Redactieblog

8 reacties

‘Tijd van polderen binnen coöperatie is voorbij’

De maatschappij bepaalt meer en meer het boer-zijn. Coöperaties moeten daarom op de schop.

De afgelopen weken heb ik nogal eens over de coöperatie FrieslandCampina geschreven. Het geldt echter voor alle coöperatieve ondernemingen: we kunnen niet doorgaan op de bekende wegen. De maatschappij verandert en wij zullen mee moeten, of we willen of niet. Onze verantwoordelijkheid houdt niet op bij de dampalen op het erf. De wereld daarbuiten zal steeds meer ons boer-zijn bepalen.

We vragen er niet om, maar het komt. De winkelier in het dorp heeft ook niet gevraagd om de komst van de supermarkt, maar die bepaalt wel het nieuwe inkooppatroon van de consument. Alleen die enkele winkelier die de veranderingen aan zag komen, is franchisenemer van een supermarktketen geworden en kon overleven.

Echte keuzes durven maken

Dat kan als voorbeeld dienen voor ons. We zullen als boeren een stuk van onze zeggenschap prijs moeten geven. We kunnen in onze coöperaties niet meer doorgaan met polderen. Daar bedoel ik mee dat er geen tijd is om eindeloos te praten over hoe alles verder moet, om uiteindelijk bij een slap midden terecht te komen. Voorlopers moeten echte keuzes durven maken om een voorsprong te houden c.q. de koppositie in te nemen.

Daarbij moeten we accepteren dat we wel samen zaken doen, maar dat we niet meer samen eensgezind beslissen. Dat staat een snelle besluitvorming en een beter resultaat in de weg. Wie zich daar niet in kan vinden, kan maar het beste afscheid nemen.

We zullen moeten accepteren dat de klant duurzaamheid wil, dierenwelzijn, geen gebruik van bestrijdingsmiddelen, geen antibiotica en weinig kunstmest.

Het gaat richting grondgebonden boerderijen

Dan ergeren ze zich ook niet aan de nieuwe hoofdlijnen van het beleid in de toekomst. Daar wordt de invloed van de maatschappelijke krachten steeds krachtiger voelbaar. We zullen moeten accepteren dat de klant duurzaamheid wil, dierenwelzijn, geen gebruik van bestrijdingsmiddelen, geen antibiotica en weinig kunstmest. Het zal gaan richting grondgebonden boerderijen, en daar zullen de coöperaties op moeten voorsorteren. Alleen leden, die zich daarin kunnen vinden, zullen zich thuis voelen.

We moeten stevig nadenken of de melk, die we samen produceren, wel op rendabele wijze door de markt wordt opgenomen. Is dit niet het geval, dan moet er een productiebeperking komen. Niet door de overheid, maar door de coöperaties. Ook dat geldt voor alle sectoren in de agrarische sector.

Bij Vion faalden boerenbestuurders jammerlijk

We staan voor een omwenteling in de coöperatieve wereld. De voornaamste taak van de besturen is daarin te zorgen dat alles gebeurt in het belang van de meerderheid van de omzet van de leden. En niet in het belang van directeuren, die de onderneming het belangrijkst vinden, waarbij de bonus bij winst en omvang de leidraad wordt. Zoals bijvoorbeeld bij Vion, waar de boerenbestuurders jammerlijk faalden.

Bestuur is geen spreekbuis

Ook zullen niet de boerenbestuurders het directiebeleid aan de leden moeten verkopen, maar de directeuren zelf. Leden zijn leverancier of afnemer, maar ook eigenaar, en daar moet de directie een rechtstreekse rol in vervullen. Het bestuur als spreekbuis gebruiken is te gemakkelijk.

Laatste reacties

  • Roeleke

    Zit heel veel waarheid in. Misschien een kwamtum korting invoeren?

  • farmerbn

    Bij de zuivel gaat twee derde de grens over. Nederlandse burgers horen geen of weinig beperkingen te leggen over de zuivel die elders geconsumeerd worden. Over de binnenlandse consumptie geldt dat niet maar ze moeten dan wel voor elke optie extra betalen.

  • Firma Vellenga

    Fijn dat u dit onder de aandacht brengt. Ik ben heel benieuwd wat de reacties gaan zijn

  • alco1

    Je kunt schaalvergroting (winkelier~supermarkt) niet vergelijken met steeds verder gaande eisen.
    Deze eisen worden vooral ingegeven door ondeskundigen en het kan steeds maar zo door gaan omdat op geen enkele eis gereageerd wordt door onze belangenbehartiger.
    Als je hoort hoe mensen milieu willen verbeteren schiet je in de lach.
    Je kunt het samen vatten onder het gezegde: "Een commotie maken over een splinter bij een ander, maar de balk in eigen ogen niet zien.

  • Kelholt

    Mooi dat je de vergelijking trekt met de winkelier in het dorp Vergaderboer. "Deze heeft ook niet gevraagd om de komst van de supermarkt, maar die bepaalt wel het nieuwe inkooppatroon van de consument." De winkelier kan niet tegen de inkoopkracht van de supermarkt op. De winkelier probeert het nog door streekgebonden producten te verkopen maar de consument loopt gewoon langs z'n winkel heen en koopt goedkoop vlees, zuivel en eieren in de supermarkt. Vlees van de groene weides uit Ierland of van de pampa's uit Argentinië smaken net zo goed als vlees uit Nederland. Ja, de reclame van de supermarkt werkt!

  • Kelholt

    En zuivel is al helemaal een massa product. De consument proeft geen verschil tussen halfvolle melk uit Duitsland of uit Nederland. de consument proeft zelfs geen verschil tussen weidemelk en stalmelk. Dat kan ook helemaal niet want de fabriek maakt van alle individuele boerderij smaken één uniforme smaak. Door de reclame van de supermarkt denkt de consument echter wel dat weidemelk beter is. De supermarkt sommeert daarom al haar leveranciers (boeren) om hun koeien buiten te laten lopen. Doen ze dat niet dan krijgen ze minder melkgeld. Wel wordt de melk van de stalboeren gewoon verkocht als weidemelk want na het fabrieksproces is er toch geen verschil in te ontdekken.
    Volgens ditzelfde principe drukt de supermarkt er nog wat dingetjes door om met reclames mooie sier te maken. De boer schiet er echter weinig mee op. Het is een wonder dat hij ondanks alle kostprijsverhogende onzin nog steeds mee kan doen op de wereldmarkt. Hij neemt alleen maar genoegen met een minimumloon voor een zestig urige werkweek omdat hij boer zijn zo'n mooi vak vind.
    Nu nog een paar keer op de boeren inhakken en dan kan "vind" vervangen worden door "vond".

  • Henk.visscher

    geen gebruik van bestrijdingsmiddelen, geen antibiotica en weinig kunstmest, zie bovenstaand
    wat een onzin ik spreek heel heel veel burgers die hebben hier helemaal geen weet van, of ze hebben er geen problemen mee.

  • Broer

    Vergaderboer maakt een hele draai. Waren we het na 31 jaar kwotering ééns over dat de markt veel meer zuivel kan opnemen, pleit hij ervoor opnieuw in te voeren !
    Het, zoals hij het noemt 'rendabel opnemen door de markt' , moet gelezen worden als de uitbetaalde melkprijs en dan zal blijken dat zolang hier in Nederland minimaal 30 eurocent bedraagt er nog heel lang rendabel gemolken kan worden.
    Let wel; niet door iedereen. De sanering zal doorgaan.
    Anders gesteld, als wij genoegen (kunnen) nemen met 30 cent kan er nog heel veel melk de markt op.
    Voor het overige kan ik het wel eens zijn met vergaderboer.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.