Supermarkten willen een nieuw 'topkeurmerk'. Hiervoor wordt het Albert Heijn programma ‘Beter voor Natuur & Boer’ als model genomen, niet het keurmerk On the way to PlanetProof. - Foto: ANP AlgemeenNieuws

Supermarkten willen nieuw ‘topkeurmerk’, SMK vreest toekomst PlanetProof

Supermarkten moeten snel duidelijkheid geven over nieuwe plannen voor een ‘topkeurmerk’. Deze plannen stoppen de ontwikkeling van bestaande keurmerken, zoals PlanetProof.

Dat zegt Gijs Dröge, directeur van Stichting Milieukeur (SMK). Hij reageert op een voorstel van supermarkten om een nieuwe, brede duurzaamheidsstandaard te ontwikkelen met een verdienmodel voor land- en tuinbouwers.

Stichting Milieukeur (SMK) beheert het bestaande keurmerk On the Way to PlanetProof. Dröge stelt voor dat de nieuwe brede duurzaamheidsstandaard een samenvoeging wordt van On the Way to PlanetProof en de inkoopstandaard van Albert Heijn, Beter voor Natuur & Boer. Supermarkten noemen die AH-standaard namelijk als streefdoel voor hun plannen. Stichting Milieukeur heeft de organisatie en kennis om de supermarktplannen uit te voeren, stelt Dröge.

Lees verder onder het kader

Uitvloeisel overleg Landbouwakkoord

SMK zat niet aan de onderhandelingstafel voor het Landbouwakkoord, waar de supermarkten het voorstel voor een nieuwe standaard deden. Dat de supermarkten als streefmodel het AH-model noemen (Beter voor Natuur & Boer) komt volgens Dröge door de afwezigheid van SMK bij dat overleg voor brancheorganisaties. “We hebben van het ministerie gehoord dat we wel betrokken worden bij de uitwerking van de plannen.”

‘Uitval van bedrijven PlanetProof door komst topkeurmerk’

Er moet snel duidelijkheid komen over de plannen rondom het ‘topkeurmerk’. Bij onzekerheid ontstaat er vertraging en uitval van bedrijven, zegt Dröge. “Als je nu al weet dat er op enig moment een nieuw systeem komt, dan is dat de doodsteek voor de ontwikkeling van de huidige systemen. Veel boeren en tuinders zijn ingericht op ons systeem PlanetProof. Ze kunnen niet zomaar een ander systeem invoeren. Het zou jammer zijn als daardoor bedrijven afvallen. Het is het verstandigst om samen te werken. Wij zijn goed in staat beide systemen naast elkaar te leggen en te kijken hoe we die kunnen laten samengaan tot één systeem.”

‘We lopen voorop’

Stichting Milieukeur sprak met afzonderlijke supermarkten over hun toekomstplannen. Dan blijkt dat bij deze bedrijven geen behoefte is om afscheid te nemen van PlanetProof, stelt Dröge. “Zij vinden het systeem goed werken. Wel moet voor het verkrijgen van een meerprijs wat worden geregeld op het gebied van transparantie.” Dat PlanetProof niet ambitieus genoeg is, weerspreekt Dröge. “We lopen in alle opzichten voorop, zeker als je alle keuzemaatregelen meetelt. Dat gebeurt niet bij de topkeurmerktoetsing door Milieu Centraal.”

Vergoeding voor kosten verduurzaming

Supermarkten willen in hun nieuwe plannen dat extra kosten van telers vergoed worden nadat deze onafhankelijk zijn vastgesteld. Die afspraak heeft On the Way to PlanetProof niet. Wel zijn recent wettelijke regels voor prijsafspraken verruimd als die verduurzaming aanjagen. Dröge: “De Autoriteit Consument en Markt heeft hierop vrij recent een toelichting gegeven. PlanetProof is daar op voorbereid.” Minister Piet Adema (LNV) vroeg de supermarkten met een voorstel voor betere ketenafspraken te komen. Het plan van de supermarkten lijkt daarop gebaseerd, denkt Dröge.

Medeauteur: Alieke Hilhorst

Reacties

  1. Het verdienmodel voor boeren is in mijn ogen alleen maar minder geworden . Want als je zonder een deelname aan concept je product niet meer kwijt kunt is dus de markt prijs hier ook gewoon de prijs . Dus dat extra is gewoon de markt prijs en wie nergens aan meedoet krijgt gewoon minder als hij zijn product nog verkocht krijgt . Dus je bent wel verplicht om mee te doen wil je de markt prijs beuren . Alleen het wiel wordt iedere keer weer opnieuw uitgevonden . De consument weet en snapt er niets van . Vraag het maar bij aan de consument wat dit allemaal inhoud . De grootste hoop weet het niet . Ze willen allemaal goed veilig voedsel en producten . En welk keurmerk dan ook maak hun niet uit want ze weten toch niet wat het inhoud . Het is meer marketing zaak van de supermarkte om zo zich te doen onderscheiden dat er wat extra met de producten is . En hun dus daarom hogere prijs hebben .

  2. Verdienmodel boeren is gebaat bij zo weinig mogelijk personen die er ook beter aan willen worden. Dus droge zijn commentaar is puur eigen belang.

    1. Dröge wil idd zijn eigen club ruifvreters aan het werk houden. Als SMK echt geweldig werk afleverde zou hij PlanetProof met hand en tand verdedigen. Maar nee, hij voelt nattigheid en zegt meteen dat zijn clubje ook andere standaards graag van een duurbetaald stempeltje wil voorzien.

Beheer
WP Admin