AlgemeenNieuws

Carrefour doet het beter in Europa

Parijs – De Franse winkelgigant Carrefour ziet vooral in Europa de situatie weer sterk aantrekken. Vooral dankzij het herstel in Spanje maar ook door goede prestaties in Frankrijk zelf nam de Europese winst vorig jaar met ruim 11 procent toe.

Elders in de wereld boekte Carrefour 8,5 procent groei, met name door een ‘opmerkelijke toename’ in Brazilië en Argentinië.

Carrefour is met vorig jaar een omzet van 74,9 miljard euro het derde winkelbedrijf ter wereld na het Amerikaanse WalMart en de Britse collega Tesco. Die groepsomzet lag ook 2,5 procent hoger dan in 2012. De nettowinst kwam met 1,26 miljard vrijwel even hoog uit, maar het operationele inkomen was bijna 10 procent hoger.

Frankrijk draagt met 35,4 miljard euro nog altijd bijna de helft van de omzet aan. Carrefour lijkt hier de moeilijke tijden van de afgelopen jaren achter zich te hebben gelaten. De winkelketen investeerde fors in bestaande vestigingen en in nieuwe kleine winkels en gaat daarnaast de winkelhallen (‘malls’) rond zijn hypermarkten aanpakken om die aantrekkelijker te maken. De rest van Europa levert 19,2 miljard aan omzet op, waarbij Spanje in het laatste kwartaal voor het eerst in tijden groei liet zien. De totale Europese omzet liep weliswaar met een half procent terug maar het operationele inkomen was 11 procent hoger. De winkelgigant geeft verder geen onderverdeling voor haar vestigingen in de verschillende landen waaronder België. Voor het lopende jaar blijft Carrefour zich vooral richten op de twee grootste markten Frankrijk en Spanje en daarnaast op Brazilië.

Beheer
WP Admin