Mechanisatie

Achtergrond 17 reacties

Vol gas naar elektrisch

Giant onthulde vorige week haar eerste elektrische minishovel, de G2200E. Een accupakket en twee elektromotoren verzorgen de aandrijving. Een proefrit.

De verbrandingsmotor die plaatsmaakt voor een elektrische aandrijflijn; het is een trend die in de autowereld al enkele jaren gaande is. Ook de markt van minigravers en minishovels ontwikkelt zich in rap tempo in dezelfde richting. Kijk je naar de verkopen dan is het aandeel elektrisch weliswaar nog miniem, maar een kentering is aanstaande.

Lees verder onder de foto.

De G2200 via elk 230V stopcontact te laden dankzij de ingebouwde lader, bijvoorbeeld 's nachts. Met een extra snellaadstation op krachtstroom is de laadtijd sterk te verkorten. - Foto's: Matthijs Verhagen
De G2200 via elk 230V stopcontact te laden dankzij de ingebouwde lader, bijvoorbeeld 's nachts. Met een extra snellaadstation op krachtstroom is de laadtijd sterk te verkorten. - Foto's: Matthijs Verhagen

Innovatiekracht verschuift naar elektrisch

Fabrikanten storten zich nu volop op het ontwikkelen van elektrisch aangedreven materieel. Volvo maakte vorige week zelfs bekend na 2020 helemaal te stoppen met het ontwikkelen van nieuwe diesel-aangedreven compacte wielladers en minigravers. De machines met een dieselmotor zullen daarna dus nog wel een tijdje leverbaar blijven, maar de innovatiekracht verschuift naar elektrisch. Het schetst de verwachtingen die fabrikanten hebben bij elektrisch. Voor Giant is dat niet anders. De fabrikant verwacht dat over 5 jaar de helft van de machines die uit de fabriek rollen beschikt over een elektrische aandrijving.

Giant leerde van elektrische skidsteer

In het elektrisch maken van machines is onderschatting vaak het grootste probleem. Wanneer je zomaar een accu en wat elektromotoren in een bestaande machine slingert, dan kun je als fabrikant wel de show stelen op een beurs, maar komt het in praktijk niet goed. De G2200E komt bij Giant echter niet zomaar uit de lucht vallen. De laatste jaren nam Giant met haar skidsteer al een aanloop richting elektrificatie. Gecombineerd met accutechniek van de Duitse heftruckfabrikant Jungheinrich ontwikkelde Giant deze in 2015. Hieruit trok de fabrikant belangrijke lessen en intussen sloeg men technisch een andere weg in. De lood-zuur accu is verrruild voor lithium-ion-accutechniek, en de focus ligt nu niet meer op de skidsteers, maar juist op elektrificatie van de minishovels.

Lees verder onder de foto.

Vorige week introduceerde Giant haar eerste elektrische minishovel op de bouwmachinebeurs Bauma in München (D.). De minishovel heeft geen dieselmotor onder de kap, maar een accupakket. Twee elektromotoren drijven de machine aan. Een voor de rijaandrijving en de ander voor de hydrauliekpomp. Boerderij kon de machine eind maart bij een melkveehouder in Haaren (N.-Br.) uitproberen. Eind dit jaar gaat Giant de G2200 volop bouwen en uitleveren.
Vorige week introduceerde Giant haar eerste elektrische minishovel op de bouwmachinebeurs Bauma in München (D.). De minishovel heeft geen dieselmotor onder de kap, maar een accupakket. Twee elektromotoren drijven de machine aan. Een voor de rijaandrijving en de ander voor de hydrauliekpomp. Boerderij kon de machine eind maart bij een melkveehouder in Haaren (N.-Br.) uitproberen. Eind dit jaar gaat Giant de G2200 volop bouwen en uitleveren.

Technische gegevens

Merk: Giant

Type: G2200E

Bedrijfsgewicht: 2.200 kilo.

Hydrauliekopbrengst: 35 l/min

Vermogen electromotor: 6,5 kW voor de rijaandrijving en 12 kW voor de werkhydrauliek.

Standaard accu: 125 Ah Lithium-Ion. Optioneel: 250 Ah, 350 Ah, 500 Ah. Lader: ingebouwde 40A 230V lader.

Oplaadtijd: 4 uur. Zware externe 400V-snelladers optioneel leverbaar en aangeraden voor accupakketten vanaf 250 Ah.

Afmetingen: Hefhoogte 2.450 mm, lengte zonder bak 3.054 mm, breedte 1.080 mm.

Standaard banden: 10.0/75x15.3 AS

Topsnelheid: 15 km/u.

Verdere uitvoering: Hydraulische snelwissel, 1xDW functie, zweefstand op hefcilinders, ROPS/FOPS veiligheidsdak incl deuren links en rechts, hydraulische beremming rondom, geveerde stoel met gordel, armleuning en rugverlenging, vangmuil achterop, LED-werklamp voorop. Wat betreft afmetingen is de G2200E te vergelijken met de bestaande Giant D337T. Bij keuze voor een sterkere, zwaardere accu, zal het eigen gewicht van de shovel toenemen. Gunstig bij-effect is dat ook de kiplast dan stijgt.

Prijs: € 41.000 incl. 125 Ah-accu en ingebouwde lader.

Lees verder onder de foto.

Giant ontwikkelde de accupakketten samen met heftruckfabrikant Jungheinrich en biedt verschillende opties. Standaard is een 125 Ah. Voor gebruik in de landbouw komt de 250 Ah meer in beeld. Deze levert voldoende spanning om de machine maximaal te laten presteren en meer actieradius dan het instapmodel. Tot 500 Ah is als optie mogelijk, maar kent z'n prijs.
Giant ontwikkelde de accupakketten samen met heftruckfabrikant Jungheinrich en biedt verschillende opties. Standaard is een 125 Ah. Voor gebruik in de landbouw komt de 250 Ah meer in beeld. Deze levert voldoende spanning om de machine maximaal te laten presteren en meer actieradius dan het instapmodel. Tot 500 Ah is als optie mogelijk, maar kent z'n prijs.

Elektrisch levert niets in, behalve airco

Boerderij kreeg de kans om de machine uit te proberen op een melkveebedrijf. De Giant G2200E is in een notendop de bewezen basis van de huidige Giant D337T, maar dan met accutechniek en de meest recente joystick en stuurkolom zoals we die kennen van de recent voorgestelde G4500-range. Ook verving Giant de assen voor nieuwe types, die stiller lopen. Het rijden en werken met een elektrische minishovel is in de basis niet anders dan met een dieselaangedreven versie met hydrostaat. Ook wat betreft extra hydrauliekfuncties en opbrengst in liters levert de elektrische versie niets in. Enige verschil is dat Giant geen (energieverslindende) airco levert indien je kiest voor een dichte cabine. Verwarming is overigens wel leverbaar.

Slimme aansturing is cruciaal

Na het omdraaien van de contactsleutel verraadt slechts de klik van een relais dat de machine loopt. Het prototype van de G2200E reageert iets feller dan een diesel. Dat is normaal voor elektrische machines en zit hem in het feit dat een elektromotor direct het maximale koppel levert. Giant gebruikt een 6,5 kW motor voor de wielaandrijving en een tweede 12 kW elektromotor drijft de hydrauliekpomp aan.

Remenergie

Bij afremmen functioneert de rijmotor tevens als dynamo; de remenergie gaat dan weer terug richting accu. Dankzij een actieve stilstand rolt de minishovel niet terug indien je het gas loslaat op een helling. Met het prototype is prima te werken, Giant is in deze fase nog wel bezig om de besturingssoftware fijn te slijpen. Dit is samen met het accumanagement ook meteen het belangrijkste onderdeel van de machine.

Lees verder onder de foto.

Het is niet alléén accutechniek wat de klok slaat. De G2200 krijgt ook de nieuwe joystick en verstelbare stuurkolom met dashboard van de grotere en onlangs geïntroduceerde G4500.
Het is niet alléén accutechniek wat de klok slaat. De G2200 krijgt ook de nieuwe joystick en verstelbare stuurkolom met dashboard van de grotere en onlangs geïntroduceerde G4500.

Software

Giant verdubbelde het aantal engineers de laatste jaren om alle software in eigen huis te ontwikkelen. Deze software bepaalt niet alleen het gevoel in de machine, het heeft ook impact op de actieradius. Onnodig fel reageren van met name de rijaandrijving vreet energie. Het accumanagement voorkomt dit en bewaakt tevens de temperatuur van de accu. In extreme gevallen zal de machine tijdelijk vermogen terugregelen om de accu te beschermen tegen piekbelasting en oververhitting.

Praktijk moet actieradius uitwijzen

Hamvraag bij deze machines in de actieradius. Na een korte proefrit kunnen we daar geen conclusies aan hangen. Grappig detail is wel dat de analoge tankmeter nu de status van de accu weergeeft. De diverse accu’s werken op 48 volt laagspanning. In omgang en onderhoud is zo’n accu niet anders dan een 12 volt accu. Je kunt er geen stroom van krijgen en de onderhoudsbehoefte is nihil. Er is ook geen speciale training vereist om aan de machine te mogen sleutelen. De accu heeft 4.500 laadcycli voordat deze onder de 75% van z’n oorspronkelijke capaciteit zit. Met andere woorden; de accu kan minstens een machineleven mee volgens de fabrikant.

Eind dit jaar leverbaar

Giant benut de zomer om de G2200E verder te testen in praktijk en verwacht de productie in oktober te starten. Daarna wil Giant de elektrische range snel uitbreiden met zowel zwaardere als lichtere modellen. Hoewel we formeel gezien met een prototype reden, lijkt de machine dichtbij productierijp. Dit jaar wil Giant nog 100 exemplaren bouwen. In 2020 zouden dat er 300 moeten zijn. De prijs is grofweg 25% hoger dan een gelijkwaardige diesel-aangedreven versie. Daar staat tegenover dat de machine in de MIA-Vamil-regeling valt en wat betreft brandstof- en onderhoudskosten lagere gebruikskosten heeft dan een dieselmotor. Strengere Stage V-milieu-eisen maken dieselmotoren de komen de jaren duurder en complexer met onder andere partikelfilters. Dit verkleint het prijsverschil met elektrische machines. Giant geeft vijf jaar garantie op de elektrische aandrijflijn inclusief accupakket.

Eindoordeel

PLUS

  • geen geluid, trillingen en emissie
  • keuze uit verschillende accupakketten. Bewezen basismachine + accutechniek
  • valt in MIA-Vamil-regeling

MIN

  • hogere aanschafkosten in vergelijking met diesel
  • lagere topsnelheid
  • actieradius beperkter
  • restwaarde op lange termijn nog onbekend

Laatste reacties

  • WGeverink

    Tja voor Nederland aan de zee kun je veel meer arbeids capaciteit krijgen uit een batterij dan in een land klimaat. In de zomer moet de batterij bij ons ook de airco aandrijven. In de winter kan de batterij afhankelijk van hoe koud het is wel 40 of meer procenten in capaciteit verliezen terwijl electriciteit ook nog moet zorgen voor de verwarming in de cabine... In China worden boeren van hun grond verdreven omdat onder hun bedrijven de grondstof ligt waar de batterijen voor die voertuigen van gemaakt worden. Er worden nu al gigantische gaten gegraven om voldoende product te winnen waarmee deze batterijen kunnen worden geproduceerd. In China worden de komende tijd iets van 1170 kolencentrales gebouwd waarmee goedkope energie wordt geproduceerd om onder andere de politiek correcte producten te produceren waarmee de westerse wereld de planeet gaat redden... De kolen komen onder andere uit Australie. In Ausralie zelf wordt flink ingezet op renewable energy en is de stroom op verscheidene plekken met vijftig plus cent per kwh zo duur dat mensen genoodzaakt zijn om in het donker te zitten. Het klimaat zelf is opmerkelijk stabiel terwijl het klimaat debat telkens meer verhit wordt en feiten er niet meer toe doen.

  • pinkeltje

    Punt is alleen dat het opstoken van fossiele brandstof tamelijk eindig is. Onze tijd zal het wel duren, maar het is nogal makkelijk om gewoon maar door te stoken met het idee dat "ze" tegen de tijd dat het op is wel wat anders hebben. En nog makkelijker is het om vol te houden dat "ze" al lang wat anders hebben, maar dat "ze" dat nog even tegen houden omdat er zo goed aan fossiele brandstof wordt verdiend.

  • veldzicht

    @pinkeltje.Daar heb je wel enigszins gelijk in.Dat is echter nog geen reden holderdebolder allerlei onzin en peperdure maatregelen te nemen die onwerkbaar zijn en niets oplossen.Beter even rustig aan dan miljarden in bodemloze putten te gooien terwijl de oplossing waarschijnlijk vanuit heel andere hoek komt.

  • WGeverink

    We gebruiken kolen centrales om windmolens en zonnepanelen te produceren. Het nadeel van wind en zonne energie is dat nu de daken vol liggen met zonne panelen en de velden vol met molens die zelfde kolen centrales nog presies even hard draaien omdat de wind kan gaan liggen en de zon savonds onder gaat. Niemand durft het woord in de mond te nemen omdat het niet politiek correct is maar het is echt tijd om weer te kijken naar nucliair. Het heeft geen zin om "energie" te stoppen in schijn oplossingen. Wat betreft het klimaat is het daar niet zo ernstig mee gesteld als men de temperatuur records van de bloedhete "Dustbowl" dertiger jaren naar beneden moet bijstellen om het heden heter te laten lijken...

  • @wgeverink,het klimaat is de nieuwe godsdienst geworden als je er te kritisch over bent of er niet in meegaat ben je gelijk een afvallige,Hoe verging het Marijn Poels die een kritische docu maakte over het klimaat,hij werd daarna gelijk de grond ingeboord want een andere mening dat paste niet in het klimaat geloof. Het Europese parlement liet zelf een 16 jarig schoolmeisje (deskundig én afgestudeerd in de klimaat wetenschappen dacht hét niet ),toe om te komen spreken over het klimaat,als we de neuzen maar dezelfde kant op krijgen,men is gewoon de mensen aan het bespelen op het gevoel.

  • W. van der Hee

    De beste oplossing is toch echt kernenergie. De thoriumreactoren geven per jaar naar verwachting een kubieke meter afval dat na driehonderd jaar geen straling meer geeft. Het is ook de veiligste en schoonste energie. Bij de Fukushimaramp is 1 persoon omgekomen door straling. Als je leest hoeveel mijnwerkers er jaarlijks omkomen om kolen te delven voor onze energie dan is dit eigenlijk niets. Kernenergie geeft ook geen CO2 af. Vergeet niet dat de huidige windturbines na 15 tot 20 jaar vervangen moeten worden. Als je je realiseert hoeveel energie daar voor gebruikt moet worden is dat helemaal niet zo positief en laten we het helemaal maar niet hebben over de landschap-vervuiling en de overlast voor de zeevisserij. Laten we ons verstand gebruiken i.p.v. ons door emoties te laten leiden.

  • veldzicht

    @19,13.En wat dacht je van al die duizenden schoolkinderen die demonstreden tegen de klimaat opwarming.zouden ze echt er zoveel verstand van hebben ?.Geloof eerder dat ze zijn bang gemaakt met angst verhalen over overstromingen,hongersnoden,natuurrampen,dieren die uitsterven.etc.En als je ze dan ook nog een vrije dag van school geeft en je brengt ze met de bus naar het maliveld in Den Haag dan gaan wel mee gaan,maar het stelt in feite natuurlijk niets voor.

  • H93

    W. van der Hee,

    Nou ik knijp hem toch telkens als ik weer berichten hoor over die kerncentrale in Doel, België. Zo snel mogelijk sluiten die levensgevaarlijk hap!

    In Heroshima zijn meerdere mensen omgekomen. Gaat dus niet altijd zo goed. De slachtoffers met beperkingen etc ten gevolgen van die rampen nog niet meegerekend. Ook is het gebied tientallen jaren later nog altijd onbewoonbaar en dus ook ongeschikt voor landbouw. Dat wil ik hier niet zien gebeuren.

    Ben totaal geen voorstander van elektrische auto's etc. maar kern energie... no way! Mijnwerkers kiezen vaak zelf voor het beroep. Bewoners van de kilometers rond kerncentrale niet voor de gevolgen van zo'n ramp.

  • veldzicht

    @h93.Om nu de atoombom van Hiroshima er bij te halen in verband met kernenergie slaat natuurlijk ook helemaal nergens op.

  • Alco

    Ach hij zal Tsjernobyl wel bedoelen.
    Maar het is wel zoals oa. Geverink hierboven omschrijft.
    Daar wordt delfstof verbruikt om onze zonnepanelen te fabriceren.
    Daarnaast, als men kinderen de aandacht wilt geven, is een teken van onkunde.

  • H93

    Excuses veldzicht, ik bedoel inderdaad Tsjernobyl
    zoals Alco zegt. De ramp waar ze een kernreactor vol in gebruik zette terwijl die niet bekwaam was daarvoor. Een medewerker overleden, later nog onder andere een brandweerman overleden, het kind dat bij diens overlijden nog geboren moest worden overleed ook enkele dagen na geboorte en zo zijn er nog vele.

    Zonnepanelen ben ik geen kenner van. Maar voor energie hoeft men tegenwoordig toch geen kerncentrales meer open te houden en anders daar maar waar geen kiep komt en ver van de bewoonde wereld en waar geen risico is voor kostbare landbouwgrond en leefomgeving. Geen mensen in gevaar brengen voor energie op te wekken.

    Een windmolen zoals die hoge witte dingen van tegenwoordig is niet het mooiste gezicht in bepaalde landschappen, dus goed beleid waar wel en niet zou goed zijn( niet voor de kust van Scheveningen of op het platteland van midden Brabant of de achterhoek bijv) maar je brengt er geen mensen mee in gevaar.

  • WGeverink

    Er wordt veel energie gestopt in de productie van zonne panelen en windmolens. Dat is energie die over de levensduur van deze panelen en molens terug verdiend moet worden. Of dat lukt is de vraag. Niet alleen is er energie in het voren verbruikt om panelen en molens te produceren. Men twijfeld er aan of de energie die er in is gegaan terug wordt verdiend. Ten tweede lopen de kolencentrales die er door vervangen dienen te worden even hard als voorheen omdat wind en solar onbetrouwbaar zijn... Waar ben je dan mee bezig? Frankrijk loopt voor een flink gedeelte op kerncentrales en heeft daarmee voor zo ver ik weet weinig problemen. CO2 wordt geheel ten onrechte van alles in de schoenen geschoven waar het part nog deel aan heeft. Op kolen willen we niet draaien, op renewables kunnen we niet draaien en nucliair is niet politiek correct... Tja je zal toch wat moeten!

  • WGeverink

    De hele CO2 beweging is een geloof waarvan de onjuistheid al jaren geleden is aangetoond. Alleen al het feit dat sommige groepen het stafbaar wil maken als mensen het er niet mee eens zijn geeft aan dat de global warmists het op basis van feiten niet kunnen winnen. Persoonlijk vind ik dat het zonde is om een kolen centrale om te bouwen naar gas als er nog zo'n 30 jaar leven zit in de boilers. Een kolencentrale met filtratie is bijna net zo schoon als een gas centrale. CO2 heeft in de geschiedenis van de aarde bijna alleen maar voorspoed gebracht. Er is een tijd geweest dat CO2 de aarde op een haar na om zeep geholpen heeft en dat was toen er te weinig van in de lucht zat en de planten bijna stikten ...

  • Alco

    Zo zijn de woestijnen ontstaan en daaronder zit nog de meeste delfstoffen.
    Rara hoe kan dat?

  • pinkeltje

    Punt is alleen dat die delfstoffen eindig zijn. Het zal onze tijd wel duren, maar voor de langere termijn zijn we gewoon niet erg handig bezig. En dat de oplossing niet eenvoudig is, dat is ook wel duidelijk, anders hadden we die al gehad. Maar of dat een reden is om dan maar niks te doen?

  • veldzicht

    Beter niks of weinig doen dan allerlei foute dure oplossingen nemen waar je niks aan hebt.Een klein kind kan toch zien dat die windmolens zowel in zee of op land meer energie kosten om te produceren en plaatsen dan ze ooit aan energie op zullen brengen.Maar dat mag niemand zeggen dat is niet politiek correct en wordt green peace boos.

  • WGeverink

    Tuurlijk moeten we zuinig zijn op delfstoffen @pinkeltje. Des te meer toont dit de krankzinnigheid van het beleid aan door deze delfstoffen te verkwisten aan de productie van politiek correcte schijn oplossingen.

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.