Nuchtere kalveren, lammeren, jonge biggen en veulens mogen maximaal 8 uur lang vervoerd worden en moeten melk krijgen tijdens het transport. Als een transporteur een goedgekeurd voedingssysteem heeft, mag de reis langer duren. – Foto: Herbert Wiggerman AlgemeenNieuws

Europese Commissie wil regels veetransporten fors aanscherpen

De Europese Commissie wil de regels voor veetransporten fors aanscherpen. Vandaag zijn maatregelen voorgesteld die neerkomen op meer ruimte, kortere reistijden en meer comfort voor de dieren tijdens het transport.

Dieren die voor de slacht bestemd zijn, mogen maximaal 9 uur reizen. Op dit moment staat er geen limiet op de duur van de reis naar het slachthuis – alleen de verplichting om na 24 tot 29 uur reizen, afhankelijk van de diersoort, 24 uur te rusten op een controlepost.

Voor andere dieren wordt de maximale reisduur 21 uur, inclusief minimaal 1 uur rust na 10 uur reizen. Na deze reis moeten dieren minimaal 24 uur rust krijgen buiten het transportvoertuig. Daarna kunnen ze nog een keer maximaal 21 uur vervoerd worden, waarna ze op hun uiteindelijke bestemming moeten zijn aangekomen.

De maatregelen:

  1. Reistijd jonge kalveren 8 uur, bij speciaal aangepast vervoermiddel 2 x 9 uur.
  2. Reistijd naar slachthuis maximaal 9 uur
  3. Reistijd voor andere dieren maximaal 2 x 21 uur met 24 uur rust er tussen
  4. Meer ruimte per dier in de vrachtwagen
  5. Geen transport overdag bij temperaturen boven 30 graden
  6. Reistijd bij temperaturen onder -5 graden maximaal 9 uur

Extra strenge regels voor kwetsbare dieren

Voor kwetsbare dieren, zoals ongespeende kalveren, leghennen aan het einde van hun cyclus en drachtige dieren, komen er extra strenge regels. Ongespeende kalveren (ook nuka’s vallen in deze categorie), lammeren, jonge biggen en veulens mogen maximaal 8 uur lang vervoerd worden en moeten melk krijgen tijdens het transport. Als een transporteur een goedgekeurd voedingssysteem heeft, mag de reis langer duren: 2 x 9 uur met 1 uur rust ertussen. De dieren moeten ongelimiteerd water kunnen drinken en minimaal om de 9 uur (kunst)melk krijgen.

Ook de minimale ruimte voor dieren moet groter worden. Die exacte omvang wisselt per diersoort. De Commissie wil dat de groottes in lijn zijn met de aanbevelingen van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid. Die gaat uit van 1,84 vierkante meter voor runderen; 0,43 vierkante meter voor schapen; 0,62 vierkante meter voor varkens en 40 centimeter extra in de hoogte en breedte voor paarden.

Vervoer bij hitte aan banden

Verder wordt transport onder extreme temperaturen onderworpen aan strikte voorwaarden. Wanneer het warmer is dan 30 graden mogen dieren enkel nog ’s nachts vervoerd worden. Bovendien moet de oppervlakte per dier 20% groter zijn bij nachtelijke temperaturen boven de 30 graden. Bij vriestemperaturen moeten voertuigen worden afgedekt. Ook moet de luchtcirculatie in het diercompartiment worden gecontroleerd om dieren te beschermen tegen onderkoeling. Bij temperaturen lager dan 5 graden onder nul wordt de reistijd beperkt tot maximaal 9 uur.

Voor transport naar landen buiten de EU komen nog extra regels, bijvoorbeeld voor transport over zee.

Overgangstermijn van vijf jaar

Als Brussel de regels officieel aanneemt, krijgen bedrijven vijf jaar de tijd om zich aan te passen. De lidstaten en het Europees Parlement gaan nu het voorstel bekijken om een standpunt te bepalen. Daarna volgen onderhandelingen. De maatregelen worden – als alles goed gaat – op z’n vroegst over twee jaar van kracht. Daarna duurt het meestal twee jaar voor alles in Nederlandse wetgeving is omgezet.

De Commissie ziet veel draagvlak in de EU voor strengere regels. Een recente peiling (de Eurobarometer) toonde aan dat 83% van de Europeanen voorstander is van strengere regels. Ook de lidstaten en het Europees Parlement pleitten hier eerder al voor. Volgens de Commissie zelf verbetert het voorstel niet alleen de voedselkwaliteit, maar verhoogt het ook het consumentenvertrouwen en verlaagt het kosten als gevolg van letsel, ziekte en diergeneesmiddelen.

De huidige regels voor diertransport zijn 50 jaar oud en zo’n 20 jaar geleden voor het laatst aangepast. De voorgestelde maatregelen zouden gelden voor de overgrote meerderheid van de 1,6 miljard dieren die jaarlijks tussen EU-lidstaten worden vervoerd. Daarbij gaat het met name om varkens, koeien, geiten, schapen, pluimvee, konijnen en paarden. Maar voor het eerst zijn er ook maatregelen voor het vervoer van waterdieren. Daarnaast is er een heel pakket voor honden en katten.

Mede-auteur: Jasper Roorda

Reacties

  1. Nee hoor, ik ben wel voorstander van dit plan. Vind het ook raar dat maar 83% voor is. Dacht dat wel 100% voor zou zijn. Als ik beelden zie hoeveel mensen er in het openbaar vervoer gedrukt worden, lijkt mij dat daar geen normen zijn: de deuren kunnen amper dicht.

    1. Wat is dit toch een vreemde reactie natuurlijk zijn er regels voor mensen, kinderen, oudjes en zieken, maar u wil allen het aanscherpen van de regels voor diertransport belachelijk maken. Ik kan u zeggen en ik weet er heel veel van dat mensen die de dieren vervoeren soms BEESTEN zijn

Beheer
WP Admin