Het laden van vleesvarkens. De logistiek, zoals de klepkeuring, is een van de redenen waarom het nog niet storm loopt met export van varkens onder het keurmerk Farmer Friendly. - Foto: Ronald Hissink VarkensNieuws

Varkenshouders nog huiverig voor export onder keurmerk Farmer Friendly

Varkenshouders staan niet in de rij om hun dieren onder het keurmerk Farmer Friendly van Farmers Defence Force te exporteren. De kortetermijnwinst weegt niet op tegen de risico‘s.

Varkenshouders zijn terughoudend om via Farmers Defence Force (FDF) hun dieren onder het keurmerk Farmer Friendly naar Duitsland te exporteren. Dat blijkt na gesprekken met diverse boeren. Een belangrijk argument is het ontbreken van een langetermijnvisie achter de exportplannen.

Dreiging Afrikaanse varkenspest

Varkenshouders zien ook de dreiging van Afrikaanse varkenspest. Als het virus in Nederland opduikt, is het over met de export en zullen de Nederlandse slachterijen de exportvarkens in eerste instantie weigeren. Ook de logistiek speelt een rol. Even in een halve ochtend drie vrachten varkens leveren is met de klepkeuring niet haalbaar.

De varkenshouders zijn wel voorstander van meer marktwerking. Daarvan is al vijftien jaar amper nog sprake. In zoverre is men positief over het signaal dat uitgaat van de Farmer Friendly-notering. Of onder de streep meer geld overblijft, is de vraag.

Voordeel van Farmer Friendly

Het voordeel van het keurmerk is dat in een oplopende markt de notering twee werkdagen eerder geldt dan de Nederlandse prijzen. Vanaf week 9 geldt de Farmer Friendly-notering zelfs al vanaf maandag in plaats van donderdag. Dan is de voorsprong een week. De indruk is dat onder de streep een vracht varkens op de Farmer Friendly-notering netto minstens tien cent minder opbrengt dan de notering aangeeft, mits de dieren goed gesorteerd zijn. Het ligt dus aan de toeslag die een varkenshouder in Nederland beurt in hoeverre de export loont.

Tönnies Fleisch: tien vrachten per week

Navraag bij Tönnies Fleisch leert dat zij wekelijks niet meer dan tien vrachten FDF-varkens krijgen. Het aantal schommelt sterk. Henk Hekers van transporteur Hekers & Koppen zegt dat zij dagelijks zo’n drie vrachten FDF-varkens naar Duitsland brengen. FDF-voorman Roy Nillesen blijft volhouden dat het om tientallen vrachten per week gaat, maar weigert concrete aantallen te noemen.

Reacties

  1. Blijft altijd onzeker . Maar een ding is zeker de slachterijen in Nederland hebben gewoon te veel macht . En denk maar niet als je veel varkens aanbied en dit aan een partij doet je veel macht hebt of krijgt . Want als je een berg varkens hebt en de afnemer gaat moeilijk doen . Is een grote partij ook niet zomaar ergens geplaatst . Dus zul je risico moeten indekken door aan meerdere partijen te leveren . Dat doen de meeste handelaren die nog vrij zijn ook . Het foefje van macht gaat pas spelen als afnemers echt te weinig varkens hebben wat blijvend gaat worden . Handelaren zijn veel zelf transporteur en halen daar stuk inkomen uit . En veel gaan bemiddelen tussen vermeerderaar en mester om goede biggen bij de juiste mester te plaatsen . type varken te leveren aan slachterij waar meeste opbrengt . De een wil margere varkens de andere zware enz. Daar kan voor beide partijen ook verdien model in zitten . Want eigenlijk met een VION wat dan zogenaamd van de boeren is zou dit niet mogelijk hoeven of mogen kunnen zijn . Maar ook VION kan niet waarmaken wat hun willen . Succes gewenst maar zal niet voor niks zijn en mogelijk ook niet van lange duur . Want zolang er overschot is gaat niemand lang meer betalen dan de markt of hij moet dit bij afzet ergens terug kunnen halen . En de vraag is of en hoelang deze hierin meegaan .

Beheer
WP Admin