Commentaar

9 reacties

‘Strijd rond duurzame zuivel’

Klimaat is minder aaibaar dan dierenwelzijn. Beter Leven-zuivel maakt een droomstart.

De koelvitrines puilen uit van de dagverse melk- en yoghurtpakken onder merk of label. Toch is de introductie van Beter Leven (BL)-zuivel van grote betekenis. De consument heeft daar namelijk een rotsvast vertrouwen in. Zij koopt immers al jaren Beter Leven eieren, kip- en varkensvlees. Bij de meeste supermarktketens kan zij die producten niet eens meer sterloos kopen. Goedgekeurd door de Dierenbescherming, dat staat ergens voor. De introductie van BL-zuivel maandag 15 april was niet voor niets de opening van de radiojournaals en de ochtendkranten. Marketeers dromen van zo’n start.

Consument heeft geen beleving bij PlanetProof

Beter Leven nog marginaal

Let wel, het gaat nu nog om de melk van 6 melkveehouders, minder dan 1% van de totale binnenlandse dagverse melkmarkt. Peanuts dus. Maar de vraag is niet of maar hoe lang dit marginaal blijft. De consument heeft een beleving bij BL en bij biologisch. Dat heeft zij niet bij PlanetProof of A-Ware’s Duurzame Zuivel. Die zijn dan wel binnen de sector bekend, ze zeggen de consument niks. Zodra Beter Leven echt de trom gaat roeren, blaast ze die 2 van tafel. Op alle vlakken.

Dierenwelzijn

Ten eerste dierenwelzijn, hét kernpunt van BL. Het formuleert duidelijke huisvestings- en houderijnormen voor de melkveehouderij Het is voor het eerst dat zoiets gebeurt. Die eisen zullen op onderdelen wat aanpassingen vragen, maar ze zijn voor het gros van de bedrijven zonder hoge kosten haalbaar.

De boer beurt gegarandeerd een vaste toeslag

Klimaat

Dan klimaat, mest en gewasbescherming. BL gaat op onderdelen daarin veel verder dan die 2 andere premiumlabels. BL-melkveehouders moeten energiezuinig zijn met maximaal 50kWh/1000 kilo melk per koe per jaar. Vanaf 2025 mogen ze nog maximaal de helft daarvan inkopen en vanaf 2030 moeten ze zelfvoorzienend zijn. Bij gewasbescherming zijn een hele zwik middelen per direct geschrapt – overigens zonder dat dat de veehouder problemen oplevert, er zijn alternatieven. Minstens 80% van de mest is plaatsbaar op eigen bedrijf. Weidegang is verplicht en bedrijven met meer dan 274 koeien (per locatie) kunnen niet onder BL. En de boer beurt gegarandeerd een vaste toeslag, krap 5 cent per kilo melk, gebaseerd op kostprijs.

Beter Leven maakt een droomstart

KringloopWijzer

Allemaal zaken die heel eenvoudig en in lekentaal uit te leggen zijn aan de consument: goed voor dieren, milieu, landschap en boer. Waar staan PlanetProof en Topzuivel voor? Dan verzand je in heel technische termen als 65% eiwit van eigen grond. Of KringloopWijzer zonder gewasoverschot. Dat zegt de consument niks! En bedenk: klimaat is minder aaibaar dan dierenwelzijn!

Beter Leven maakt een droomstart. De eerste 3 maanden heeft Jumbo exclusiviteit. Gezien de zeer positieve reacties onder de consumenten gaan alle retailers het eisen en moeten alle zuivelaars erop over.

Laatste reacties

  • kleine boer

    En daarna komt er weer iets nieuws om de consument te paaien....

  • haj146

    Ik ga voor beter leven van de boer zelf. Al bemoeienis zat. Kun je dus niet meer dan 274 koeien houden omdat hun dat vinden. Nou de Groetn. Gaan er weinig aan mee doen. Wel ben ik het eens dat het de burger zal jeuken of wij nu een kringloopwijzer invullen oid. Allemaal bureaucratie van de sector zelf.

    - Een deel van deze reactie is verwijderd door de beheerder, omdat deze niet voldeed aan de regels. Zie www.boerderij.nl/huisregels. -

    Reactie gewijzigd door een beheerder

  • Fijn weer een label maar de meeste consumenten interesseert het geen........ hoe de melk geproduceerd is, die gaat voor het goedkoopste pak!
    Kan Bodde een heel reclameverhaal omheen schrijven om RFC weer een mep te geven! Boerderij is geworden tot een pulpblaadje dat zichzelf binnenkort overbodig maakt!

  • kanaal

    als dit de norm wordt vervalt de meerprijs gewoon.

  • Robert BL is niet de eerste die met huisvestingseissen komt dat was A-ware.
    ALs je een gedegen vergelijking had gemaakt dan had je kunnen zien dat BL heel veel zaken uit A-ware als kopie heeft genomen.
    Het verschil is dat je voor BL alles dageliks in administratie moet vastleggen enBL tot op heden geen sancties kent als je afwijkt van de bepalingen. Free card dus.

    Waar je aan voorbij gaat is het probleem dat BL heeft veroorzaakt bij de biologische melkveehouderij. Die is nu 3 ster echter biologisch van nu voldoet niet aan heel veel van de 196 regeltjes van BL..

    Hoe ga je nu die 3 ster die op veel punten minder stevig is dan de de 1 ster nu nog een meerwaarde behalen?

  • Maas1

    Boer pas op je tellen,en kijk ook over de schutting wat er op dat gebied in andere sectoren gebeurd!

  • Gerd

    Lidl verkoopt hier de weidemelk van Ammerländer voor de conventionele prijs en ziet af van een deel van zijn marge. De melkveehouder krijgt geen 5 cent. De reden hiervoor is dat alle leeden van de prijs profiteern

  • wilhelmus01

    over een paar jaar komen er de twee, en drie sterren bij. Dan word de gewone melk de onderkant van de markt en wordt op een gegeven ogenblik niet meer verkocht, net als bij de scharreleieren. Het schuift steeds verder op naar de drie sterren, alleen kun je dan beter biologisch worden, dan heb je minder regels

  • Een KLW als basis voor 'duurzaamheid', terwijl die alleen voordeel biedt als de intensiteit hoog genoeg is en bij een groot deel van de melkveehouders slechts een black box is waarbij je deskundigen voor in kunt huren om de resultaten op krikken. Een overheid die zegt dat het instrument te fraudegevoelig is en daar vervolgens consumenten trachten de overtuigen dat dit de enig juiste manier is?
    Het stikt van de marketeers bij RFC maar het 'duurzaamheidsprogramma' bestaat uit een aanéénschakeling van berekeningen van nerds waarbij ook nog eens niet naar de samenhang is gekeken.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.