Akkerbouw

Achtergrond 14 reacties

‘Belgische rode diesel is 70 cent goedkoper’

Akkerbouwer Marie-José Neven in Mesch (Limburg) boert op zowel Nederlands als Belgisch grondgebied. Zij ondervindt bijna dagelijks de voor- en nadelen die aan grensoverschrijdend werken zitten.

In Mesch-Eijsden heeft Neven een akkerbouwbedrijf met in het bouwplan aardappelen, wintertarwe, brouwgerst, suikerbieten en uien. Van de huidige 140 hectare ligt ongeveer 25 hectare op Belgisch grondgebied, in de aanpalende grensgemeente Voeren.

Aan het grensoverschrijdend werken kleven de nodige nadelen, ondervindt zij. Grootste probleem zijn de bureaucratische regeltjes waar ze tegenaan loopt.

Tekst gaat verder onder de foto.

Aan het grensoverschrijdend werken met vrij verkeer van mensen, goederen, diensten en één gemeenschappelijk landbouwbeleid, zitten de nodige haken en ogen, merkt Marie-José Neven (49), akkerbouwer in Mesch-Eijsden (L.).  - Foto: Twan Wiermans
Aan het grensoverschrijdend werken met vrij verkeer van mensen, goederen, diensten en één gemeenschappelijk landbouwbeleid, zitten de nodige haken en ogen, merkt Marie-José Neven (49), akkerbouwer in Mesch-Eijsden (L.). - Foto: Twan Wiermans

Nederlandse mest niet op Belgische akker verspreiden

Zo laat Neven geen Nederlandse mest op haar Belgische akkers verspreiden. “Voor de Nederlandse akkers betrekken we de mest van loonbedrijf Kuunders”, vertelt ze. “Het aanvoeren van Nederlandse mest op mijn Belgische akkers zou gepaard gaan met een rompslomp aan formaliteiten. Om dit te voorkomen, betrek ik de mest voor de akkers in de Voerstreek – die tot Belgisch Limburg behoort – van Belgische veehouders.”

Maar ook in de Voerstreek is de bemesting aan tal van regels gebonden. Zo moet Neven vastleggen van wie de mest afkomstig is, de hoeveelheid en het perceel waar deze mest op is aangebracht. “Daarbij bestaan ook nog verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen. Hier pal over de grens ligt net een stukje van de Waalse provincie Luik. Dit moeten we doorkruisen om onze akkers in Voeren te bereiken.”

Vergeleken met Nederlandse agrariërs betalen de Belgische boeren weinig belasting

Belgische kansen: fiscale voordelen en rode diesel

Haar vader Willy verwierf de Belgische percelen in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Destijds hadden de Belgische boeren weinig interesse om vrijkomende percelen te kopen. Voor Neven een mooie kans om uit te breiden.

Fiscaal is het interessant om in België een landbouwbedrijf te hebben. “Vergeleken met Nederlandse agrariërs betalen de Belgische boeren weinig belasting.” Neven wordt over de totale winst van de Belgische akkers door de Nederlandse fiscus belast.

Een voordeel van grensoverschrijdend werken is dat Nederlandse boeren in België rode diesel in hun trekker mogen tanken. “Deze diesel is in België 70 cent per liter goedkoper dan de normale diesel. We mogen er alleen de trekker mee vol tanken.”

Verschillen nemen af door EU-regelgeving

Jaren geleden waren de verschillen aanzienlijk groter. Neven: “Het grensoverschrijdend werken is enigszins versoepeld. Mede ook door het steeds meer gelijktrekken van de Europese regelgeving. Zo is de toelating van gewasbeschermingsmiddelen grotendeels gelijk met Nederland. Al mag je geen Belgische gewasbeschermingsmiddelen in Nederland in bezit hebben en vice versa.” Om gewasbeschermingsmiddelen voor de Belgische akkers te kunnen kopen en gebruiken beschikt Neven, naast haar Nederlandse spuitlicentie, ook over een Belgische ‘fytolicentie’.

Aardappelen, granen, bieten en uien zet ze via Nederlandse én Belgische kanalen af. “Omdat wij al meer dan 30 jaar bieten in België telen, laadt Cosun deze ook op de Belgische percelen”, vertelt Neven. Sinds dit jaar stelt Cosun daar echter paal en perk aan. “Al liggen mijn bieten bij de grenspaal, Cosun kort me nu op het maximaal te leveren tonnage bieten van mijn Belgische akkers.”

Lees ook: ‘Ondanks een EU geen sprake van eenheid’

Laatste reacties

  • koestal

    Ondanks EU geen eenheid.

  • agratax.1

    @koestal. EU is geen land en geen economische eenheid. Het is een samenwerking tussen zelfstandige naties. Nederland houdt zich op vele gebieden extra goed aan de afspraken uit Brussel en de andere landen leven zoveel mogelijk hun eigen leven in dezen en volgen de Brusselse regels stipt na als er voordeel in zit.

  • jorn

    zoek nog vier grens palen voor rond de dieseltank

  • Gat

    Laatst nog getankt voor 72 cent incl btw. Kan het mee werken in paar minuten niet verdienen. Stationaire motoren zoals beregeningspompen mogen ook getankt worden in bels.

  • Almagro

    Hier in Andalusië (Spanje) heb ik een speciaal pasje om bij elke willekeurige pomp/handelaar diesel te tanken of te bestellen tegen het veel goedkopere landbouw tarief . Het is gewoon dezelfde diesel maar mag alleen in de trekker worden gebruikt.......lol.

  • xw

    En het schijnt, dat er nog boeren zijn die op de partij van Rutte stemmen

  • Tiny1946

    Stem op een ander het zal net zo slecht of nog slechter zijn of worden,
    honger en dorst moet er komen, deze maatschappij kan geen enkele minister of kamer lid leveren die iets van de sector af weet of kan begijpen.

  • bluemink

    concurrentie verschil binnen de EU,
    hoe krijg je de nederlandse landbouw zo snel mogelijk naar de kloten

  • hooghoes

    1 europa zeggen ze dan , ondertussen voeren alle landen een eigen beleid , om de staatskas maar flink te spekken .

  • drikhend

    Wij in de landbouw klagen over regels . Maar volgens mij hebben daar veel meer bedrijven en mindenstanders last van . Er vindt in elke branche een soort kaalslag plaats . Zie in winkel centra . Als je er even niet geweest bent . Winkels die weer leeg liggen of een ander in zit . Overnamen in bedrijven . Stoppers in elke sector . Dit heeft niet alleen te maken met gebrek aan opvolgers . Maar ook met regels,wetten,belastingen en soms oneerlijke concurentie . Grote bedrijven die in meerdere landen werken hebben het niet altijd even makkelijk maar kunnen soms belasting voordelen behalen door regelgeving en keuze van land van hoofd vestiging . En soms ook loon voordelen . Het kan zijn dat dus een goede boer of ondernemer het niet kan bolwerken door regels en wetten die beperken en kostprijs verhogen . Terwijl dit in andere landen weer anders is . We zullen dit maar oneerlijke concurentie noemen . Kan alleen maar opgelost worden als er gebrek aan producten onstaat . Want dan wordt er waarschijnlijk een eerlijke prijs betaald . Maar zolang er elders in de wereld goedkoper gekocht kan worden zal dit niet gebeuren . En dan wordt niet gevraagd of er rodediesel of belgische mest of wat dan ook gebruikt is . Maar ook dan zal de staat proberen geld binnen te halen via slinkse regels .

  • je eigen rijk tellen is ook een kunst.
    Zit wel een groot verschil tussen, maar zeker geen € 0,70
    incl. € 0,61 en excl. € 0,52 (getankt op de zelfde datum)
    volgens mij moet je met het laatste ook tellen.
    En je moet hem ook gaan tanken en deze uren moeten ook geteld worden.
    wij zitten vlak tegen de grens en als je netto € 0,40 verschil telt houdt het een heel eind op

  • kleine boer

    10.23 dat is dan nog 10000 euro op 25000 liter ..... toch mooi geld dacht ik

  • Gat

    Weet ik niet waar jij tankt 10.23. Maar minstens 60 cent is standaard verschil waar ik hem haal. Als je hakselaar volgooit van 1300 liter das wel 800 euro. Kunde wel personeel van betalen denk ik.

  • Ge betaald misschien wel teveel voor je witte.
    Want ik betaal bij lange na niet de 72 ct./incl. van jouw Gat.

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.