Rundveehouderij

Achtergrond 23 reacties

Fouten in I&R via Rendac

Doodmeldingen bij Rendac zijn een bron van fouten in het I&R-systeem. Hierover zijn al jaren gesprekken gaande maar er is nooit iets aan gedaan. Dat blijkt uit gesprekken met CRV, leveranciers van managementsystemen en Rendac.

Eén les heeft de affaire nu wel opgeleverd: het Identificatie- en Registratiesysteem (I&R) is niet op orde. Als je de loep erop legt, zitten er onvolkomenheden in bij in ieder geval ruim 10% van de bedrijven. Maar waar gaat het mis?

Meer dan 86% van de mutaties komt bij I&R binnen via managementsystemen. Gegevens daaruit komen binnen bij een digitaal verzamelpunt dat beheerd wordt door CRV, en onder verantwoordelijkheid valt van RVO.nl. Van daar gaan de gegevens automatisch door naar I&R. Boeren melden dat ze vermoeden dat hier dingen niet goed doorkomen. Maar aanbieders van deze pakketten, zoals Uniform-Agri, Ruma, Agrovision en CRV, zijn er van overtuigd dat in deze datastroom eigenlijk geen fouten mogelijk zijn. Er zit een waterdichte terugkoppeling in. Niettemin heeft de overheid ook deze route in onderzoek.

Foutenroute via Rendac

Duidelijker aanwijsbaar is de foutenroute via destructiebedrijf Rendac. Verschillende vingers wijzen die kant op. Niet dat de kadaververwerker zelf fouten maakt. Maar het is voor de melders, de veehouders, wel makkelijker om iets verkeerd te doen, waardoor de I&R niet meer klopt. Margriet Hiemstra van Uniform-Agri, constateert dat het voor veehouders lastig is om te schakelen tussen het ene systeem en het andere, en dat foutjes dan op de loer liggen. Doe je een melding via je managementsysteem, dan kun je pas verder als er een akkoord op komt vanuit I&R. Er is een directe terugkoppeling. Bij doodmeldingen via Rendac is dat niet zo. Sommige gegevens kun je later opgeven, en dat kun je dus ook vergeten.

‘Veehouders realiseren zich niet dat het moment van melden geldt als moment van geboorte’

Margriet Hiemstra van Uniform-Agri

Hiemstra: “Veehouders realiseren zich bijvoorbeeld niet dat het moment van melden geldt als moment van geboorte.” Meld je een kalf dat in het weekend doodgeboren is pas op zondagavond, omdat in het weekend toch geen kadavers opgehaald worden, dan komt er een verkeerde geboortedatum in I&R te staan. Is de koe wel gemolken in het weekend, en opgenomen in het managementsysteem, dan ontstaat een mismatch tussen de gegevens van I&R en van het managementsysteem.”

Rendac haalt alleen doordeweek dode dieren op. Boeren melden in het weekend doodgeboren kalveren daarom soms pas op zondagavond aan. Daardoor komt er een verkeerde geboortedatum in I&R te staan. - Foto: Matthijs Verhagen
Rendac haalt alleen doordeweek dode dieren op. Boeren melden in het weekend doodgeboren kalveren daarom soms pas op zondagavond aan. Daardoor komt er een verkeerde geboortedatum in I&R te staan. - Foto: Matthijs Verhagen

Sjors Beerendonk, directeur van Rendac, bevestigt deze gang van zaken, al is het niet Rendac maar het I&R-systeem zelf dat de geboortedatum bepaalt: dag van melden is bij een doodgeboren kalf de dag van geboorte. Maar hij wijst erop dat veehouders helemaal niet mogen wachten met melden. Een doodmelding moet binnen 24 uur.

Systeem laat fouten toe

Nog een punt van kritiek: een dood dier melden kan in twee etappes. Eerst melden en later aanvullende gegevens invoeren over bijvoorbeeld het nummer van de moeder. Vergeet je dat, dan zijn de gegevens incompleet. Het systeem laat dus fouten toe.

Directeur Johan Vloet van VSM Automatisering (pakket Ruma): “Wij zouden graag zien dat boeren de doodmelding in het managementsysteem doen, zodat wij de doodmelding naar RVO.nl en Rendac kunnen doen. Daarover zijn we al sinds 2010 in gesprek met Rendac, maar ze houden vast aan hun werkwijze.”

Hiemstra vult aan: “In deze moderne tijd heb je fatsoenlijke koppelingen nodig, maar Rendac wil daar gewoon niet aan. Deze ellende had daar deels door kunnen worden voorkomen.” Ook AgroVision zit op deze lijn.

Rendac: overhevelen rol doorgeefluik is geen oplossing

Rendac-directeur Beerendonk bevestigt dat hierover gesproken is maar benadrukt dat Rendacs primaire taak is: binnen 24 uur na melding een kadaver ophalen. “We melden de boer dat hij zelf de gegevens alsnog compleet moet maken. Wij trekken niet na of hij dat wel doet, dat is niet onze verantwoordelijkheid.” Overhevelen van de rol van doorgeefluik is volgens hem geen oplossing. Hij zegt dat Rendac open staat voor oplossingen voor eventuele problemen. Maar de aangedragen oplossing – alles via het managementsysteem – ziet hij niet zitten. Dat zou zijn primaire taak – snel de kadavers ophalen – in de weg kunnen zitten. Liever ziet hij het andersom: gegevens via Rendac naar de managementsystemen. Maar dat zien de aanbieders van de managementystemen weer niet zitten.

Laatste reacties

  • Volgens mij kan iedereen die een melding doet ook terug kijken of de melding goed is aangekomen bij het I &R. Heb het idee dat dit te weinig wordt gedaan. Als er iets fout is kun je direct ingrijpen en wijzigen .

  • John*

    er zijn gewoon een x aantal databases die met elkaar 100% moeten kloppen. Als ondernemer wordt je nu al simpel doordat je op wekelijks bij 10 bedrijven waarmee je zaken doet de Portal af moet scannen naar nieuwe gegevens of naar het feit dat alles goed is verwerkt. Als ondernemer wil je gewoon dat je eigen database met alle gegevens die voor jou bedrijf relevant zijn automatisch up to date gehouden wordt. Zijn er mismatches dan wordt dat realtime zichtbaar en kan je het aanpakken.

  • landboer

    10:57 heb wel wat anders te doen dan alle meldingen na te kijken of t allemaal wel goed doorgekomen is ,het is duidelijk dat Ien R niet geschikt is (gemaakt)voor fosfaatreductie!
    Daarbij al klopt je stallijst ,daar staan geen kalfdata of doodmeldingen op, moet je dus gericht op details dier zoeken, doet niemand lijkt mij!

  • helemaal mee eens landboer

  • egbert

    Waar je ook makkelijk de fout mee in kunt gaan stel je hebt een dode nuka gemeld maar de volgende morgen is er ook nog een vaars met dood kalf die leg je er bij die neemt de chauffeur zo mee maar dan had je wel de vaars moeten melden.
    Voor de rest klopt de gehele administratie perfect op weer de gve regeling na.

  • jhp

    @ egbert Is geen systeemfout maar fout van de veehouder.
    Verder wordt er bij telefonisch melden bij rendac altijd naar het werknummer/levensnummer gevraagd van de moeder bij een doodgeboren/ongemerkt kalf.
    Bij CRV wip je zo even binnen, bij RVO vind ik het een inlogdrama.

  • A1967

    Je bent er zelf verantwoordelijk voor of de levensnrs op je eigen stallijst overeenkomen met die van RVO, voor de tracering is het van geen enkel belang wat voor een code ze er aan hangen, geloof niet dat de EU daar zich zorgen over maakt

  • Bennie Stevelink

    De oplossing voor doodmeldingen lijkt mij vrij simpel: het managementsysteem maakt een melding aan die tegelijk naar I&R en Rendac wordt gestuurd. Beide systemen geven een terugmelding zodat het managementsysteem zeker weet dat het bij zowel I&R als Rendac goed is overgekomen. De boer hoeft maar één keer in te voeren en op dezelfde manier als bij iedere geboorte of verkoopmelding.

  • egbert

    Zij ook niet dat het een systeemfout was gaf aan dat je heel gemakkelijk iets fout kunt doen maar werd tot een jaar geleden niet over gezeurd.

  • Marcel v

    Maar het dus niet zo dat 2000 boeren hebben gefraudeerd met meerlingen, maar rvo heeft z'n I&R systeem niet op orde ?
    Dan verwacht ik nog een stapel excuusbrieven : rvo , de minister persoonlijk, LTO ,FRC en de rabobank natuurlijk. Ik ben er vast nog een paar vergeten...

  • Helemaal mee eens Marcel. We wachten nog steeds op het aantal boeren wat werkelijk gefraudeerd heeft.

  • hollandagri

    Inderdaad al jaren bekend dat Rendac bron van veel ellende is. En volgens het CBB is een I&R fout die via Rendac is ontstaan niet toerekenbaar aan boer. De kamer wordt onjuist geinformeerd over dat bij alle bedrijven onregelmatigheden worden gevonden.

  • jeannettedekker1

    Bij het I&R kun je aan en afvoer melden van je dieren ook doodmelden is een afvoer. Geboorten is een aanvoer,,,,je meld dan ook van welk dier dat een kalf is,!!!,dat kun je ook via een manament systeem doen.daar is verder niks mis mee.,,, wat je echterNIET bij het I&R kan melden is wat voor dier je aanvoerd,,,,een pink of een dier om af te mesten of een melkkoe, ook van een vaars uit Duitsland kun je niet melden dat het een nr. 100 melkkoe is of een vleeskoe of een jongvee ouder dan 1 jaar,,,,,en dat hadden ze na 2-7-2015 direct moeten regelen. En als je dat als rvo dan niet doet dan moet je ook de boel niet blokkeren want dat kan niet op grond van I&R gegevens. Er zijn zoogkoeienhouders die voor al hun dieren Fosfaatrechten hebben gekregen,ook al leveren ze geen melk. Ook zijn er die 50 zoogkoeien hebben met bijbehorend jongvee die helemaal geen rechten hebben gekregen en dat komt toch echt omdat heti&R systeem geen diercategorie registreerd. En daar bel ik ze al 2,5 jaar over maar blijkbaar ben ik de enigste. Want nog steeds is dat niet geregeld.

  • MBMB

    Foute systemen, foute koppelingen, fout via rendac, maar dat levert no way fraude op. De blokkades zijn veel te grof en te snel opgelegd en zonder dat er bewijs is. Wie gaat hier de verantwoordelijkheid nemen? Wanneer gaan de blokkades eraf en in welke volgorde? Wie voert regie? Niemand die het antwoord heeft, zeker rvo niet. Wie gaat de schade dragen van dit drama? Schande, schande. Bezwaar, beroep, schadeclaim, iedereen zal dit individueel moeten doen tenzij bv lto nog iets collectiefs organiseert, maar daar zullen we maar niet op rekenen. Dit pikken we toch niet langer??

  • g.g

    Dood melden gebeurt niet via management systeem , maar wordt door Rendac gedaan ......ook niet erg logisch. Je moet alle aan en afvoer melden behalve doodmelden..

  • jeannettedekker1

    Voor tien jaar terug leefden RVO en rendac al op voet van oorlog,rendac liet zich niet voor het karretje spannen wat betreft afmelden dus waren ze daar heel slordig in. Toen hadden ze al een systeem van terugmelden moeten verzinnen,maar nu tien jaar later nog steeds een bende.

  • schmeitz

    Wel 30 procent prijsverhoging door duwen het kan allemaal

  • richardrdb

    Ongelofelijk weer, de Rendac directeur zegt dat een kadaver binnen 24 uur moet worden aangemeld maar op hun site staat heel wat anders......

    Bewaar- en ophaaltermijnen

    In de Wet Dieren is onder meer geregeld dat het melden van destructiemateriaal –waaronder kadavers – zo spoedig mogelijk moet gebeuren op de dag waarop het ontstaat, of uiterlijk op de volgende werkdag. Rendac haalt de kadavers dan op de eerstvolgende werkdag op.


  • koestal

    De boer krijgt altijd de schuld,vooral bij Carola.Direct op de televisie en op alle voorpagina,s van de kranten ,ze is mediabelust,dan scoort ze weer !

  • hollandagri

    er is jurispurentie dat bij i en r rendac fouten de schuld niet bij de boer gelegd kan worden als de gegevens via rendac niet in i en r aankomen.

  • westerik

    Rendac vertoont zonnekoninggedrag. Ze zijn de enige en ze zullen de dienst uitmaken. Iedere dierhouder registreert zijn dieren in het management pakket behalve doodmelding, want dat wil rendac niet. De idiote directeur redactie snapt niet dat met een simpele koppeling vanuit het managesysteem, juist wel snellere en accurate meldingen kunnen worden verricht. Nu moeten we in twee systemen apart registreren en dan moet het ook nog matchen. De stijfkoppigheid van rendac legitimeert niet een stijging van 30% maar een daling van 30% van de kosten

  • emaalderink

    Waarom mogen biggen dan wel in de koeling?

  • hollandagri

    In de zomer 2018 werkte de data koppeling tussen Rendac en het I en R voor zoveelste keer weer niet

Laad alle reacties (19)

Of registreer je om te kunnen reageren.