Commentaar

18 reacties

‘Kordate inhaalslag FrieslandCampina met PlanetProof’

De inkt van het certificatiedocument is amper droog, of FrieslandCampina levert de eerste PlanetProof-melk.

Vanaf maandag is Campina-melk met het ‘On the way to PlanetProof’-keurmerk te koop in de meeste supermarkten.

PlanetProof-melk is iets duurder dan reguliere melk. De meerprijs komt volgens FrieslandCampina ten goede aan de betrokken veehouders.

De deelnemers ontvangen een plus van eerst 1 cent en later 2 cent. De opbrengst van het concept komt echter ook alle leden ten goede, want 1,5 cent van de in totaal 3,5 cent PlanetProof-melk wordt via de prestatietoeslag verdeeld over het collectief.
Lees verder onder Facebook-bericht

CEO Hein Schumacher meldt dat zijn FrieslandCampina voorloper wil zijn in duurzame zuivel. Dat klinkt stoer. De coöperatie reageert ook kordaat op publicatie van de eisen voor duurzame zuivel vorige week. Maar eerlijk gezegd had de coöperatie ook wel een inhaalslag te maken: concurrent A-ware sloot een jaar geleden met het Albert Heijn-huismerk al een soortgelijk akkoord voor duurzame melk. In het AH-schap staan huismerk en Campina-PlanetProof nu naast elkaar.

10% veehouders voldoet aan strenge eisen

Schumacher schat dat circa 10% van de veehouders aan de strenge eisen aan welzijn, inzet middelen en klimaat kan voldoen. Het is wel nagenoeg de enige groeirichting (behalve Noord-Hollandse kaas en wat kleine andere stroompjes).

Ondertussen moeten de deelnemers zich voorbereiden op hogere eisen: eerst per 2020, dan per 2022.

Lees ook: Keurentjes: dezelfde urgentie bij coöperatie en leden

Laatste reacties

  • brutus71

    Ze voorspellen nu al weer strengere eisen in 2020 en 2022, ze zijn nog maar net begonnen, laten ze het eerst eens bekijken hoe het gaat lopen en dan de vergoeding ook wat hoger neerzetten, die 1 tot 2 cent is toc erg magertjes.

  • Alco

    Maar altijd moet men er bewust van zijn dat de extra's de standaard kunnen worden, waarmee we ons uit de markt prijzen vanwege de hogere kosten.
    Vooral de extra's gebaseerd op emotie, want daar trapt in de toekomst niemand meer in. Vooral onze exportmarkt niet.
    Zijn we er toch weer "ingetuind" zal dan de conclusie zijn.

  • agratax.1

    @Alco. Ik ben het met je eens Onderscheiden is goed, maar maak er geen bulk van. Jammer dat de boeren hun speciale specialiteit niet kunnen beschermen via Merk bescherming en / of patent recht. Dan zou je je markt kunnen beschermen en is geen ander gerechtigd zonder licentie kosten gebruik te maken van het concept.

  • frl

    Met alleen zo'n logo op het pak, vraag ik mij af of de consument hier voor warm loopt.
    Consumenten weet het ook niet meer met al die duurzaamheids kreten, en vergelijkt en doet dan toch maar weer de goedkoopste in de kar .

  • kleine boer

    frl de consument probeert het een keer en proeft geen verschil en kijkt de volgende keer weer gewoon naar de prijs...

  • Firma Vellenga

    Ja, frl zo winkelt de vrouw ik kan er niets anders van maken. Doe het zelf ook

  • ENDE902

    Ik heb begrepen dat de gele hesjes moeite hebben om het einde van de maand te halen, wat de boodschappen betreft. We zullen dus maar afwachten of de grachtengordeltjes hun idealen wensen te betalen.

  • Bennie Stevelink

    @ENDE, consumenten zijn zeer divers. Er blijft altijd markt voor zuivel die aan verschillende eisen voldoet.

  • HenriBusger

    We gaan/blijven de omzetcijfers volgen Bennie. Ik ben benieuwd of de consument massaal de overstap maakt.

  • frl

    Bennie # ik denk dat milieu en natuur/ landschap niet tot nauwelijks te sturen is via de zuivel zolang er een goedkoper alternatief is ,anders zou de helft van Nederland ook wel biologisch eten kopen.
    Als ik het goed heb gaan de prijzen in de winkel binnen kort ook omhoog van 6 naar 9% BTW.
    Bij de kassa zal de consument dat merken, dus zoekt iets om weer te bezuinigen.

  • kanaal

    al die eisen voor 1cent kan lang niet uit we zijn toch niet gek.

  • Firma Vellenga

    Ik denk dat FC gewoon iets totaal nieuws had moeten bedenken. Iets wat de concurrent nog niet heeft. De mozzarella kaas is er ook al bij een ander. Melk wordt steeds minder gedronken. Is het nu zo moeilijk om een heel nieuw product op de mark te brengen? Met een dure top melk ga je het niet redden. Ik kom uit de horeca en achter de schermen schenken ze gewoon het goedkoopste merk voor in het restaurant. Niemand die je er over hoort klagen. Met wijn proef je echt wel een verschil....

  • 306lsa

    Misschien een ideetje, net als in Frankrijk een soort bergboeren regeling, dus hoeft melk prijs niet hoger dan normale melk maar een geldbedrag per ha of per bedrijf of per koe of wat anders

  • Firma Vellenga

    Denk dat iedereen wel goede ideeen heeft maar wie pakt dit eens op? Is dit niet de taak van de melkfabriek of Politiek? Ik gooi ook maar wat in de groep maar tegelijk denk ik waarom is er niemand die ons eens tegemoet komt? Gewoon weer een uitdaging waar je naar toe kunt werken. Ik mis de uitdaging in de melkveehouderij. Ik hoor al een paar jaar: minder minder minder

  • frl

    De-boer# ik denk zelf ook dat het die kant op gaat, geld vanuit Brussel dat meer naar HA natuurgrasland en extensief/biodiversiteit gaat en
    Ha productie land steeds minder.
    Zo betaald de consument het indirect.

  • Noordam2

    volkomen terecht vind Delphy dat er een vergoeding van 1000 euro moet zijn voor planetproof producten. Campina pakt uit: 1 cent per liter

  • mtseshuis

    Klopt teveel eisen voor te weinig extra geld, wederom gemiste kans..

  • de ja knikkers geven alles weg
    schandalig
    van je collega's moet je het hebben

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.