Rundveehouderij

Nieuws

Verschuivingen in A-merken zuivelschap

In de zuivelmarkt is een verschuiving gaande van de belangrijkste A-merken.

Dat blijkt uit de top 100 van grootste A-merken in Nederlandse supermarkten in 2018, opgesteld door IRI Nederland en Foodmagazine.

Campina boekt omzetverlies

Campina is het grootste zuivelmerk en staat met een omzet van € 262,6 miljoen op de vierde plek in de top 100. Het concern boekte als enige in de top 5 omzetverlies. Naast Campina stonden ook andere grote zuivelspelers onder druk zoals Danone en Optimel. Daartegenover lieten Alpro, Almhof, Arla en Vifit wel groei noteren.

Consumenten kijken naar licht en natuurlijk

De onderzoekers wijzen er op dat consumenten in het zuivelschap steeds meer kijken naar plantaardig, licht, mager en natuurlijk. De hoogste nieuwe binnenkomer in de top 100 is ook actief in de zuivelmarkt. Melkunie kwam binnen op plek 24, gevolgd door Optimel op plek 27.

Sterkste groei in 10 jaar

De supermarktomzet van de 100 grootste A-merken is het afgelopen jaar met 2,9% gegroeid. Volgens marktonderzoeker IRI en Foodmagazine, die elk jaar de prestaties van A-merken meten, was sprake van de sterkste groei in 10 jaar tijd. Sigarettenmerk Marlboro bleef met een omzet van ruim € 477 miljoen de onbetwiste nummer 1. Coca-Cola is de nummer 2 op de lijst met € 325,5 miljoen, waarbij het merk profiteerde van de warme lange zomer. Sowieso deden ijsverkopers, brouwers en frisdrankproducenten het om die reden goed. Heineken (€ 273,6 miljoen) haalde Campina in en kwam daarmee op plek 3 te staan. Biermerk Hertog Jan was een nieuwkomer in de top 10.

Bij de versmerken is Chiquita niet meer de grootste speler. Kaasmerk Beemster stootte het bananenmerk van de troon. Beemster was vorig jaar goed voor een 36e plek op de ranglijst.

Of registreer je om te kunnen reageren.