Onderzoeksinstituut ILVO en mechanisatiebedrijf Verschueren bouwden een bestaande New Holland Boomer 45-trekker om tot een volledig elektrisch aangedreven, zelfrijdend model. De eerste in Vlaanderen. Daarvoor maakten ze onder meer een nieuw chassis en een fronthef met verwisselbaar batterijpakket. - Foto: ILVO MechanisatieNieuws

ILVO bouwt eerste zelfrijdende elektrische trekker Djust-E

Het Vlaams Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) in Merelbeke (B.) heeft samen met twee partners uit het bedrijfsleven een New Holland Boomer 45 omgebouwd tot een zelfrijdende, elektrisch aangedreven trekker. De nieuwe creatie draagt de naam Djust-E.

De zelfrijdende elektrische trekker Djust-E werd op 7 juni officieel onthuld tijdens de Agri Techdag ’23 op het ILVO-terrein in Merelbeke. De Djust-E beleefde vorige week zijn maidentrip, meldt nieuwswebsite Vilt.be. “Hij heeft ondertussen al met een klepelmaaier gewerkt, met een frees en met een rotoreg. In alle gevallen is het werk naar wens verlopen”, vertelt Simon Cool, ingenieur van ILVO en verantwoordelijk voor het elektrificatie- en automatiseringsproject waarbij ook mechanisatiebedrijf Verschueren (Lochristi) en elektrische actuatorenfabrikant Linak betrokken waren.

Lees verder onder de video

Autonoom en elektrisch

Het is volgens Cool de allereerste trekker in Vlaanderen die zowel autonoom rijdt als elektrisch wordt aangedreven. De ombouw van de New Holland Boomer 45 nam enkele maanden in beslag.

De dieselmotor levert niet alleen de aandrijving, maar vormt ook de verbinding tussen de vooras en de achterkant (transmissie). “Als je die weghaalt, heb je geen functionele machine meer”, klinkt het bij Verschueren. Het mechanisatiebedrijf heeft een volledig nieuw chassis gebouwd om de elektrische motor te kunnen plaatsen.

Bereik vergroten met lithium-ion-batterij

Aanvullend is een fronthef geïnstalleerd, waaraan het batterijpakket kan hangen dat vlot en semi-automatisch verwisseld kan worden. De batterijpack op de fronthef bestaat uit een zware loodzuur batterij van 15 kWh waarmee je – afhankelijk van de toepassing – 2 tot 3 uur kunt werken op het veld. Cool: “Voor onze proefdoeleinden was dat voldoende. Met een lithium-ion-batterij, die heel wat lichter is, kun je het bereik al fors vergroten.”

Zelfrijdend voertuig

Naast de elektrische aandrijving en werking, werkt de Djust-E bovendien autonoom. Dat betekent dat hij zelf stuurt, versnelt en vertraagt, zijn hefinrichting regelt én werktuigen aanstuurt. ILVO schreef hiervoor de software en integreerde de sensoren. Voor dit traject werd intensief samengewerkt met de Deense toeleverancier van actuatoren Linak.

Beheer
WP Admin