Redactieblog

1283 x bekeken 13 reacties

Marktmacht niet nodig?

We zijn verbaasd, Hanna en ik. Twee weken geleden schreven we over onze teleurstelling dat de fusie van Friesland met Campina geen grotere marktmacht heeft opgeleverd. Zo werken Fonterra en Arla nu vanuit Nederland en concurreren ook in de rest van de wereld.

Wat blijkt uit de reacties op onze constatering? Juist, dat boeren dit helemaal niet erg schijnen te vinden: "Concurrentie maakt de bestuurders van de grote zuivelondernemingen scherp. Bovendien hebben boeren meer keuze waar ze met hun melk heen kunnen." Kortom, geen probleem met het versnipperde aanbod van zuivel in de wereld.

"Wonderlijk", zegt Hanna."We kozen voor de fusie om een sterkere aanbieder van zuivel te worden. Zo is dat ook verteld tijdens de fusievergaderingen. Geldt dit argument dan nu niet meer?"

Dat lijkt me wel. Kijk in de wereld om je heen. Fusies zijn aan de orde van de dag. Als laatste weer SABMiller, die Heineken wil overnemen. Om in de markt betere prijzen te realiseren om de aandeelhouders een beter dividend te kunnen geven. Bij de coöperatie is de boer aandeelhouder. Waarom gaat dit dan niet op bij FrieslandCampina?

Dan de inkoop van de supermarkten. Albert Heijn en Jumbo hebben samen met de Superunie de macht in handen. Consumentenorganisaties zeggen: "Hun macht is te groot. Inkopers zijn geslaagd als ze voor de laagste prijs inkopen. Het gevolg is dat teler en boer te weinig krijgen om te leven en teveel om te sterven."

En zo is het. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar voor heel Europa en verder in de wereld. Zo kopen Lidl en Aldi bijna niet in Nederland, maar centraal in Europa.

Conclusie: marktmacht is kracht en bestaat wel degelijk. Als we dat als boeren ontkennen, moeten we daar de consequenties, lagere prijzen dus, van aanvaarden.

"En niet weer zeuren over de macht van supermarkten. Onze boerenwijsheid – zie de reacties van twee weken terug - zegt ons kennelijk dat wij geen macht van grote coöperaties nodig hebben. Ik ben het er niet mee eens. We zullen loon naar werken krijgen", sluit Hanna fel af.

Laatste reacties

  • Ferm

    NMA even vergeten?

  • gerjan slingenbergh

    Er is wel degelijk verschil tussen leden van de coöperatie en aandeelhouders van een N.V. Als je dat niet snapt ben je het niet waard om een stukje te schrijven.

  • veldzicht

    Toen Friesland met Campina Fusie-eerden was er toen niet ene
    Mevr. Smit-Kroes die het er niet mee eens was ?
    De NMA is er voor de consument ,de producent interesseert ze
    geen ene malle moer , die paar grootwinkel bedrijven doen wat ze willen.

  • pieterfranken1

    Het probleem is dat boeren ver van de top van het bedrijf af staan en daarom het gevoel hebben geen invloed te hebben op de beslissingen die genomen worden. Daarom voelen ze het ook minder als ons bedrijf. Voelen zich niet echt als aandeelhouder maar overgeleverd aan de beslissingen van de topbestuurders. Dit is toch een probleem voor grote coöperaties. Het wij gevoel is nodig om als cooperatie succesvol te zijn.

  • johannetje

    De concurent hou je niet tegen, die beslist zelf wel wat hij doet.

  • Zuperboer

    Het gevoel groeit met het resultaat. Als de prestaties goed zijn is het tevreden gevoel groot echter als de wind tegenstaat bv. door slechte economische tijden of te veel aanbod op de markt dan groeit de onvrede onder de boeren. En juist cooperatieve veehouders zijn nazaten van diegenen die altijd al in de kolom geinvesteerd hebben door afdracht van een deel van het resultaat of hun melkgeld. Dit bouwen aan de eigen afzet door deelname is nog steeds de kracht van de cooperatie.

  • Rip

    Gertjan Slingenbergh. Vertel mij eens wat het verschil is tussen de leden/eigenaren van de coöperatie en de aandeelhouder/eigenaar van een grote onderneming. Beide hebben recht op een deel van de winst. Hoeveel beslist de coöperatie op de leden(raads)vergadering en de particuliere onderneming op de aandeelhoudersvergadering. Geen veerschil, lijkt mij.

  • John*

    het gaat er niet om de grootste te worden maar om je eigen te onderscheiden. Ook al ben je een kleine speler, zorg dat de afnemers niet om je heen kunnen. promotiecampagnes rechtstreeks op de consument zodat de inkopers geen andere keus hebben dan jou product in het schap leggen. van push naar pull..

  • Broer

    We mogen blij zijn met FC. Het voelt als ons eigen bedrijf. Concurrentie is op zich niet verkeerd, maar liefst niet teveel tussen boeren onderling.
    Eendracht maakt macht.

  • gerjan slingenbergh

    @Rip Coöperaties zoals de FC zijn opgericht om de leveranties van de leden zo goed mogelijk te vermarkten. Een coöperatie heeft nooit als doelstelling winst te maken. Voor aandeelhouders van N.V.'s gaat het uitsluitend om het maken van winst. Zo zijn er meer verschillen maar dit is wel de belangrijkste.

  • m.en.mh.miedema

    Vergader boer je hebt mijn reactie niet goed begrepen, marktmacht is wel degelijk belangrijk maar dat bereik je niet als er in NL een paar zuivelondernemingen fuseren. Marktmacht heb je alleen als je wereldwijd maar een paar aanbieders hebt (zoals ik al de olie en de autoindustrie als vb gaf). Al zouden er in heel EU maar een paar aanbieders zijn dan nog koopt de inkoopafdeling van de super het desnoods uit Nieuw Zeeland/Australie/Noord of Zuid Amerika. De wereld is voor de handel een dorp! Fuseren in eigen omgeving kan voor de toeleveranciers/leden veehouders juist andersom werken, de afnemer,in dit geval de zuivelindustrie, kan min of meer doen en laten wat die wil en allerlei eisen gaan stellen aan de leverancier(de melkveehouder), want die kan anders toch geen kant meer op met zijn melk.
    Jullie vb van SABMiller/Heineken geeft dat al aan. Wereldwijd zijn er een paar Bier/frisdrank fabriekanten, die kunnen min of meer de prijs wereldwijd bepalen. Als suiker/gerst of andere grondstof leverancier(de boer dus)aan zulke jongens ben je dan ook niet best af.

  • m.en.mh.miedema

    Aanvulling op mijn vorige reactie. Is fuseren dan niet belangrijk? Natuurlijk wel, je moet er voor zorgen dat je fabrieken/produktieproces up to date is, er goede eindprodukten worden geproduceerd en op een efficiente wijze wordt gewerkt, niet het wiel op verschillende plekken opnieuw uitvinden. Fuseren en dan vervolgens elkaars sterke punten gebruiken is daar een goede methode voor. Maar heb niet het idee dat op deze (wereldwijd gezien) kleine schaal marktmacht wordt gecreerd. Dan moeten FC, Arla, Fonterra en nog heel veel andere zuivelverwerkers wereldwijd fuseren, de NMA krijgt dan gelijk een hartverzakking en zal dat nooit toestaan.

  • joannes

    De titel, Marktmacht niet nodig? Suggereert dat je met Macht de prijs kunt zetten. Of eigenlijk de verwondering dat het niet voldoende is! De tijd dat een grote organisatie het (producten) beleid en de verkoop kon bepalen is geweest. Wie opgelet heeft ziet dat Philips zich gaat opsplitsen, en dat ondanks haar wereldwijde Merkbekendheid. En GroPro cameras alle Nikons, Canon en Panasonic (film) camaras in de uitverkoop dwingt. De Macht voor de nabije toekomst zit niet in je organisatie maar in je product. Wie het juiste product heeft krijgt de marktmacht en dwingt de concurrentie op haar knieën. Voor de Zuivel en de Vlees bedrijven De Kans om van het Nederlandse Product een Winner te maken. Hopelijk kunnen we dan die méér kosten voor Dier en Natuur vriendelijkheid onder streng Overheidsbeleid te gelde maken!

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.