Partner
Foto: Dairy Analytics RundveePartner

Dairy Analytics, het ultieme systeem om de dag mee te beginnen

Dairy Analytics, de softwareoplossing van AgroVision voor de melkveeadviseur, wordt al door veel adviseurs erkend als het ultieme systeem om mee te werken. Van dataverzameling tot advies, alles komt samen. Wij vroegen Edwin Berg, robotspecialist en adviseur van Agrifirm, om te delen hoe hij Dairy Analytics gebruikt om zijn klanten zo goed mogelijk te adviseren.

Edwin begon in 2001 bij Agrifirm (en zijn voorlopers, sinds 2004 houdt hij zich volledig bezig met robotmanagement. Hierbij gaat hij drie dagen per week alleen de boer op naar zijn eigen klanten. De andere twee dagen doet hij vaak duo bezoeken samen met een collega. Daarnaast geeft hij regelmatig cursussen als basiskennis over robots aan trainees en veehouders.

Agrifirm werkt sinds de proefperiode van Dairy Analytics al met het programma. Edwin is een echte promotor van Dairy Analytics en neemt zijn collega’s daar graag in mee. Hij deelt in dit artikel wat Dairy Analytics kan betekenen, onder andere voor melkveeadviseurs.

Eén systeem met alle melkrobots en procescomputers

Edwin Berg, robotspecialist en adviseur van Agrifirm.

Bij de vraag wat Dairy Analytics Edwin brengt, begint hij direct enthousiast te vertellen. “Als melkveeadviseur kan het lastig zijn om van alle robotmerken en hun systemen de data goed te doorgronden. Alle systemen werken net weer even iets anders, dus je moet alle systemen goed kennen, wil je hier een goed advies uit halen.”

Edwin vervolgt: “Nu heb je eigenlijk één programma en als je dat kent, kun je alle robots analyseren. Ik gebruik het programma dan ook als opstart van de dag voordat ik de klant ga bezoeken. Zo weet je al wat er speelt voordat je bij de klant komt, dat is een hele fijne voorbereiding. Ik vind dit ook veel professioneler overkomen, zodat je gericht en voorbereid met de veehouder het gesprek aan kan gaan.”

Werken met ‘verse cijfers’

“Melkveeadviseurs werken nu vaak volgens de methode waarbij ze langs de klant gaan zodra een melkcontrole heeft plaatsgevonden. Maar als je meerdere klanten tegelijk hebt waar de melkcontrole is uitgevoerd, dan lukt het vaak al niet om deze klanten direct na de melkcontrole te bezoeken. Je werkt dan met oude data wanneer je de boer op bent. Met Dairy Analytics heb je altijd ‘verse cijfers’. Dat betekent dat je real-time data hebt. Eigenlijk heb je de melkcontrole real-time die ook nog uitgebreider is met onder andere het aantal liters, BSK, restvoer en dan uitgesplitst per diergroep, vaarzen, tweede kalfs en melkkoe.”

Nog een voordeel van de real-time data is dat deze doorlopend is. Veel systemen geven inzicht op de huidige situatie, maar met Dairy Analytics is het mogelijk om terug te kijken in de tijd over de verschillende dagen heen en kan je meerdere dagen met elkaar vergelijken. Dan zie je binnen 48 uur wat de consequenties van het uitgevoerde advies zijn. Hierdoor kun je als melkveeadviseur vanuit huis de rantsoen wijziging in de gaten houden en zien of de verandering al een positief effect heeft. Hierdoor zit je veel sneller op de bal”, aldus Edwin.

Data uitsplitsen in verschillende groepen koeien

“Het programma werkt ook erg intuïtief”, vervolgt Edwin. “De data bewegen met jou mee. Pas jij een grafiek of tabel aan? Dan verandert de data meteen mee. Ik wil soms binnen de kudde een groep koeien splitsen of nader bekijken. In Dairy Analytics kan dit gemakkelijk door bijvoorbeeld koeien tussen 0-40 dagen, 40-80 dagen en 80-120 dagen te groeperen.”

Deze selectietool is volgens Edwin ontzettend waardevol voor melkveeadviseurs, omdat je hiermee snel schakelt tussen kudde en koe niveau. “Hiermee kijk je met de klant naar de kern van de afwijkende attenties. Zelf ga ik dan ook met de klant langs de koeien waar iets afwijkends te zien is. Dit om te kijken wat we hieraan kunnen veranderen, met het programma bij de hand.”

De favoriete functionaliteit van Edwin

Ondanks de vele functionaliteiten in Dairy Analytics, vroegen wij Edwin om zijn favoriet te benoemen. Bij hem kwam duidelijk de selectietool naar voren. “Wanneer je met de klant de grafieken bekijkt, ga je toch vooral kijken naar de koeien die het niet goed doen, die veel restvoer hebben, die de melk niet goed geven of bijvoorbeeld een lage BSK hebben. Waar ik Dairy Analytics dan heel sterk in vind, is dat wanneer je over de grafieken heen gaat je de afwijkende koeien kunt selecteren. Je krijgt dan verdiepende informatie per koe via het systeem en kunt direct in de stal de betreffende koe erbij halen. Met de real-time data over een langere periode heen kan je heel snel een analyse maken.”

Tip van Edwin

“Kijk als melkveeadviseur voornamelijk naar de melkproductie en het percentage restvoer in Dairy Analytics. Hier haal je ontzettend veel informatie uit. Hebben koeien veel restvoer of komen ze te weinig naar de melkrobot? Dan is daar hele waardevolle informatie uit te halen, waar je op in moet spelen.

Meer informatie ontvangen over Dairy Analytics of een adviesgesprek aanvragen? Vul dan het contactformulier in via de website
Beheer
WP Admin