bodem aanbiedt, en biedt de Nederlandse boerinnen die Blonde d’Aquitaine-rundvlees leveren, een podium. – Foto: Screenshot

Door supermarkten rechtstreeks te benaderen, hebben deze boerinnen bestaande patronen doorbroken. Zij hebben de inkopers van vlees een lesje vleesvee geleerd en ervoor gezorgd dat de Nederlandse herkomst steeds prominenter als merk met meerwaarde wordt ingezet. Ook groente, fruit en andere producten uit Nederland kunnen daarvan profiteren. Dank je wel daarvoor dames!

Beheer
WP Admin