Commentaar

10 reacties

'Wie toekomst wil houden, luistert naar consument'

Supermarkten stappen steeds meer af van het ‘standaard’ stukje vlees. Dat is iets om als varkenshouder rekening mee te houden. Want je kunt als sector álles voor elkaar hebben, maar als jouw product door de consumenten om je heen niet meer wordt gekocht, kan het schrikbarend aflopen; dat hebben we gezien aan de nertsenhouderij.

Hoe toekomstbestendig is het om iets te produceren dat in eigen land steeds minder wordt geconsumeerd? Die vraag dient zich aan nu supermarkten in toenemende mate afstappen van, zeg, het standaard stukje vlees. Onlangs publiceerde Varkens in Nood de varkensvleesmonitor over 2016. Die laat zien dat de Nederlandse supermarkten steeds meer Beter Leven-varkensvlees verkopen, zowel vers als verwerkt. Albert Heijn gaat voorop met een aandeel Beter Leven van 66%, 9% meer dan in 2015.

Stof tot nadenken voor boer die niet volgens keurmerk produceert

De trend dat supers steeds meer welzijnsplus-vlees verkopen lijkt daarmee onomkeerbaar. Voor boeren die niet produceren volgens Beter Leven of een ander keurmerk, is dat wel iets om over na te denken. Hun producten vinden in steeds mindere mate hun weg naar de Nederlandse consument. Iets soortgelijks is in de pluimveehouderij te zien bij eieren uit koloniehuisvesting. Hoewel die huisvesting op veel punten goed scoort (voedselveiligheid, milieu, weinig stof), staat de prijs van deze eieren flink onder druk. Supers willen ze hooguit nog verwerken in koekjes.

Als boer niet produceren volgens wensen retail is riskant

Iets produceren dat niet voldoet aan de wensen van de Nederlandse retail is dus niet zonder risico. Ook in termen van continuïteit en imago brengt dat risico’s met zich mee. Grote rechttoe-rechtaan-stallen waar bulk wordt geproduceerd zonder enige extra’s, staan vaker in de belangstelling van dierenwelzijnsclubs dan bedrijven die een andere route kiezen.

Parallel met nertsenhouderij - en dat liep niet goed af

Een andere parallel valt te trekken met hoe het de nertsenhouderij is vergaan. Een sector die het op alle aspecten goed voor elkaar had, behalve op één: het hebben van een afzetmarkt in eigen omgeving. In een land waar bijna geen bont wordt gedragen en weinigen het goedkeuren dat daar dieren voor worden gedood, lukt het uiteindelijk niet deze business in de benen te houden.

Een andere parallel valt te trekken met hoe het de nertsenhouderij is vergaan. Een sector die het op alle aspecten goed voor elkaar had, behalve op één: het hebben van een afzetmarkt in eigen omgeving.

Misschien is bovenstaande een extreem voorbeeld, maar het toont wel aan hoe belangrijk het is om als veehouderij aansluiting te houden bij veranderende consumentenpatronen en maatschappelijke wensen.

Laatste reacties

  • alco1

    Een betere titel zou zijn.
    Als de consument ongehinderd allerlei onzin te horen krijgt, zal de toekomst zeer zorgelijk worden.

  • vandenbrand

    pardon, heer guus. dat we zot in nederland zijn, wil nog niet zeggen dat in het buitenland ( gelukkig) wel volop vraag is naar bont. en dat door de gekkigheid van de politiek, nertsenfarms moeten sluiten, waarna de nertsenkooien in buitenland, worden gebruikt..

  • pieter.swinkels@home.nl

    Het draait allemaal om de klantvraag. Wat wil de consument? En de consument wil goed en goedkoop varkensvlees . De Nederlandse varkenshouders maakt dit perfect. De Nederlandse consument wil liefst een duurzaam en goedkoop eitje kopen. Het "milieuei" is het ei wat het beste wat hierin past. Met milieuei bedoel ik kolonie ei of verrijkte kooi ei. . Echter deze eieren worden niet in de winkels verkocht. Dus de consument krijgt niet de kans om ze te kopen. Milieugroeperingen zijn middels mediacampagnes goed in staat om de supermarkten te bewegen in richting die zij willen.
    De consumenten willen wel, maar ze kunnen deze eieren niet te pakken krijgen.
    Dus Guus, ik ben het niet eens met je begrip consumenten vraag.
    De winkels bieden aan wat milieugroepen eisen en de consument kan hieruit kiezen. Het is jammer dat zij dat wel voor elkaar krijgen en de consument geen eerlijke keuze kan maken. We moeten "ons geluid" meer laten horen en zien. Op 21 maart gaan we in Helmond een poging wagen middels een symposium.
    Verder verbaas ik erover dat je het eens met Varkens in Nood. Dat je hun geluid optekent en publiceert in de Boerderij. Een boerenblad!!. Het uiteindelijke doel van Varkens in Nood is dat mensen minder vlees gaan eten.
    Terwijl de optimale rendement per hectare is dat we 30 % van ons eiwit uit dierlijke productie halen. (Onderzoek Professor Imke de Boer, WUR)
    Uiteindelijke leidt de filosofie van VIN tot meer honger!!
    Beterschap Guus!

    Pieter Swinkels
    LEAN coach

  • Broederijbrok

    Koop en eet vlees met de laagste CO2 uitstoot.
    Verdiep je erin, en draag op die manier uw steentje bij om de milieudoelstellingen te halen.
    Echt het kan wel.

  • farmerbn

    In een reportage uit een land in Zuid-oost Azie bleek dat de visindustrie aldaar veel zout bijmengt op vraag van de Nederlandse supermarkt. Eén supermarkt vroeg om 60% de ander om40%. Supermarkten willen geen kwaliteit verkopen maar water tegen de visprijs. Dhr Ten Hove moet de supermarkt niet op een voetstuk plaatsen maar een artikel wijden aan de hoeveelheid water die de supermarkt verplicht laat toevoegen aan ons kwaliteitsvlees. Kipfilet 80% water!!! Hierdoor denken de tegenstanders van vlees ook nog eens dat we te veel vlees eten maar het is eigenlijk gewoon water. Boerderij stel dit aan de kaak.

  • Jan van het Zand

    Minder vlees eten. Doen we toch al. Het krimpt in de pan. En het krimpt veel meer in de pan dan in de vorige eeuw....hoe kan dat....

  • Jan van het Zand

    Het varkensvlees van tegenwoordig is zo draderig. In vergelijking de karbonade van de jaren 70 of van heden. Die van heden smaakt van geen kanten.

  • Almagro

    #Parel "het varkensvlees zo draderig" ?
    Heb je misschien Pulled Pork gegeten ? Ben het overigens wel met je eens, het lukt ons ook niet meer om echt lekker varkensvlees qua smaak en structuur op het bord te krijgen.

  • alco1

    Koken is tot kunst verheven.

  • farmerbn

    Wij kopen jaarlijks enkele biggen en geven die melk, tarwe- en maismeel. Na drie maanden een smakelijk varken in de diepvries. Buren smullen er ook van en betalen grof geld.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.