Home

Achtergrond

ABN Amro: markt vleesvervangers groeit 10%

De markt voor vleesvervangers kan jaarlijks met 10% groeien.

Dat stelt ABN Amro in een marktbericht over de consumptiemarkt. Grote levensmiddelenbedrijven spelen nu ook in op de populariteit van vleesvervangers. Recent maakte Nestlé bekend brood te zien in vegetarische en veganistische burgers, Unilever nam recent de Vegetarische Slager over.

De markt voor vleesvervangers groeit. De afgelopen 5 jaar jaarlijks met gemiddeld 4 procent, maar ABN Amro verwacht dat hier de komende 2 jaar een groeiversnelling plaats gaat vinden.

Meer innovatie

Vleesvervangers waren eerst vooral in handen van kleinere bedrijven. Het was een nichemarkt. Nu ook multinationals hierin stappen, is er meer geld beschikbaar voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Hierdoor komt er volgens de bank meer innovatie in deze sector. Bedrijven gaan op zoek naar nieuwe smaken, structuren en ingrediënten voor deze voedingsmiddelen. De bedrijven willen vooral consumenten die duurzamer willen eten aanspreken met hun nieuwe producten. Dit zijn aan de ene kant producten die de smaak en structuur van vlees moeten imiteren. Aan de andere kant experimenteren bedrijven er op los met andere ingrediënten.

Discussie over klimaat

De vraag van de consument naar vleesvervangers is volgens de bank toe te schrijven aan de aanhoudende discussie over het klimaat in de maatschappij. Consumenten geven voeding een belangrijke plek als het gaat om duurzaam gedrag, aldus een onderzoek van ABN.

Gevarieerder aanbod

Voor consumenten is de toename van producenten en producten goed nieuws: meer en een gevarieerder aanbod. Bedrijven zullen met elkaar concurreren in het supermarktschap. Niet alleen op het gebied van duurzaamheid of diervriendelijkheid, maar ook op het gebied van prijs, gezondheid (voor de consument) en de herkomst van de grondstoffen.

Of registreer je om te kunnen reageren.