Zo ziet het prototype van de Fendt-waterstoftrekker eruit. Machinefabrikant Fendt test in het Duitse Haren waterstoftrekkers. - Foto: Samuel Süß MechanisatieNieuws

Fendt test prototypes waterstoftrekkers

De Duitse machinefabrikant Fendt test net over de Duitse grens in Haren prototypes waterstoftrekkers. Het zou gaan om vier prototypes die momenteel op testboerderijen worden getest.

Dat meldt het Duitse weekblad Land und Forst. Fendt wil met de test praktijkervaring opdoen met het gebruik van brandstofcellen in trekkers. De Fendt-waterstoftrekkers zijn gestationeerd op de Green H2 Hub in Haren (D.). De trekkers zijn onderdeel van het zogenoemde H2 Agrar-project.

Vier prototypes

Binnen het project H2Agrar onderzoeken verschillende partners hoe waterstof voor agrarisch gebruik eruit kan zien. De rol van Fendt, of moederbedrijf Agco, is het leveren van een trekker die rijdt op waterstof. De fabrikant deelt nog geen gedetailleerde informatie of beelden van het project.

Volgens het Duitse vakblad Agrar Heute heeft Fendt de waterstoftrekkers afgelopen december in gebruik genomen. Ze zijn ingezet op twee testboerderijen in Haren.

Praktijkervaring opdoen

Op het congres ‘Brandstoffen van de toekomst’ op de internationale vakbeurs Grüne Woche in Berlijn, wilde Agco nog niets kwijt over de tijd die nodig is om de waterstoftrekkers klaar te maken voor serieproductie. Nu de testfase is gestart, komt de daadwerkelijke lancering van een Fendt-waterstoftrekker echter dichterbij. “Ervaring opdoen is nu het belangrijkste”, aldus Leo von Stillfried, productmanager bij Agco.

Vijf waterstoftanks op Fendt 700 vario

Het prototype is gebaseerd op een Fendt 700 Vario. Er ligt een brandstofcel in met een capaciteit van 100 kW en het systeem werkt met 700 volt gelijkstroom.Er liggen vijf waterstoftanks op de trekker. Deze hebben elk 4,2 kg inhoud met daarin tot 700 bar samengeperste waterstof. De accu heeft een capaciteit van 25 kWh. Het prototype heeft een Vario-transmissie die wordt aangedreven door een elektromotor met 100 kW/136 pk nominaal vermogen.

Batterijen zitten aan limiet

Batterijen hebben volgens productmanager Von Stillfried hun limiet bereikt. Theoretisch zou een batterij met een gewicht van 15 ton nodig zijn om een grote trekker ongeveer 12 uur te laten werken. Bovendien neemt zo’n batterij heel veel ruimte in beslag. Dat is weer nadelig voor het zicht dat een trekkerchauffeur nodig heeft om veilig te kunnen werken.

Beheer
WP Admin