Redactieblog

15 reacties

‘Projecten kunnen doorgaan (of niet)’

Voor 312 projecten is ‘passende beoordeling’ nodig, dat wordt een aardig gezelschapsspel met PAS.

De gevolgen van de uitspraak van de Raad van State over de PAS beginnen steeds duidelijker te worden. Voor landbouwers die beweiden en/of bemesten: zij moeten binnen 3 maanden een natuurvergunning aanvragen en de provincies moeten daar dan begin volgend jaar over beslissen. Ga er maar aan staan, want het gaat om alle boeren.

Maar er zijn ook allerlei andere projecten waarvoor ontwikkelingsruimte was gereserveerd in de PAS. In bijlage 1 van de Regeling natuurbescherming staan maar liefst 312 projecten opgesomd.

Alleen maar elektrische auto’s in Flevoland en op de Veluwe en een vliegtaks van € 400 per ticket als compensatie voor vliegveld Lelystad...

Voor al die projecten geldt nu dat een zogenoemde passende beoordeling moet worden gemaakt (resultaat: toename van stikstofdepositie, anders zaten ze niet in de PAS) en dat alternatieven moeten worden onderzocht. En: gaat het om ‘dwingende redenen van groot openbaar belang’ en, zo ja: hoe kan (en moet) gecompenseerd worden.

Dit levert een aardig gezelschapsspel op, bijvoorbeeld om te spelen tijdens wedstrijden op het WK vrouwenvoetbal (daar is toch niet veel aan) en de opdracht is: komt het project er door of niet?

Een voorbeeld uit de regeling: vliegveld Lelystad. Alternatieven zijn Schiphol (zit trouwens zelf ook in de PAS), Eindhoven of Düsseldorf. De dwingende reden van groot openbaar belang: vakantievluchten. Dat is wel erg noodzakelijk. De compensatie: alleen maar elektrische auto’s in Flevoland en op de Veluwe en een vliegtaks van € 400 per ticket.

Dwingende reden vaak al te hoge drempel

Nog een voorbeeld: verplaatsing van een agrarisch bedrijf in verband met realisering Natuurnetwerk Nederland (Drenthe). Alternatieven: niet verplaatsen, onteigenen. Dwingende redenen: realisatie van deze NNN (wat is dat ook alweer?). De compensatie: andere bedrijven sluiten.

Dit alles levert onder familie of vrienden echt interessante discussies op. En dan zult u wel af en toe moeten benadrukken: het gaat om onze natuurgebieden van internationale betekenis, die niet teloor mogen gaan. Dus niet alles kan.

Ik noem at random nog een paar projecten waar u op los kunt gaan: Floriade 2022 Almere, industrieterrein De Aam in Elst, IJzeren Rijn Antwerpen-Roergebied, kadeverlaging Scherpenkamp in Huissen, spoorverdubbeling Groningen-Leeuwarden, industrieterrein Medel in Tiel, biomassacentrale Delfzijl.

En dan heb ik het nog niet eens over projecten die niet in de PAS staan, zoals de formule 1 in Zandvoort...

Ik ben benieuwd of u bij al deze projecten de tweede drempel (dwingende redenen…) passeert. Ik kom eigenlijk alleen bij de doortrekking van de A15 naar de A12 tot een positief eindresultaat. Maar ik geef toe dat een persoonlijk belang daarbij een rol kan spelen.

En dan heb ik het nog niet eens over projecten die niet in de PAS staan. Een voorbeeld is de formule 1 in Zandvoort. Alternatieven: Dubai. Dwingende redenen van groot openbaar belang: zeker niet het geval. Compensatie: hoeven we het niet meer over te hebben.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ultieme compensatie (met dank aan Johan Vollenbroek): maximum snelheid op 100 kilometer per uur.

Willem Bruil is hoogleraar agrarisch recht aan Rijksuniversiteit Groningen en is directeur Instituut Agrarisch Recht.

Laatste reacties

  • farmerbn

    De overheid piepelt graag de boerenstand maar is nu zelf in het mes gevallen. Prachtig om te zien hoe de politiek hier zich liegend uit redt.

  • john***

    in brabant moeten de boeren versneld verduurzamen. nu de PAS voorbij is zal het toch wel mogelijk worden om onze stikstofruimte die we creëren door van 50% reductie naar 85% reductie gaan te verkopen? Als al die belangrijke projecten in de buidel tasten kan elke veehouder in brabant daar de reductie van betalen.

  • a van Gerwen

    Het moment dat heel nederland tot stilstand komt door de PAS uitspraak, is krimp van de veestapel nabij vrees ik.

  • de-boer-

    vaak heel vaak hoor je ook het argument dat de industrie veel te weinig doet ten opzichte van de gewone burger en dan wordt er steeds gezegd.....................
    dat is toch helemaal niet eerlijk??? het moet in verhouding zijn of zo iets
    maar als het in verhouding moet en eerlijk moet zijn dan zouden de boeren nu dan eerlijk gezegd wel een keer veel minder hoeven doen want we hebben naar mijn idee al zo veel gedaan
    als er politieke partijen zijn die vinden dat de rekening eerlijk verdeeld wordt dan ook eerlijk voor de boer
    wat is daar eigenlijk ook op tegen het eerlijk zijn ?

  • Kelholt

    Heeft één van jullie de ondoorzichtige AERIUS calculator om stikstof deposite te berekenen wel eens gebruikt? De duurbetaalde ontwikkelaars van deze tool hebben de calculator toch zo gemaakt dat een scheet van een koe evenveel depositie oplevert in een Natura2000 gebied als de start van een Boeing 747.
    Zo zal de politiek zich hier ook weer uitredden. Even wat gegoochel met cijfers die niemand kan controleren en hop, weer 100 boeren minder en Lelystad kan door gaan.

  • kraats

    Je kunt toch heel simpel afscheid nemen van al die (beperkende) natuurgebieden ? Probleem opgelost.
    Wat is een natuurgebied ? Ook maar iets tijdelijks; 200 jaar geleden was het er (waarschijnlijk) niet. Dus de tijd dat ze opgeruimd/gerooid worden is nu nabij.... Er komt wel weer andere natuur en dan is dit gelijk met die PAS pas echt voorbij. Hoe simpel kan het zijn...

  • info58

    Om de natuur sterker/robuuster te maken moeten en beheerplannen worden gemaakt rondom dezelfde gebieden. En daar zijn ze grond voor nodig van de boeren.

  • Maas1

    @Kelholt de reken tool waar jij naar verwijst zit al veel langer op slot. Zelfs als je ammoniak op bedrijfs niveau verlaagd of verplaatst en coördinatie punten versleept neemt de depositie toe! Handig hè makkelijker kunnen ze het niet maken wel leuker.

  • cornelis 22

    Heb de indruk dat die mijnheer bruil ons een beetje zit te jennen,waarschijnlijk omdat we deze zolderkamergeleerde nooit echt serieus genomen hebben en hij even zijn gram wil halen .Willem als je hier gelukkig van wordt het is je gegund hoor.

  • kanaal

    ook even 6 miljoen burgers verplaatsen naar zuid Amerika kunnen ze daar lekker goedkoop eten en wonen.

  • j.verstraten1

    Afwaartse beweging van natura 2000, emissiearme stallen, eiwitarmer voeren en krimp vd veestapel creert ruimte. Zorg is dat die ruimte van de landbouw vóór de landbouw blijft.

  • el

    De vliegtaks moet veel hoger, voor 400 euro meer gaat de consument het vliegen niet laten!

  • Maas1

    @verstraten die zorg dat de ruimte van de landbouw blijft van wat het was dat is nooit zo geweest ik neem aan dat jij dat ook goed weet.
    Het is zoals Agrifacs stelt dieren moeten van de klimaat agenda af er is nu onderscheidt tussen dieren en mensen,mensen zijn klimaat neutraal en dieren niet dit klopt niet!

    Ik vind zelf dat het gegeven een gevaarlijke kant in zich kan dragen maar dat is heel wat anders.

  • buitenok

    stikstof is helemaal niet slecht voor de natuur. Het is vaak onkunde van natuur beschermers dat planten verdwijnen of niet willen groeien

  • De grootste vervuiler, de mens is buiten beschouwing gelaten in dit klimaatakkoord.Elk jaar een hoeveelheid mensen importeren ter grote van een stad als Meppel in dit overbevolkte landje en de dieren als veroorzaker aanwijzen.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.