Rundveehouderij

Achtergrond 3888 x bekeken 13 reactieslaatste update:1 feb 2016

'Hoge melkprijs en goede kaasprijs gaan hand in hand'

Royal A-ware Food Group deed eerder deze week een aanbod aan DOC Kaas voor een strategische samenwerking, als alternatief voor de voorgestelde fusie met DMK. Vanuit DOC Kaas kwam een afhoudende reactie, zowel van bestuur en directie als van diverse leden. A-ware zou klem zitten, onderbezet zijn. Het aanbod zou kortom een noodsprong zijn en vooral bedoeld om de fusie in de wielen te rijden.

Voor Boerderij aanleiding om Klaas de Jong, operationeel directeur van A-ware nog eens te bevragen.

Waarom wil A-ware met DOC Kaas samenwerken?

"DOC Kaas is een prachtbedrijf. Een oer-Hollandse coöperatie die hele goede kaas maakt. Kaas die wij wereldwijd goed kunnen afzetten naar onze klanten"

Bij DOC vandaan hoor je geluiden, ook via sociale media, dat A-ware samenwerking zoekt omdat zij te weinig melk voor haar kaasfabrieken heeft. Is dat zo?

"Dat klopt niet! We kunnen op de korte en lange termijn beschikken over voldoende melk voor onze fabrieken. Sterker nog, we hebben op dit moment een flinke wachtlijst met melkveehouders die aan ons willen leveren."

Nog zo'n punt. De nieuwe fabriek zou niet goed lopen. Opstartproblemen en dergelijke.

"De opstart van de kaasfabriek verloopt picobello! Lijn één loopt boven verwachting al op volle capaciteit. De tweede kaaslijn, waarop we specialiteiten produceren, hebben we ook al in gebruik genomen. We zitten al boven 75 procent van de maximale capaciteit. Dat is sneller dan gepland."

Wat jullie doen is wel ongebruikelijk in de zuivelsector, om via de media leden - en bestuur - uit te nodigen. Was het niet netter geweest om als jullie eerst in gesprek waren gegaan met bestuur en directie van DOC Kaas?

"We begrijpen dat het niet gebruikelijk is in de zuivel om op deze manier de dialoog met elkaar aan te gaan. Echter, als directie hebben we diverse keren met bestuur en directie van DOC Kaas gesproken over  de meerwaarde van een strategische samenwerking. Aan deze gesprekken hebben wij het gevoel overgehouden dat bestuur en directie van DOC Kaas zo'n strategische samenwerking niet serieus in overweging hebben genomen. Daar komt bij dat we verrast zijn door de snelheid waarmee DOC Kaas het voorstel tot overname door DMK heeft bekend gemaakt. Door nu direct met leden, bestuur en directie van DOC Kaas in gesprek te gaan, kunnen wij de meerwaarde van een nader vorm te geven strategische samenwerking toelichten. Zo kunnen leden van DOC Kaas een volwaardig alternatief meenemen  in hun besluitvorming om voor of tegen een overname door DMK te stemmen. Het laatste woord is en blijft aan de leden van DOC Kaas. Zij bepalen welke toekomststrategie hun coöperatie kiest. En ook hier geldt boerenwijsheid: 'Kiezen uit meerdere alternatieven is altijd beter dan keuze uit één'."

Jullie zien samenwerken met A-ware als beter voor  DOC Kaas dan een overname door DMK. Waarom precies?

"Wij bieden de DOC-leden een afzetgarantie voor de kaas via ons internationale verkoopnetwerk. Daarnaast kunnen we onze krachten bundelen op het gebied van innovatie en verbreding van het assortiment. Ook  zijn er synergievoordelen te behalen bij bijvoorbeeld kaasproductie en melktransport. Deze drie punten zorgen ervoor dat DOC Kaas de leden structureel een hogere melkprijs kan betalen. Hiervoor willen wij vanuit A-ware een garantie afgeven. Bovendien blijft DOC Kaas binnen de samenwerking zelfstandig. De leden blijven eigenaar  van hun kaasfabrieken. Wij krijgen de gelegenheid om de goede kaas van DOC Kaas te verkopen aan onze klanten over de hele wereld. Daarnaast zijn wij gebaat bij een gezonde kaasmarkt. Een strategische samenwerking met DOC Kaas gaat hier zeker aan bijdragen. Uit het verleden is al gebleken; een hoge melkprijs en een goede kaasprijs gaan hand in hand."

Bij DMK kan DOC Kaas meeprofiteren van een bredere productportfolio. Dat kunnen jullie als A-ware niet bieden.

"A-ware heeft 125 jaar ervaring in het verhandelen van kaas en daarmee een groot internationaal netwerk heeft opgebouwd.  Daarnaast werken we actief aan verbreding van ons portfolio. In onze consumptiemelkfabriek in Coevorden produceren wij dagverse zuivel met toegevoegde waarde. Daarnaast maken wij in het Belgische Merchtem diverse roomproducten voor onder meer bakkerijen en horeca. Zo kunnen wij melk optimaal tot waarde kunnen brengen. En we hebben volop plannen om nog verder te verbreden."

Laatste reacties

  • dayo

    klaas nu ook ff een intervieuw met Marc Ligthart!

  • Jaap39

    Te laat Klaas.

  • Mozes

    In de kaasproductie wordt geen stuiver verdiend, terwijl in de kaashandel forse winst wordt gemaakt. DOC mag dus de kaas maken tegen kostprijs en A-ware de winst met de handel. 

    A-ware betaalt haar leveranciers een melkprijs van DOC+1cent. Voor de melk uit DMF betaalt A-ware gewoon de garantieprijs. De garantieprijs is het gemiddelde van 47 miljard liter in Noord West Europa. De garantieprijs is dus dé marktprijs voor boerderijmelk. Door leveranciers een prijs te betalen onder de garantieprijs koopt A-ware melk in onder de markt. 

  • de beul


    Je kunt het wenden of keren,maar momenteel zitten er geen stijders in Hoogeveen!!!

  • agratax2

    Hoeveel leden/leveranciers van DOC zouden in de wachtrij staan om melk te mogen leveren aan A-Ware? Ik vermoed een groot aantal.

  • joep46

    Je moet wel lef hebben om te beweren dat je een internationaal netwerk hebt als je alleen over bulkkaas beschikt die ook nog hoofdzakelijk in de voedingsindustrie ( o.a. pizza's) wordt verwerkt. DMK heeft dat netwerk wel en opereert mondiaal met   met merkproducten, babyvoeding, ijs etc. etc. A-ware kenmerkt zich door trader te zijn en heeft geen merkproducten en geen marketingexpertise om onderscheidende producten te creeeren ( past ook niet bij hun gekozen bulkfilosofie ). De winst moet bij A-ware komen van de inkoop ( en dus goedkope melk ) zoals de handel altijd baat heeft bij goedkope kaas. Daar is niets strategisch aan ( behoudens koopmanschap ) laat staan continuiteit voor de afzet van de toenemende hoeveeelheid melk na de afschaffing van de quotering. 
    De richting die DOC nu wil inslaan getuigt van strategisch denken ten faveure van haar leden en is A-ware een doorn in het oog omdat een mogelijke bron van goedkope melk opdroogt.Voor bulkproducten is dat de doodsteek !!

  • rmw

    Natuurlijk Joep, na 6 weken zonder quotum is de spotmarktprijs al 18 ct... De goedkope melk droogt op... Het MOETEN verwerken van melk is in een overvolle markt een blok aan been, dat kost gewoon geld, melkgeld. Dat DMK geweldig is hebben we vaak zat gehoord, maar wat weten ze dat goed verborgen te houden!! Niemand in Europa betaald de afgelopen maanden minder...rara hoe kan dat?

  • Jaap39

    Rmw blijft een gefrustreerde Aware leverancier. Lastig hè goede argumenten vinden als die er niet zijn. Daar wordt rmw alsvAware leverancier nog gefrustreerder van gezien zijn reacties......

  • rmw

    En ook hier heeft Jaap inhoudelijk niets te melden...

  • Jaap39

    #9 rmw, het is ook beter om niet meer te reageren op zo'n gefrustreerde aware leverancier die alles behalve een houding heeft om constructief een bijdrage te leveren aan zijn eigen afnemende partij namelijk Aware. 
    Overal ziekelijke vragen tot in den treure blijven stellen gaat u zeker niet helpen. Maar ok, de toon is gezet en de sfeer is verre van prettig. 

  • koestal

    Wat is dan het probleem  ?

  • europeandairy

    Mannen, ga gewoon stemmen. A-ware heeft boter of z'n hoofd, weliswaar toespasselijk voor een zuvelbedrijf maar allesbehalve een sjieke actie dit. Dan durft de Jong in dit interview ook de stemming nog verder te beïnvloeden door te spreken van een overname i.p.v. een fusie. Kostelijk.

  • daan1908


    Let  op  als  A-WARE  straks  geen  melk  meer  krijgt  uit  de  FC-deal dan  zitten  ze  zo  klem  als  een  deur .  Het  volgende  probleem  voor  A-WARE  duikt  al  op   dit  betreft  de  fusie  AH  met  het  Belgische  Delhaize ,  weer  een  afzet  kanaal  op  de  tocht , kijk  ze  kunnen  leuk  babbelen  maar  een  goed  gevoel  hou   ik  hier  niet  aan  over .

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.