Redactieblog

2 reacties

‘Bulkproduct of streekproduct, wat wordt het?’

De roep om terug te gaan naar de boerderij van vroeger wordt sterker door de coronacrisis. Verkopers van streekproducten hebben de wind in de zeilen.

Het past bij de trend van meer biodiversiteit: kopen bij de boer en dat soort kreten. De crisis is een belangrijke voedingsbodem voor deze populistische kraaiers.

“Kan dat echt de toekomst zijn?”, vraagt Hanna zich af. “Ziet de agrarische sector er straks na de crisis helemaal anders uit?”

Ik denk het niet. De roep naar vroeger, naar leuk en klein, is een dagkoers. De waan van de dag brengt mensen tot nostalgische gedachten. Een soort ‘Heimwee TV’, waar veel naar wordt gekeken. Leuk, maar wel voor even.

Lees ook: Nieuw online platform voor directe verkoop

Trein van schaalvergroting dendert door

Want ondertussen dendert de trein van schaalvergroting door. Kijk naar de varkensreus Tönnies in Duitsland. Die bracht bij de uitstekende jaarcijfers ook hun visie naar buiten. Dat was marktleider blijven in thuisland Duitsland, maar ook slachtcapaciteit bouwen in andere landen, zoals China en Engeland. Ze zijn vooral interessant voor grotere varkensbedrijven.

Dat is andere koek dan je richten op streekproducten. Die hebben toekomst voor een klein aantal enthousiaste boeren, ondanks alle schouderklopjes van de groene meedenkers van de Amsterdamse grachtengordel.

Want de 880.000 Amsterdammers gaan echt niet winkelen bij De Streekboer. Een enkele, als hij een ommetje maakt op een mooie dag en dan even bij de boerderijwinkel aanwipt. “Zo leuk, en een echte boerin die je de producten verkoopt.” Om vervolgens door te rijden naar de goedkoopste supermarkt.

Streekproducten hebben toekomst voor een klein aantal enthousiaste boeren

“Wel veel respect voor deze groep boeren”, merkt Hanna op. “Ze werken zich de rambam, maken veel uren en verdienen vaak nog maar een sober inkomen.”

Maar geen model voor de toekomst. De leiding van een bedrijf als Tönnies, maar ook de grote bedrijven in andere sectoren, hebben daar een beter beeld van. Geen waandenkbeelden, zoals de wereldvreemde Tjeerd de Groots van deze wereld.

We leven in een mondiale economie. Dat is na de coronacrisis niet veranderd. Maatschappelijk verantwoord, zeker. Maar oogkleppen op, nee.

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Laatste reacties

  • Klaverweg

    wij hebben een seizoenswinkel met eigen geteelde asperges en aardbeien,sinds de corona crises is het drukker dan anders,gelukkig,mensen waarderen het product ,ze zien waar het geteeld word.helaas verdwijnen er steeds meer kleinere telers omdat veilingen onder druk van supermarkten moeten voldoen aan verschillende certificeringen zoals grasp,global gap,planet proof.allemaal wassen neus papieren met totaal geen toegevoegde waarde voor klant maar niet meer te betalen voor de kleinschalige boer.

  • Rip

    Het is niet of-of, maar en-en. Ze hebben bestaansrecht naast elkaar. De Bulk, ook de merken, gaan via de supermarkten en export. Regionaal hebben streekproducten een hele goed toekomst. Ze versterken elkaar.

Of registreer je om te kunnen reageren.