Rundveehouderij

Achtergrond 2 reacties

‘Met likes kun je geen boterham beleggen’

Melkveehouders Boy en Wendela Griffioen gaan vol voor verbreding van hun bedrijf. Wel blijven het de koeien waar het om draait.

Verbreding in het kwadraat. Zo kun je de activiteiten van de ondernemers achter melkveebedrijf De Groene Griffioen het best omschrijven. Er zijn dan ook weinig melkveebedrijven die in de afgelopen jaren zoveel media-aandacht genereerden. De ingrediënten? Bio, zelfzuivelen, educatie en een strobalenhuis met daarin onder meer een boerderijwinkel en zaal, annex geluidsstudio. Hier wordt out of the box gedacht en dat spreekt een bepaalde groep mensen duidelijk aan.

Lees verder onder de foto.

Boy (35), Wendela (34) en Hans (70) Griffioen houden 58 koeien en verzuivelen een deel van hun eigen melk. Volgend jaar hopen ze een derde van hun eigen melkproductie zelf te verwerken. - Foto's: Ton Kastermans
Boy (35), Wendela (34) en Hans (70) Griffioen houden 58 koeien en verzuivelen een deel van hun eigen melk. Volgend jaar hopen ze een derde van hun eigen melkproductie zelf te verwerken. - Foto's: Ton Kastermans

Onder de rook van Amsterdam

‘Wij doen een stapje extra’, ‘Melk van de Montbéliarde’ en ‘Hollands Glorie’, het is zomaar een greep uit koppen boven een verzameling artikelen over De Groene Griffioen. Met zoveel positieve aandacht, en het feit dat het bedrijf zich onder de rook van Amsterdam bevindt, zou je denken dat het bedrijf als vanzelf loopt. Toch is dat niet zo, verzekeren Boy en Wendela Griffioen. Niet dat ze het slecht hebben. Uit het bedrijf komt voldoende inkomen om rond te komen, maar vooralsnog ook niet meer. Ze zien nog volop mogelijkheden om meer uit hun bedrijf te halen. Een gebrek aan tijd lijkt tot op heden echter de grootste spelbreker. Boy legt uit dat eenzelfde inkomen ook haalbaar zou zijn door de melkproductie op te voeren. Dat zou eigenlijk veel gemakkelijker zijn.

Lees verder onder de foto.

In 2011 bouwden de Griffioens een strobalenhuis met daarin onder meer een boerderijwinkel en zaal, annex geluidsstudio.
In 2011 bouwden de Griffioens een strobalenhuis met daarin onder meer een boerderijwinkel en zaal, annex geluidsstudio.

Droom waarmaken

Het besluit om het bedrijf te willen overnemen van de ouders van Boy viel in 2008. Vader Hans gaf aan geen bezwaar tegen omschakeling naar een biologische bedrijfsvoering en verbreding van het bedrijf te hebben. Vooruitlopend op dit besluit werd de veestapel al sinds 2005 alleen nog ingekruist met Montbéliarde. Toch waren ze wel verrast dat ze nu echt hun droom konden gaan waarmaken. Eerst was er de omschakeling naar bio. Ook kwam er een vrijloopstal met een stalbodem van beluchte houtsnippers.

Lees verder onder de foto.

Bedrijfsgegevens: 58 melk- en kalfkoeien, 45 stuks jongvee, 43 hectare grond in gebruik, waarvan 7 hectare op afstand. Jaarlijkse melkproductie is 310.000 kilo met 4,1% vet en 3,9% eiwit.
Bedrijfsgegevens: 58 melk- en kalfkoeien, 45 stuks jongvee, 43 hectare grond in gebruik, waarvan 7 hectare op afstand. Jaarlijkse melkproductie is 310.000 kilo met 4,1% vet en 3,9% eiwit.

Strobalenhuis

In 2011 startten de Griffioens met de productie van rauwmelkse kaas en de bouw van een duurzaam strobalenhuis. In dit huis bevindt zich ook het woongedeelte van Boy, Wendela en hun 2 kinderen. Het tempo waarin ontwikkelingen zich opvolgen laat duidelijk zien dat de ondernemers moeilijk stil kunnen zitten en open staan voor nieuwe ideeën. Zeggen ze dan nooit nee? “Jawel, door schade en schande zijn we inmiddels wel wat wijzer geworden”, vertelt Wendela. Maar tegelijk stappen ze bij een goed gevoel zonder schroom in een nieuw avontuur. Goed voorbeeld is MOMA (More than Organic Milk Amsterdam). Kort samengevat gaat het om een melkboer die van hun melk zuivel produceert en deze vervolgens verkoopt in de straten van Amsterdam. Tegelijk proberen zij weer de door hem geproduceerde zuivel in Weesp aan de man te brengen. Deze manier van werken spreekt hen erg aan.

Lees verder onder de foto.

Hans, de vader van Boy, haalt de koeien op. Hij werkt nog alle dagen mee  op het melkveebedrijf.
Hans, de vader van Boy, haalt de koeien op. Hij werkt nog alle dagen mee op het melkveebedrijf.

Meer samenwerking

Er liggen dan ook plannen voor intensieve samenwerking met andere ondernemers. Boy geeft aan het jammer te vinden dat het nu aan tijd ontbreekt om de kansen, die de verschillende activiteiten bieden, volledig te benutten. Zo zouden ze de zaal bijvoorbeeld veel vaker kunnen verhuren, maar dan moet er wel een betere promotie komen. Als de zaal vaker wordt verhuurd, biedt dat weer kansen voor bijvoorbeeld de winkel en catering. Op deze manier kunnen de activiteiten elkaar versterken.

Lees verder onder de foto.

Sinds kort is er wel een melker voor drie dagen in de week, zodat Hans het wat rustiger aan kan doen.
Sinds kort is er wel een melker voor drie dagen in de week, zodat Hans het wat rustiger aan kan doen.

Boerderijwinkel

Ondanks het feit dat Amsterdam letterlijk om de hoek ligt, blijkt het nog niet mee te vallen om mensen te verleiden de boerderijwinkel met regelmaat te bezoeken. “En met likes kun je geen boterham beleggen”, lacht Boy. Daarom kijken ze naast samenwerking met andere ondernemers ook naar mogelijkheden om meer bezoekers te trekken. Ze denken bijvoorbeeld aan publiekstrekkers als een maandelijks evenement, meer verschillende soorten (knuffelbare) dieren of een natuurspeeltoestel.

Lees verder onder de foto.

De boerderijwinkel is 3 dagen in de week geopend.
De boerderijwinkel is 3 dagen in de week geopend.

Het draait om de koeien

Als gevolg van de vele activiteiten, naast het houden van melkkoeien, zou je kunnen denken dat hier over een jaar of 20 geen koeien meer staan. Toch is dat zeker niet de insteek, zo geven Boy en Wendela aan. “Al ben ik natuurlijk wel even gaan rekenen toen er fosfaatrechten werden uitgedeeld”, zegt Boy. Maar het zijn voor hem en Wendela toch echt de koeien waar het allemaal om draait. Duurzaam melk produceren door dier en grond minder te belasten in combinatie met verbreding van activiteiten. Dit is duidelijk niet voor iedereen weggelegd. Ook niet als je boerderij zich toevallig bevindt in de nabijheid van een grote stad.

“Als het je passie niet is, moet je het niet doen”, is het advies van de ondernemers. Je moet flink investeren en de opbrengsten wegen zeker in de eerste jaren niet op tegen de inkomsten van een regulier melkveebedrijf. Tegelijk biedt hun strategie wel volop kansen en afwisseling in werk. Welke melkveehouder heeft nu tijd om op zondag als geluidstechnicus te werken in het concertgebouw van Amsterdam?

Lees verder onder de foto.

De Montbéliarde-koeien, met nog een ‘vleugje Holstein’, worden niet meer onthoornd.
De Montbéliarde-koeien, met nog een ‘vleugje Holstein’, worden niet meer onthoornd.

Laatste reacties

  • Firma Vellenga

    Lijkt me echt hard werken, zal veel kosten en dan moet je ook nog aardig zijn naar de klanten toe. Ga er maar aan staan. Ik heb er grote waardering voor ze proberen het wel. Nu maar hopen dat de klanten ook weer terug komen en niet na 1 keer het voorgezien houden met het idee dat ze het allemaal wel gezien hebben. Succes, wij blijven jullie volgen.

  • Dirk
    Hè ,lekker weer eens normale (ceatieve) boeren ,en niet die nakakelaars van banken en "advieseurs" (Let vooral op de haakjes)

Of registreer je om te kunnen reageren.