Rabobank schrijft in een rapport dat de Chinese kaasvraag tussen 2012 en 2022 steeg met bijna 200.000 ton tot 254.000 ton, met een verwachte jaarlijkse groei van 9,1% tot 2030. - Foto: Canva RundveeNieuws

Rabobank: China blijft groeimotor wereldwijde handel in kaas

De vraag naar kaas in China neemt toe en de eigen zuivelindustrie kan deze toenemende vraag niet bijbenen. Dit biedt kansen voor internationale kaasspelers, aldus de Rabobank.

Rabobank verwacht dat de Chinese kaasconsumptie groeit naar 495.000 ton in 2030. Daarvan moet tussen de 270.000 en 320.000 worden geïmporteerd. De bank ziet voldoende mogelijkheden voor internationale kaashandelsbedrijven om hierop in te spelen. Nederland staat tot nu toe niet in de lijst met grootste kaasexporteurs naar China.

De kaasconsumptie per hoofd van de bevolking ligt in China op 0,2 kilo. Dat is veel lager dan in buurlanden als Japan (2,5 kilo) en Zuid-Korea (3,7 kilo). Dit gecombineerd met de groei van het aantal fastfood-restaurants, bakkerijen, theewinkels en productinnovaties biedt volgens Michelle Huang, zuivelanalist bij Rabobank, de basis voor een geleidelijke toename van de vraag naar kaas in China.

Groeiende vraag naar kaas in China

Volgens het nieuwe rapport groeide de Chinese vraag naar kaas tussen 2012 en 2022 met bijna 200.000 ton naar 254.000 ton. De bank verwacht voor komende jaren tot 2030 een gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 9,1%.

Lees verder onder de grafiek

Groei verkoop kaas in China door foodservicekanaal

De kaasverkoop in Chinese supermarkten (100.500 ton) vertegenwoordigde in 2022 volgens Euromonitor een waarde van bijna $ 2 miljard. De retailverkopen nemen toe, maar vooral de kaasverkoop in het foodservicekanaal zorgt voor een snelle groei. Het gaat hier om kaassoorten als mozzarella (pizza), roomkaas (thee) en kaasplakken (burgers). In de periode 2012 tot 2022 was de foodservice goed voor 60 tot 75% van de totale Chinese kaasconsumptie. In 2022 ging het om 154.000 ton. “Wij schatten dat de kaasverkoop in het foodservicekanaal tussen 2023 en 2030 jaarlijks gemiddeld met 10,3% zal groeien, waarbij de vraag in 2030 375.000 ton zal bereiken”, zegt Huang.

Exporteurs kaas

Er wordt in China volop in de productie van kaas geïnvesteerd. Lokale bedrijven doen dat zowel in China als in het buitenland. Internationale bedrijven investeren in lokale productiecapaciteit om hun groeistrategie te ondersteunen. Nieuw-Zeeland (Fonterra) is grootste kaasexporteur richting China. Goed voor bijna 60% van het importvolume in 2023. Fonterra richt zich vooral op het foodservicekanaal. Voordeel voor Nieuw-Zeelandse kaasexporteurs is hun relatief lage kostprijs en het bestaande vrijhandelsverdrag. Na Nieuw-Zeeland volgen Australië (12%), Verenigde Staten (6%), Italië (5%), Denemarken (5%) en Frankrijk (3%) als belangrijkste exporteurs.

In China groeit melkaanvoer sneller dan consumptie

Hoewel de vooruitzichten voor de Chinese kaasmarkt goed zijn brengen tegenvallende economische omstandigheden wel risico’s met zich mee. De ontwikkeling van de kaasconsumptie is volgens de bank gevoelig voor prijs- en koopkrachtontwikkeling. Ook de groei van de binnenlandse kaasproductie is iets om rekening mee te houden. Zo groeide de melkaanvoer in China sneller dan de consumptie. Chinese zuivelbedrijven die nu een deel van hun melk verwerken tot volle melkpoeder kunnen hun focus verleggen naar kaas.

China blijft volgens Rabobank desalniettemin een groeimotor voor de wereldwijde kaashandel. De lokale productie kan de stijgende vraag niet bijbenen. Rabobank denkt dat daarom 55 tot 65% van de kaasconsumptie voor rekening komt van importeurs.


Nieuwsbrief zuivelmarkt

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Beheer
WP Admin