10 reacties

‘Durf buiten de lijntjes te kleuren’

Verandering op gebied van dierenwelzijn is mogelijk en nodig, vindt Sarah Pesie. Volgens haar is het nodig dat veehouders meer buiten de lijntjes gaan kleuren.

Agrarische en hippische ondernemers zijn vaak traditioneel ingesteld. Het zijn veelal familiebedrijven die al jaren op ongeveer dezelfde manier te werk gaan. Sinds de industriële revolutie zijn de meeste bedrijven meegegaan in de schaalvergroting, ‘slaaf van de bank’ geworden en vanwege hoge grondprijzen geneigd tot intensiveren. Maar als ondernemers voorop willen lopen op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn, moeten ze buiten de lijntjes durven denken én doen.

Los van tradities

De meest diervriendelijke bedrijven steken hun nek verder uit dan anderen. Denk aan melkveebedrijf De Regte Heijden, waar kalfjes 4 tot 5 maanden bij de koe lopen. Aan alle vijfsterren-varkensboeren die wandelen met hun varkens, zoals Akkervarken. Of aan manege Mansour, die als een van de eersten in Nederland de HIT-actief-stal in gebruik nam. Stuk voor stuk zijn dit ondernemers met hart voor dieren.

Laat de wereld zien hoe je veranderingen hebt doorgevoerd

Samenwerken

Wil je als bedrijf met de tijd mee, dan is het belangrijk dingen anders te gaan doen. Het losbreken van tradities die gebonden zijn aan vaak conservatieve, angstige voorouders is daarbij belangrijk. Hiervoor is niet alleen een persoonlijke dosis lef nodig, maar ook de wil om samen te werken, met de omgeving, de gemeente, klanten en de mensen in je netwerk. Hiervoor is moed nodig: durf te vragen wat nodig is om ook voor anderen de idealistische verandering mogelijk maken.

Het is ontzettend belangrijk om je behalve innoverend ook inspirerend op te stellen. Laat de wereld zien hoe je veranderingen hebt doorgevoerd zodat anderen hiervan kunnen leren. Er is durf voor nodig om een vernieuwend plan te hebben en een lange adem om dit ook na jaren te blijven uitdragen. Begeef je met je ideeën eens wat vaker onder, vaak veel conservatievere, collega’s.

Bubbel

Hoe mooi sommige initiatieven ook zijn, als innovatieve, duurzame ondernemers in hun eigen bubbel blijven verkeren, is het mogelijk dat het idee zich niet ver verspreidt. Voor een innovatieve maar tikje onzekere of op zijn rust gestelde ondernemer, zorgt de eigen bubbel voor een veilige omgeving met weinig ruis. Een onderschat nadeel is echter dat het een bredere maatschappelijke vooruitgang remt. Er is zo veel mogelijk wanneer deze diervriendelijke strevers hun gedachtegoed openlijker uitdragen. We willen graag mensen aanmoedigen hun gedachtegoed te delen en hiervoor een podium bieden.

Neem een kijkje bij elkaar

Agrarisch ondernemers en ook paardenmensen zien elkaar vaak als concurrenten. Dat kan anders. Door informatie te delen en te leren van elkaars ontwikkelingen, kunnen veel sneller grote stappen in diervriendelijkheid worden genomen. Ga eens kijken bij hippische bedrijven waar paarden dagelijks, ook in de winter, buiten staan. Hoe doen zij dat? En die boerin bij wie de koeien nog horens hebben en de kalfjes in de weide lopen: hoe maakt zij haar kalveren tam en waar gaan haar uit de kluiten gewassen stiertjes heen?

Dierenwelzijn past perfect bij de zingeving van millennials

Millennials

Vaak zoeken diervriendelijke bedrijven hun klanten bij oudere, welgestelde mensen, die een paar euro extra over hebben voor een diervriendelijker product. Onterecht, want de jonge generatie is juist in deze tijd ook gevoelig voor idealen, het nastreven van een passie en zingeving. Dierenwelzijn past perfect bij de zingeving van millennials. Het is tijd om hen mee te nemen naar het platteland en te inspireren met diervriendelijkheid die ongekend is.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Wat is een dierwetenschapper? En wat moet je doen om dat te zijn? Ik vind dit een zeer slecht verhaal. Begrijp niet wat boerderij hiermee wil.

  • kleine boer

    stuk voor stuk tsss wat een artikel ALLE boeren hart voor dieren!!!! EN deze mevr zelf 4 hoog op een flat met hond en poes en vissen in de kom gok ik... nog een paar van zulke artikelen en ik zeg het blad toch maar op dit gaat nergens meer over zo

  • Attie

    Nee, durf het niet!

  • Even een vraagje wie gaat dit betalen
    Want voor de winkel klinkt een ander verhaal als bij de kassa
    Denk dat deze dame beter kan blijven dromen ipv van zichzelf deskundige te noemen
    Snap niet dat boerderij aan deze onzin verkopers een podium biedt

  • Alco

    Ben ik met je eens @farmerbn.
    Wat een zweverigheid.
    Klant is koning en als we zien dat zulke bedrijven floreren dan gaan we vanzelf die richting op.
    We zien echter dat zoiets ( hobby) maar weggelegd is voor een heel klein promillage met enorme subsidies.

  • wruiten

    wat een droom stukje en onzin wordt hier weer geschreven.

  • agratax.1

    Ook in dit artikel doet de schrijver als of Nederland een eiland is waar geen agrarisch product van buitenaf in mag. Als we gaan eisen, dat alleen producten in de schappen mogen liggen, die aan weet ik wat voor Super eisen voldoen en tegen kostendekkende prijzen, dan is al deze zweverigheid snel ingevoerd en zal de boer (die over is gebleven) hier wel bij varen. Helaas werkt de wereld anders en bestaat Utopia niet in de grote boze wereld van Geld en Macht.

  • Een stukje dat past in een groenlinks blaadje.

  • farmerbn

    Ze is ook van groen links. Net als veel schrijvers bij de boerderij. Daarom ook steeds de aandacht voor die lui.

  • el

    Vroeger was alles beter!

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.