Rundveehouderij

Nieuws 14 reacties

FrieslandCampina maakt uitingen ‘boer-proof’

Royal FrieslandCampina (RFC) maakt de reclamefilmpjes en andere bedrijfsuitingen voor het algemene publiek voortaan ‘boer-proof’.

Dat is de les uit het recente teruggetrokken Campina-filmpje met boer Niels. Leden-veehouders namen massaal aanstoot aan het filmpje en eisten excuus. Ook spreken diverse leden de wens uit om eens gewone leden voor het voetlicht te halen, en niet steeds maar ledenraadsleden en hun bedrijven.

Blog Frans Keurentjes

Voorzitter Frans Keurentjes spreekt in zijn periodieke Video-blog – De Vlog van Frans – van een filter, dat geplaatst wordt tussen de makers van reclame-uitingen en de buitenwereld. In de praktijk betekent het dat elke reclame-uiting van het Campina-merk of een ander RFC-merk dat betrekking heeft op het ‘ketenproces’, vóór het uitbrengen even langs het bestuur en de afdeling bedrijfscommunicatie gaat. Zo kunnen eventuele communicatie-missers er uit worden gehaald.

“We moeten nooit de suggestie wekken dat onze boeren niet goed omgaan met hun grond of het anders niet goed doen,” aldus Keurentjes in zijn video-boodschap (zie hieronder).

Lees verder onder de film.

Samenwerking met Natuurmonumenten

Hij komt in zijn bericht ook te spreken over de samenwerking met de Vereniging Natuurmonumenten. Keurentjes zegt zich te realiseren dat ook deze vereniging niet altijd een goede naam heeft bij de boeren. Toch vindt hij de samenwerking een goed en mooi initiatief, omdat de samenwerking kan dienen als een ‘springplank’. Het helpt FrieslandCampina om doelen te bereiken die anders veel moeilijker kunnen worden bereikt.

Koers zuivelbedrijf

Keurentjes blijft ondertussen optimistisch over de koers van het zuivelbedrijf. Het bedrijf heeft laten weten dat Planet Proof-zuivel inmiddels ook huismerkzuivel is bij supermarkten als Plus en Dirk.

Laatste reacties

  • Bennie Stevelink

    Dit incident, met het promotiefilmpje, leert ons dat er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over hoe Planet Proof gecommuniceerd wordt. Anders trappen we in dezelfde valkuil als de biologische sector, waar men de gewoonte heeft veel meer te claimen dan men kan waarmaken. Zo zou biologische zuivel lekkerder en gezonder zijn, en biologische landbouw zou een kringlooplandbouw zijn die ook nog beter is voor het klimaat. Allemaal claims die aantoonbaar niet waar zijn.
    Gangbare boeren zien zich met onware argumenten relatief gedegradeerd en gaan op social media in de tegenaanval. Er kan op Facebook of Twitter geen onderwerp voorbij komen over biologische landbouw of er wordt wel gereageerd door mensen die uitleggen wat er allemaal niet waar is. Dit wordt nog heftiger wanneer er zaken worden geclaimd die indirect lasterlijk zijn voor gangbare boeren. Zo werd wel eens geclaimd dat biologische melk “antibiotica vrij” is. Daarmee wordt gesuggereerd dat melk van gangbare boeren antibiotica zou bevatten. Dan zie je op social media een storm van vaak heftige reacties van gangbare boeren die er tegenin gaan.
    Dit alles wordt ook gelezen door consumenten die vervolgens geen geloof meer hechten aan biologische producten. De markt voor biologische producten is minimaal en blijft dat ook.

    Wordt vervolgt......

  • Bennie Stevelink

    Vervolg.

    Meer claimen dan waar is veroorzaakt niet alleen spanning binnen de coöperatie maar zal op termijn ook de geloofwaardigheid van Planet Proof aantasten. Het leidt er toe dat Planet Proof na een korte hype net zo’n marginaal bestaan gaat lijden dan de biologische sector.

    We zijn een samenwerking aangegaan met Natuur Monumenten, juist om de ecologische meerwaarde van Planet Proof geloofwaardiger te maken. Nu zie ik gebeuren dat notabene mensen van de marketing en reclameafdeling de geloofwaardigheid van Planet Proof al op voorhand aan het afbreken zijn.

    Marketing en reclame mensen hebben beroepsmatig een moeilijke verhouding met waarheid. Hun vakgebied behelst immers het manipuleren van mensen: consumenten dingen laten geloven buiten de grenzen van de waarheid om hun te bewegen jouw product te kopen tegen een te hoge prijs. Je kunt er snel marktaandeel mee verwerven, maar als de consument er na verloop van tijd achter komt dat hij bij de neus is genomen zul je dat marktaandeel ook weer net zo snel verliezen.

    Wij hebben bij RFC belang bij DUURZAAM rendement. Dit betekent dat wij moeten werken aan consument-vertrouwen. Dit betekent dat wij voor Planet Proof nooit meer mogen claimen dan aantoonbaar waar is. Daar moeten duidelijke afspraken over gemaakt worden. Niet om de gangbare boer te beschermen maar om Planet Proof te beschermen tegen verlies van geloofwaardigheid en daarmee verlies van marktaandeel en rendement.

  • koekip

    Hele planet proof niet te controleren

  • kleine boer

    Bennie als je op de andere artikelen ook een reactie had gegeven was je anders over gekomen als nu....

  • Bennie Stevelink

    Welke andere artikelen?

  • rverheij

    Het is toch sterk dat al die slimme communicatie mensen bij FC niet kunnen uitleggen dat alle boeren planet proof zijn en dat FC daar geen stickertje voor op n pak hoeft te plakken.

  • mtseshuis

    Kan ik alleen maar voor 100% achter staan Bennie... NOOIT, maar dan ook helemaal NOOIT met de waarheid sjoemelen! Al is de leugen nog zo snel.... Komt als een boemerang terug.

  • farmerbn

    Jammer dat Planet Proof -zuivel nu ook als huismerk te verkrijgen is. Zie je nooit bij Mars, tesla of apple. Heb je iets moois, geef je het meteen weg.

  • wat nog erger is dan het verdwenen filmpje is het gedachte goed dat in de colleges en in Amersfoort rond zweeft.
    Ze komen steeds verder af te staan van de realiteit.
    In veel agrarische gezinnen met kinderen in het voortgezet onderwijs wordt het moeilijker om het gezin en bedrijf draaiend te houden.
    De loon en materiaal kosten van mechanisatie en aanverwante bedrijven zijn de laatste 5 jaar met minimaal 25% gestegen.
    Dit kunnen we niet zeggen van de melkopbrengsten!

  • wat nog erger is dan het verdwenen filmpje is het gedachte goed dat in de colleges en in Amersfoort rond zweeft.
    Ze komen steeds verder af te staan van de realiteit.
    In veel agrarische gezinnen met kinderen in het voortgezet onderwijs wordt het moeilijker om het gezin en bedrijf draaiend te houden.
    De loon en materiaal kosten van mechanisatie en aanverwante bedrijven zijn de laatste 5 jaar met minimaal 25% gestegen.
    Dit kunnen we niet zeggen van de melkopbrengsten!

  • m.en.mh.miedema

    Dat men bij FC al zo n filmpje durft te maken en zich vervolgens in allerlei bochten moet wringen om de "schade" te herstellen laat goed zien over wat voor een kennisniveau men daar beschikt. Volkomen de weg kwijt.

  • witrug123

    RFC moet maar uitgefaseerd worden!

  • kleine boer

    Trots vertellen dat je levert aan de goedkoopste supermarkten met zoeeen lijst regels en eisen aan de melk....👎

  • koestal

    Boeren hebben geen ambitie om met boswachters samen te werken.De boer moet toch het werk doen en de boswachter hoeft alleen maar praatjes te verkopen.

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.