Home

Achtergrond

Handelshuizen in de rij voor vleesvervangers

De agrarisch handelshuizen, zoals Cargill en ADM, staan in de rij om een graantje mee te pikken van de stijgende populariteit van vleesvervangers.

De interesse in vleesvervangers bij de grote bedrijven in de agribusiness stijgt. Niet alleen bij de voedingsbedrijven of slachterijen, zoals Tyson Foods en JBS, maar ook de handelshuizen en zaadleveranciers onderzoeken hoe ze een graantje mee kunnen pikken in de stijgende populariteit van plantaardige eiwitten.

Handelshuis Bunge, één van het zogenoemde ABCD-kwartet van grote agriconcerns, nam onlangs een aandeel in de beursgenoteerde vleesvervangersproducent Beyond Meat. Deze producent ging in mei naar de beurs en sindsdien is de beurskoers al met 250% gestegen. De investering van Bunge is slechts 1 voorbeeld van hoe graanhandelaren en zaadbedrijven proberen waarde te halen uit de markt die naar verluidt nu voor 5% uitmaakt van de Amerikaanse vleesaankopen.

De Beyond Meat-burger, hier bekeken op een beurs in China. Deze producent ging in mei naar de beurs en sindsdien is de beurskoers al met 250% gestegen. - Foto: ANP
De Beyond Meat-burger, hier bekeken op een beurs in China. Deze producent ging in mei naar de beurs en sindsdien is de beurskoers al met 250% gestegen. - Foto: ANP

Cargill

Als leveranciers van grondstoffen leveren onder andere Cargill en ADM, ook bedrijven binnen het ABCD-kwartet, verwerkte bonen en soja aan voedingsbedrijven. Die bedrijven gebruiken deze grondstoffen voor de productie van plantaardige vleesvervangers. Cargill maakte in augustus bekend $ 75 miljoen te investeren in de producent van eiwitten uit erwten Puris. Puris levert grondstoffen aan Beyond Meat. In eerste instantie had Cargill het plan $ 25 miljoen te investeren.

Het bedrijf ADM stelde dit jaar een directeur ‘flexitarische oplossingen’ aan

Klanten van Cargill zouden schreeuwen om humane eiwitproducten uit erwten en soja, evenals alternatieven voor vlees, zo illustreerde Laurie Koenig van Cargill aan persbureau Reuters. “We hebben nog nooit zo’n grote vraag vanuit de markt gezien”, aldus Koenig. Ook handelshuis Louis Dreyfus (de ‘D’ in het kwartet) investeerde in een voedingsbedrijf dat ingrediënten levert aan voedingsbedrijven die producten met plantaardige eiwitten maken.

ADM

Vorige maand werd bekend dat ADM in samenwerking met de Braziliaanse slachterij Marfrig vleesvervangers gaat produceren. In deze samenwerking levert ADM de grondstoffen en produceert en distribueert Marfrig de vleesvervangers. ADM doet meer. Het bedrijf stelde dit jaar een directeur ‘flexitarische oplossingen’ aan. Deze persoon focust op het ontwikkelen van nieuwe producten voor voedingsbedrijven die gericht zijn op de markt van plantaardige producten. Ook overweegt ADM de productielocatie in Rotterdam waar nu soja wordt verwerkt voor diervoeders om te bouwen tot een productielocatie voor humane sojaproducten. In de VS bouwt ADM al een fabriek voor het produceren van eiwitten uit erwten. Ook Bunge, de ‘B’ in het ABCD-viertal, zou onderzoeken hoe het start-ups en grote bedrijven actief in de productie van vleesvervangers kan beleveren.

Zaadleveranciers

Ook de zaadleveranciers zien mogelijkheden in de groeiende interesse in plantaardige eiwitten. Zaad- en gewasbeschermingsleverancier Corteva, de agrarische afsplitsing van DowDupont, zou de mogelijkheden onderzoeken om uit te breiden in de groentezaden. Ook Bayer zou voorzichtig hebben laten doorschemeren een rol voor het bedrijf te zien in de markt van plantaardige vleesvervangers.

Of registreer je om te kunnen reageren.