Sinds dit jaar moeten transporten van dierlijke mest digitaal geregistreerd worden, via de digitale mestbon, rVDM. - Foto: Joris Telders AlgemeenNieuws

Aantal registraties digitale mestbon eCert nog niet op de helft

Nog niet de helft van de akkerbouw- en veebedrijven die dierlijke mest afvoeren of aanvoeren hebben zich geregistreerd bij eCert, het digitale platform waar mesttransporten geregistreerd worden. Dat meldt de NVWA.

46% van de bedrijven die vorig jaar mest hebben aan- of afgevoerd, is geregistreerd bij eCert. “We zien dat het aantal accounts nog steeds groeit. Het aanvragen van accounts houdt gelijke tred met het leveren of ontvangen van mest. Veel bedrijven wachten met het aanvragen van een account tot het moment waarop ze ook echt moeten ondertekenen”, aldus de NVWA.

Bedrijven die nog geen account hebben, krijgen bij de eerste keer dat ze een mesttransport moeten bevestigen een brief met het verzoek om een account aan te maken om het uitgevoerde transport te bevestigen.

Transporten digitaal registreren via eCert

Sinds dit jaar moeten transporten van dierlijke mest digitaal geregistreerd worden, via de digitale mestbon, rVDM. Mestdistributeurs moeten mesttransporten daarbij vooraf digitaal aanmelden, waarna leveranciers en afnemers van de mest het mesttransport binnen zeven dagen digitaal moeten bevestigen bij eCert.

Lees ook: Invoering digitale mestbon leidt tot zorgen in sector

“De invoering van het systeem verloopt redelijk”, aldus de NVWA. “Sinds 1 maart verlopen de uitgevoerde transporten bijna allemaal via rVDM. Vorige week, (week 11) vonden er 13.467 transporten plaats op basis van rVDM en 204 op basis van VDM”, aldus een woordvoerder van de NVWA. Het digitale systeem vervangt de papieren mestbon waar 20 jaar mee gewerkt is. NVWA merkt dat het nieuwe systeem tot veel extra vragen leidt bij het RVO-loket en bij de leveranciers van de bedrijfsmanagementsystemen (BMS).

Overgangsperiode

Tot 1 maart was een overgangsperiode van kracht, waarbij mest zowel digitaal middels eCert als via de bestaande papieren mestbon verantwoord kon worden. Sinds 1 maart kan dit in principe alleen nog digitaal, behalve bij de export van dierlijke mest, of als er problemen zijn met het systeem. Dat is afgelopen weken twee keer gebeurd. “In dat soort gevallen wordt de mest met een papieren mestbon geregistreerd. Een van de voorwaarden is dat mesttransporten altijd door moeten kunnen gaan”, aldus Hans Verkerk van de sectie meststoffen van Cumela.

Bij meerdere softwareleveranciers is de mogelijkheid om mesttransporten offline te melden nog niet gereed, waardoor transporteurs bij storingen een papieren mestbon moeten gebruiken, om de gegevens op een later moment alsnog in te voeren in het digitale systeem.

Op zich is Cumela niet ontevreden over de invoering van het nieuwe systeem. Verkerk merkt dat veel bedrijven moeten wennen aan de nieuwe werkwijze, maar dat het met wat ervaring steeds makkelijker wordt.

Meer dan 100.000 transporten in rVDM gemeld

Er zijn sinds de invoering in januari 2023 meer dan 100.000 transporten in rVDM gemeld. Daarvan zijn er inmiddels ruim 85.000 volledig afgerond. De transporten, die nog niet volledig zijn afgerond, gaan over leveranciers en afnemers die het transport nog moeten bevestigen. Wanneer men na zeven dagen niet heeft bevestigd, wordt men schriftelijk benaderd door RVO.

De NVWA gaat er vanuit dat er in de piekweken zo’n 50.000 mesttransporten per week geregistreerd zullen worden. Bij testen van het systeem is gebleken dat het systeem 850 mesttransporten per uur kan verwerken.


Nieuwsbrief varkenshouderij

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ontwikkelingen binnen de varkenshouderij.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Beheer
WP Admin