‘Duitse onrust reikt tot in Brussel’
Officieel heet het dat de Duitse boeren de straat op trekken om de accijnsverhoging op diesel ongedaan te maken. Trekkers rijden op de autowegen, blokkeren de haven in Bremen en grensposten.
In hun optiek worden zij op kosten gejaagd, en leggen zij het daardoor af tegenover buitenlandse concurrenten. Een klein succes boekten zij al. De plannen voor afschaffing van de btw-vrijstelling worden namelijk gefaseerd ingevoerd.
De onvrede zit veel dieper, zoveel is wel duidelijk. Niet alleen de boeren, veel Duitsers zijn ontevreden over de regering van Olaf Scholz. Zijn ‘verkeerslichtcoalitie’ van de sociaal-democratische SPD, Grünen en liberale FDP staat grote veranderingen voor op het terrein van klimaat. Scholz wilde daarvoor € 60 miljard uit een special coronafonds halen, maar werd op de vingers getikt door het Duitse constitutionele hof. Het gat in de begroting is door diverse tegenvallers inmiddels opgelopen tot € 35 miljard. Scholz wil niet tornen aan de klimaatdoelen, en dus moet het geld elders vandaan komen.
Grote zorgen Brussel
Deze week is het actieweek. Woensdag lag het treinverkeer grotendeels plat. Vrijdag is de slotmanifestatie in hartje Berlijn. Vooral de rechts-radicale AfD mengt zich in het protest. De partij vaart wel bij de ontevredenheid. In enkele deelstaten peilt de partij al 35% van de kiezers. Je zou kunnen zeggen dat zich een Nederlands scenario voltrekt in Duitsland.
Alternative für Deutschland is eurosceptisch. Brussel maakt zich met de aanstaande verkiezingen voor het Europees Parlement inmiddels terecht grote zorgen. Ook elders in Europa groeit een anti-Brussels sentiment. Het klinkt vaak stoer om te pleiten voor minder Brussel. Het is niet dé oplossing voor alle problemen. Dat neemt niet weg dat je naar een ontevreden bevolking moet luisteren.