‘Beter voor Koe, Natuur & Boer’ van AH goed voor ruim 400 miljoen kilo melk
Albert Heijn’s duurzaamheidsinitiatief ‘Beter voor Koe, Natuur & Boer’ leverde afgelopen jaar ruim 400 miljoen kilo melk op, afkomstig van 353 melkveehouders.
Het duurzaamheidsprogramma Beter voor Koe, Natuur & Boer was bij Albert Heijn (AH) afgelopen jaar goed voor een melkvolume van ruim 400 miljoen kilo melk, afkomstig van 353 melkveehouders. Dat meldt de supermarktketen in haar duurzaamheidsverslag.
AH richt zich binnen het Beter voor-programma op vijf productcategorieën. Naast zuivel gaat het om programma’s voor varkens, kippen, AGF en sinds 2023 ook eieren. In het verslag is per sector meer info over de samenwerking met boeren en telers te vinden
Zo telde het Beter voor Natuur & Boer Zuivel-programma bij AH afgelopen jaar 48.992 koeien goed voor een melkvolume van 46,2 miljoen kilo melk. Dat laatste blijkt een vergissing. Het werkelijk geproduceerde volume melk lag volgens een woordvoerder op 406,2 miljoen kilo melk. Per abuis is er een nul weggevallen. AH gaat dit cijfer in het verslag aanpassen.
Minder weidegang dan gewenst
De koeien kregen 170 dagen weidegang. Dat is minder dan de gewenste 180 dagen, maar ruim boven de harde grens in het programma van minimaal 120 dagen. AH spreekt van een lastig weidegangjaar vanwege de natte weersomstandigheden. De deelnemende melkveehouders beheerden afgelopen jaar 4.572 hectare kruidenrijk grasland (2022: 3.570 hectare) en 4.296 hectare grasland met beheerpakketten (2022: 2.600). Volgend jaar wil de Zaanse grootgrutter ook de CO2-uitstoot per hectare gras communiceren. Deze uitstoot is naar verwachting halverwege dit jaar bekend.
Extra premie voor deelnemers aan Beter voor-programma
In totaal werkt AH binnen duurzaamheidsprogramma Beter voor Natuur & Boer samen met 1.112 boeren en telers. De deelnemers ontvangen voor het verduurzamen van hun bedrijven een extra premie bovenop de marktprijs. Voor melk is dat bijvoorbeeld €0,05 per kilo melk, bovenop de prijs van weidemelk. Inmiddels is het duurzaamheidsprogramma ook voor andere partijen opengesteld. Daarvoor is de certificering voor de Beter voor Natuur en Boer-standaard ondergebracht bij een onafhankelijke stichting. Op de website van de stichting zijn de eisen per programma te vinden. Doel is om het keurmerk door te ontwikkelen tot een zogenoemd ‘topkeurmerk’.
A-merken versus eigenmerk-producten
Het keurmerk is er niet alleen voor supermarktketen, maar bijvoorbeeld ook fabrikanten van A-merken. Opvallend is dat bij AH in de productcategorie zuivel bij 70% van de omzet in A-merken geen sprake is van een certificeringsstandaard. Bij eigenmerk-producten geldt dit voor 22% van de omzet. In de categorie kaas is bij A-merken 69% van de omzet afkomstig van producten zonder certificering. Bij eigen merk kaas gaat het om 43%.
Recent werd AH door de ACM op haar vingers getikt vanwege de manier waarop de supermarktketen een aantal duurzaamheidsprestaties communiceert. Reden voor AH om betreffende claims te verwijderen en andere claims aan de ACM Leidraad Duurzaamheidsclaims te toetsen. De supermarktketen geeft aan, in het kader van transparantie, zodra mogelijk, steeds meer relevante data met betrekking tot duurzaamheidsprestaties te willen delen.