Rundveehouderij

Achtergrond

IJs maken past beter dan meer koeien melken

Rob en Irene Snoek hebben hun melkveebedrijf verbreed met een boerderijwinkel en ijsmakerij. Na amper 3 jaar loopt het als een trein.

Het uitzicht vanaf het bedrijf van de familie Snoek is in 10 jaar tijd flink veranderd. De stad Breda bouwt in het dorp Teteringen duizenden huizen, waarvan een deel pal tegenover het melkveebedrijf. Dit aanschouwend is de keuze van Rob en Irene Snoek om te investeren in verbreding in plaats van meer koeien een logische. Sinds een kleine 3 jaar is het bedrijf namelijk uitgebreid met een boerderijwinkel en worden ijs en enkele andere zuivelproducten gemaakt. Dit alles kreeg de passende naam Bij Snoek Landwinkel en IJsboerderij.

Lees verder onder de foto.

Irene (33) en Rob (35) Snoek in Teteringen (N.-Br.). De boerderijwinkel en ijsmakerij is een eenmanszaak van Irene; Rob zit met zijn ouders in een VOF voor van het melkveebedrijf, waar ze ook samen in werken. - Foto's: Peter Roek
Irene (33) en Rob (35) Snoek in Teteringen (N.-Br.). De boerderijwinkel en ijsmakerij is een eenmanszaak van Irene; Rob zit met zijn ouders in een VOF voor van het melkveebedrijf, waar ze ook samen in werken. - Foto's: Peter Roek

Bedrijfsgegevens

75 melkkoeien
40 stuks jongvee
45 hectare grond in gebruik
11.675 kilo melkproductie per jaar
4.000 kilo melk voor ijsproductie
40 verschillende smaken ijs

Schot in de roos

De boerderijwinkel en ijsmakerij zijn Irene’s bedrijf. Na jaren in de zorg en in een speciaalwinkel te hebben gewerkt, zocht ze naar mogelijkheden om inkomen vanuit huis te realiseren. Irene: “Daarbij wilden we iets doen dat het melkveebedrijf kon versterken.”

Het blijkt een schot in de roos. Er is goede aanloop en op drukke dagen verwelkomen ze meer dan 500 klanten op een dag. Dat is natuurlijk niet op alle dagen, maar zeker op de eerste mooie dagen van het seizoen weten velen de gang naar de ijsboerderij te vinden.

Lees verder onder de foto.

De voormalige garage doet dienst als ijsmakerij met machines voor het pasteuriseren en maken van ijs en andere producten.
De voormalige garage doet dienst als ijsmakerij met machines voor het pasteuriseren en maken van ijs en andere producten.

Per jaar 4.000 kilo melk

Jaarlijks wordt nu ongeveer 4.000 kilo melk gebruikt. Dat is relatief weinig; voor een kilo kaas is 10 kilo melk nodig maar voor een kilo ijs maar 600 gram. En in sorbetijs gaat geen melk. Vorig jaar is gestart met het maken van andere zuivelproducten als pap en melk.

Ik wil snel resultaat en dat heb je bij kaas niet

Eigen kaas ontbreekt. Ze hebben die optie wel bekeken maar om meerdere redenen past het niet zo goed. “Ik wil snel resultaat en dat heb je bij kaas niet”, zegt Irene. Dat betekent ook dat geld niet lang in het product blijft. “En ijs laat zich hier gemakkelijker verkopen. Er is in de buurt weinig te doen voor kleine kinderen en veel mensen vinden het een leuk uitje.” Het is bovendien moeilijk om echt onderscheidend te zijn aangezien eigengemaakte kaas waarschijnlijk grotendeels de handel in gaat. En dan praten ze nog niet eens over de benodigde ruimte en investeringen.

Lees verder onder de foto.

Aangezicht van de onderneming. Vanaf de straat is goed te zien dat er ijs te koop is.
Aangezicht van de onderneming. Vanaf de straat is goed te zien dat er ijs te koop is.

Sterke verbinding

De boerderijwinkel en ijsmakerij zijn juridisch het bedrijf van Irene. Ook economisch is het gescheiden van het melkveebedrijf; zo koopt ze de melk van Rob voor 50 cent per kilo melk. Maar dat neemt niet weg dat er een sterke verbinding is tussen beide bedrijven. “De kracht van de winkel en ijsmakerij is dat het hier op een melkveebedrijf gebeurt. IJs van eigen melk vinden de klanten toch het mooiste.” Overigens doet Rob in voeding of houderij niets speciaals voor de ‘ijs-melk’. Een afwijking in gehalten kan altijd in het proces worden gecompenseerd.

Rondleiding en schoolklassen

Melk van eigen koeien gebruiken heeft vooral als voordeel dat er contact is met de burgers. Dat vinden ze waardevol en vragen over het bedrijf of de koeien worden altijd beantwoord. Mensen kunnen ook een rondleiding aanvragen en via hun deelname aan Klasseboeren worden regelmatig schoolklassen op het bedrijf rondgeleid.

Lees verder onder de foto.

In het hoogseizoen wordt meerdere keren per week melk vanuit de tank in nieuwe melkbussen naar de ijsmakerij gebracht.
In het hoogseizoen wordt meerdere keren per week melk vanuit de tank in nieuwe melkbussen naar de ijsmakerij gebracht.

Nieuwe oprit

Toch is er bewust voor gekozen om de winkel en het terras af te scheiden van de rest van het bedrijf. Dat heeft alles te maken met veiligheid. “Daarvoor hebben we ook een nieuwe oprit voor het bedrijf aangelegd.” De oude oprit loopt nu dood bij een hekje waar het terras en een dierenweitje zijn aangelegd.

Ze sluiten niet uit dat in de toekomst het wel mogelijk wordt om het melken te bekijken. Er zijn ideeën om op termijn over te schakelen op een melkrobot. Met wat kleine maatregelen kunnen klanten dat dan vanachter het glas bekijken.

Investering € 175.000

De ondernemers schatten de totale investering op zo’n € 175.000. “We hebben bewust gekozen voor nieuwe materialen. Dit moet je in één keer goed doen.” Dat is zien aan de machines, maar ook aan de rest van de ruimtes. Om maar niet te spreken over de boerderijwinkel die niet onder doet voor een luxe zaak in de winkelstraat. Over alles is nagedacht, tot aan de belichting aan toe.

Lees verder onder de foto.

In de winkel worden naast ijs een range aan producten verkocht, waarvan een deel afkomstig is van andere bedrijven.
In de winkel worden naast ijs een range aan producten verkocht, waarvan een deel afkomstig is van andere bedrijven.

Dit is niet uit nood geboren

Groei op locatie niet makkelijk

Het is een fors bedrag wat ook geïnvesteerd had kunnen worden in meer koeien. Toch zijn ze ervan overtuigd dat de ijsboerderij een beter rendement oplevert. Bovendien is groei op de locatie sowieso niet gemakkelijk. “Het is een eigen wens om dit te doen en niet uit nood geboren. Ik denk dat dat het dan ook niet zou werken.” Het past ook qua arbeid het beste aangezien Rob deeltijds bij een automatiseringsbedrijf werkt.

Lees verder onder de foto.

In de winkel worden naast ijs een range aan producten verkocht, waarvan een deel afkomstig is van andere bedrijven.
In de winkel worden naast ijs een range aan producten verkocht, waarvan een deel afkomstig is van andere bedrijven.

Optimalisatie

Het is duidelijk dat de winkel en ijsmakerij in een korte tijd een stevige positie hebben verworven in het bedrijf. Voor de komende jaren willen ze het verder optimaliseren en houden ogen en oren open voor nieuwe activiteiten. Zo behoort het uitbreiden van het terras en serveren van ijscoupes zeker tot de mogelijkheden. IJs buiten het bedrijf, bijvoorbeeld aan restaurants, is een optie maar heeft consequenties voor de arbeidsinvulling. Irene: “En eigenlijk wil ik het hier kunnen verdienen.”

De stal is niet toegankelijk. Mensen kunnen wel een rondleiding krijgen, wat ook wordt gedaan met schoolkinderen.
De stal is niet toegankelijk. Mensen kunnen wel een rondleiding krijgen, wat ook wordt gedaan met schoolkinderen.

Of registreer je om te kunnen reageren.