Redactieblog

1 reactie

‘Code pimpelpaars’

Het KNMI kondigt zo vaak code geel, oranje of rood aan, dat niemand er meer op let.

Na een paar dagen sneeuw kwam vandaag een vracht sneeuw van mijn dak. De voordeur is er bijna mee geblokkeerd. Als het niet snel doorgaat met dooien, moet ik de sneeuwschuiver ter hand nemen. En ook voorafgaand aan de sneeuw moest er het een en ander gebeuren. De laatste bloempotten moesten geleegd en onder dak, het fruit en de groente in de schuur moesten afgedekt, en het windbreekgaas moest dicht tegen inwaaiende stuifsneeuw.

File ontlopen

En op de dag dat meeste sneeuw voorspeld werd, ben ik eerder naar huis gegaan om de file te ontlopen. Ik neem aan dat ook u wat extra werk gehad heeft van de sneeuw. Er moesten dingen of dieren naar binnen, u hebt in de schuur gekeken of de sneeuwschuif en het strooizout bereikbaar waren, en u heeft misschien op een schema gekeken wanneer melk of aardappels precies zouden worden opgehaald.

Het was gelukkig dagen van tevoren aangekondigd, het kwam niet uit de lucht vallen (nou ja …). Ook zonder aankondiging hadden u en ik het wel aan zien komen; de luchten werden immers kouder en de wind draaide richting noord.

‘In 1979 hadden we een meter sneeuw en stortten boerderijdaken in’

Tien centimeter sneeuw

U en ik schijnen tot de uitzonderingen te behoren. Het lijkt erop dat de meeste Nederlanders geen notie hebben van het weer en van hoe daar mee om te gaan. Waarom zou er anders code pimpelpaars worden aangekondigd, voor gewoon wat sneeuw? Het ging om een centimeter of tien, zonder veel wind, niets aan de hand, als je je maar normaal gedraagt. Ik woonde in 1979 in Kollum, in Friesland. Toen hadden we een meter sneeuw. Boerderijdaken stortten in, melk werd per helikopter opgehaald en inwoners van Munnekezijl kwamen zwoegend door weer en wind met sleden naar ons dorp om brood op te halen. Dat was duidelijk code rood geweest.

‘Duikgedrag, straatje schoon vegen, dat is het’

Afschuiven verantwoordelijkheid

Ik vermoed dat het afkondigen van allerlei kleurencodes vooral te maken heeft met afschuiven van verantwoordelijkheid. Het KNMI heeft code pimpelpaars afgekondigd en hen valt dus niets te verwijten. Ik zag een interne e-mail van de universiteit van Twente, waarin personeel en studenten zo ongeveer gesommeerd werd ogenblikkelijk de werkplek te verlaten, want code rood.

NS en busbedrijven beëindigen hun vervoer, want code rood. Zo zijn ze niet aansprakelijk voor wat dan ook, want ze hebben gewaarschuwd en alle mogelijke maatregelen genomen. De passagier, de student en de klant zijn de dupe. Duikgedrag, straatje schoon vegen (nou ja …), dat is het.

Aansprakelijkheid

Dat wordt nog wat als er echt iets aan de hand is. Omdat niemand de aangekondigde codes meer serieus neemt, kunnen er dan gevaarlijke situaties ontstaan. Waarschuwen moet als onverwacht gevaar dreigt, niet om aansprakelijkheid te ontlopen. Ik hoop op een witte kerst, ook al lijkt het er volgens Buienradar niet op. En dan eentje zonder code pimpelpaars. Gewoon wat sneeuw, voor de leuk.

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.