Demissionair minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Piet Adema tijdens het debat in de Tweede Kamer over het landbouw- en natuurbeleid op 21 december. - Foto: ANP AlgemeenNieuws

Kamer wil recentere cijfers gebruiken voor aanwijzen NV-gebieden

De Tweede Kamer wil dat bij de aanwijzing van NV-gebieden recentere cijfers worden gebruikt als die er zijn. Het ziet er echter niet naar uit dat dit op korte termijn gaat gebeuren vanwege het risico hiervoor voor behoud van derogatie.

De Tweede Kamer wil de aanwijzing van de Nutriënten Verontreinigde-gebieden (NV-gebieden) aanpassen. Een motie van SGP’er André Flach om meer recente cijfers van waterschappen te gebruiken bij het aanwijzen van de NV-gebieden als deze beschikbaar zijn, werd nipt (78 zetels) aangenomen met steun van SGP, CDA, NSC, CU, PVV, FVD en BBB.

Voor NV-gebieden geldt dat de landbouw minimaal voor 19% verantwoordelijk moet zijn voor de verhoogde concentraties nitraat of fosfaat in het water. Deze beoordeling is nu gebaseerd op gegevens van 2010 tot 2013, terwijl sommige waterschappen actuelere cijfers hebben. In Groningen, Drenthe en Noord-Holland zijn gebieden die op basis van beschikbare actuelere cijfers niet aangewezen zouden worden als NV-gebied, terwijl ze dat nu wel zijn.

Rechtsongelijkheid bij NV-gebieden

De Tweede Kamer wil dat de minister deze actuelere cijfers gebruikt. Adema begrijpt de kritiek, maar zegt dat er nu geen andere mogelijkheid was. Hij werkt met de waterschappen aan een actualisatie van deze cijfers. “Maar dit is complex, omdat ook de bijdrage van andere bronnen in beeld moet worden gebracht. Dat gaat wel twee jaar duren”, zegt Adema. Hij wil zich baseren op een landsdekkende beoordeling – en dus van 10 jaar geleden – van de bijdrage van de landbouw omdat er anders sprake is van rechtsongelijkheid. Flach vindt dat het niet gebruiken van de meest recente cijfers juist indruist tegen de rechtszekerheid van burgers.

Ook de bijdrage van andere bronnen dan de landbouw moet in beeld worden gebracht

Adema ontraadde de motie ook omdat hij de derogatie niet op het spel wil zetten door de gebieden te wijzigen. De gebieden zijn inmiddels gepubliceerd en moesten voor 1 januari aangewezen worden. De indieners van de motie zeggen dat het aanwijzen van gebieden op basis van recentere cijfers ook voldoet aan de voorwaarden van de derogatiebeschikking.

Risico op verlies derogatie

Het is desondanks niet te verwachten dat de aangenomen motie op korte termijn een wijziging van de NV-gebieden tot gevolg zal hebben. Mede vanwege de hoge druk op de mestmarkt wil Adema geen risico lopen de derogatie te verliezen.

Meerdere partijen probeerden tijdens een debat in de Tweede Kamer ook op andere manieren ruimte te vinden in de uitvoering van de derogatiebeschikking. Zo stelde CDA voor de derogatievrije zones rondom Natura 2000-gebieden te beperken naar 100 meter in plaats van de voorgestelde 250 meter, en stelde SGP voor alleen derogatievrije zones rondom stikstofgevoelige natuurgebieden aan te wijzen.

Adema wees ze stuk voor stuk af, mede omdat hij eerder stevig werd teruggefloten door de Europese Commissie toen hij ruimte zocht bij het invoeren van de bufferstroken door deze aan te laten sluiten bij de landbouwpraktijk. Toen stond de derogatie in zijn geheel op het spel. Adema wijst erop dat de huidige 250 meter wetenschappelijk is onderbouwd met een rapport van Wageningen UR en dat daarom voor deze norm is gekozen.

VVD boos over late tijdstip publicatie NV-gebieden

Het late tijdstip van aanwijzen van de NV-gebieden veroorzaakte nog een stevige botsing tussen VVD’er Thom van Campen en de minister. Volgens Van Campen had die aanwijzing veel eerder gemoeten, omdat Adema al lange tijd wist dat hij de gebieden moest aanwijzen. Adema reageert dat het zo lang duurde omdat juist op verzoek van de sector de gebieden zo gedetailleerd mogelijk zijn aangewezen, in plaats van per waterschap. Dat heeft wel extra tijd gehad.

De druk op de mestmarkt is enorm. Als de derogatie wegvalt, is het drama nog groter

Van Campen blijft desondanks kritisch. “Daar hebben boeren niks aan, die zitten nu met de problemen met de mestboekhouding”, sprak Van Campen fel. Die opmerking triggerde Adema. Hij erkent dat de maatregelen uit de derogatiebeschikking ongelooflijk vervelend zijn voor de agrarische sector, maar hij wil niet verweten worden er niet hard aan gewerkt te hebben. “Dan stel ik voor dat u een motie in dient om de derogatiebeschikking in totaal van tafel te halen. Heb dan dat lef”, aldus Adema. “Maar de druk op de mestmarkt is enorm. Als de derogatie dan opeens wegvalt, is het drama nog groter”, aldus Adema.

‘Poetsdoek voor traag proces’

Volgens Van Campen gebruikt de minister hier het dreigen met het verlies van derogatie als poetsdoek om het trage proces van het aanwijzen van de NV-gebieden te verbloemen. Ook Tjeerd de Groot (D66) vindt dat de Kamer eerder geïnformeerd had moeten worden over het proces. Nu confronteert de minister de Kamer met een voldongen feit waar geen invloed meer op uitgeoefend kan worden. Adema zegt dat er bewust voor een zo zorgvuldig mogelijke route is gekozen door alles zo helder mogelijk en goed te communiceren. Dit vanwege de eerdere ervaringen met kaartjes bij het ministerie.

Reacties

  1. Aarde naar de kloten helpen, ja inderdaad door al dat vlieg en autoverkeer. Al die drugsresten in het riool het neemt alleen maar toe. Maar blijf toch niet aan de voedsel producenten zitten, zo lang er nog zoveel honger is in de wereld. En men hier de beste produktie heeft.

  2. Het heeft maar één doel, in samenspraak met Brussel de veestapel op een goedkope manier saneren…, een gras derogatie met over het seizoen verdeelde giften is zelfs beter voor het milieu ipv extra kunstmest

  3. Waarom gaat het niet over die 19%-norm? Het is toch gek als 20% van de vervuiling van de landbouw komt, dat de boeren dan moeten inleveren? Maw 80% komt van buiten de landbouw. Bij die 80% moet je de oplossing zoeken, niet bij die 20%!! Hoe komen ze aan die 19%-norm?

  4. Belachelijk cijfers van 13 jaar terug………
    Er is bijna geen boer meer over in Nederland. Je mag al bijna niks meer met je grond.
    Maar in 13 jaar tijd zijn er miljoenen mensen bij gekomen in Nederland. Kijk eens naar het riool en de RIOOL OVERSTORTEN!!!!! Hoeveel VUILNIS er hierdoor bij is gekomen. Hoeveel AUTO’S op de wegen erbij.
    Al dat ZOUT wat op de wegen wordt gestrooid de winterdag. Het komt allemaal in de bermen en sloten terecht.
    Al die GANZEN wat overal in de weilanden en water gebieden hun POEP achterlaten. Maar Den Haag blijft verdrietige onzin regels bedenken voor de boeren. De boeren hebben het altijd gedaan.
    Bufferstroken en eco- systemen…. Ik mag de woorden niet meer horen

  5. Rechtsongelijkheid en pure concurentie vervalsing dat is het .
    Waterwingebieden zijn zomaar zonder meetgegevens aangewezen . Terwijl hier zeer betrouwbare meetgegevens beschikbaar zijn.

  6. Wij weten allemaal dat we de afgelopen 20 jaar een veelvoud van mineralen hebben uitgestort over bepaalde gebieden wie dat nu exact is geweest dat is niet echt duidelijk maar wel duidelijk is dat we wat moeten om Nederland leefbaar te houden . Dat besef is allang doorgedrongen bij de bevolking alleen bij een bepaalde groep rechts radicale landbouwers wil dit niet indalen misschien vergiftigd doordat ze te lang gegeten hebben van vervuilde grond?

    1. Misschien even de feiten checken? Bij de meeste derogatiebedrijven is het water gewoon schoon. M.a.w. ligt de N en P waarde beneden de norm.
      Straks als minder mest en meer kunstmest moeten gebruiken zal de uitspoeling toenemen en de opbrengst daken.
      Het paard achter de wagen spannen noemde men dat vroeger.

    2. Wim Beuze ”Rechts radicale landbouwers”, uit uw mond klinkt dat als een geuzennaam, Zo heb ik het niet bedoeld , maar af en toe moet je terug naar de Provo tijd om mensen te laten inzien dat we onze aarde naar de kloten helpen.

Beheer
WP Admin