De pootgoedafzet in Europa kwam dit seizoen moeizaam op gang, mede door de de droogte in Zuid-Europa. - Foto: Mark Pasveer AkkerbouwNieuws

Teler HZPC krijgt mooi extraatje met definitieve pootgoedprijs

De definitieve pootgoedprijs van aardappelhandelshuis HZPC voor oogst 2022 komt hoger uit dan verwacht. Dat komt omdat de afloop van het handelsseizoen beter was dan de verkopers van het handelshuis eerder dit jaar hadden ingeschat.

Uiteindelijk komt de definitieve pootgoedprijs van HZPC uit op € 37,44 per 100 kilo. Dat is € 1,24 hoger dan de prognoseprijs die eind februari naar buiten kwam. Na de oogst van 2016 en 2018 kwam een vergelijkbare plus bovenop de prognoseprijs. Daar staat wel tegenover dat de uiteindelijke prijs van oogst 2019 nauwelijks boven de prognoseprijs uitstak. Het gemiddelde verschil tussen prognose en uitbetaling bedraagt de afgelopen jaren iets meer dan 70 cent. En daar ligt het bedrag van dit jaar dus zo’n 50 cent per 100 kilo boven.

HZPC verkocht 13% meer pootgoed dan vorig seizoen

De pootgoedafzet in Europa kwam dit seizoen maar moeizaam op gang. Daarin speelde de droogte in Zuid-Europa een rol. Een aantal telers besloot om deze reden andere gewassen te telen. Noordelijker was sprake van een vertraagde start van het plantseizoen als gevolg van het natte voorjaar. Desondanks waren de verkopen in noordelijker gebieden beter dan voorzien. Uiteindelijk verkocht HZPC zodoende 13% meer pootgoed dan vorig seizoen. De meevaller zorgde voor een extra plus bovenop de verwachtingsprijs van februari.

Prijzen moeten stijgen om te concurreren met consumptieaardappel

Hogere hectare-opbrengsten zorgden in combinatie met een hogere prijs voor een financiële opbrengst die 28% boven het niveau van oogst 2021 uitkomt, rekent regiomanager Benelux Martin Jansen Klomp. Dat biedt volgens HZPC perspectief, al moeten de resultaten wel verder omhoog. “De prijzen moeten verder stijgen om te concurreren met de consumptieaardappelteelt en de teelt van andere gewassen”, verklaart CEO Gerard Backx van HZPC. Hij noemt de hogere uitbetalingsprijs een stap in de goede richting in een internationale markt die meer volatiel is. De CEO ziet dat het bedrijf voorop loopt met een duurzaam rassenpakket en daarmee vroeg in kan spelen op de veranderende vraag in de markt.