Foto: Mark Pasveer RundveeNieuws

Bleker: Transportverbod nuka’s ‘bijzondere casus’

Veetransporteurs weten nog steeds niet welke drinkwatervoorziening in transportwagens voor nuka-export bij rijtijden boven de 8 uur voorhanden moet zijn. Dat zegt Vee & Logistiek-voorzitter Henk Bleker. Hij hoopt begin april meer duidelijkheid te krijgen.

Eind vorig jaar stelde de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) een exportverbod in voor nuchtere kalveren (nuka’s) naar bestemmingen die verder dan 8 uur rijden zijn. Probleem is volgens de NVWA dat er momenteel geen wagens zijn met geschikte drinkvoorzieningen voor jonge kalveren.

Adequate drinkwatervoorziening

Bleker spreekt van een ‘bijzondere casus’. Hij geeft aan het geen probleem te vinden dat de NVWA vindt dat er een adequate drinkwatervoorziening voor de nuka’s moet zijn, maar hij vindt het wel vreemd dat niet aangegeven kan worden waar de wagens dan wel aan moeten voldoen. Daarbij is het bestaande drinksysteem al jaren in gebruik en altijd goed bevonden. Vee & Logistiek zoekt nu samen met het Ministerie van Economische Zaken en de NVWA naar een oplossing.

Wat Bleker ook vreemd vindt, is dat er niet gekozen wordt voor een Europese aanpak. “Als we het hebben over diertransporten in Europa heeft juist Nederland zijn zaken goed voor elkaar.” In Brussel bespeurt hij geen enkele intentie om de regels voor diertransporten aan te passen. Ook onder het voorzitterschap van Nederland staat een voorstel voor aanpassing van de transportverordening niet op de agenda. Hiermee dreigt Nederland binnen Europa een einzelgänger te worden onder de 28 lidstaten en daarmee komt de concurrentiepositie van Nederlandse transporteurs in het geding.

Beheer
WP Admin