Premium
"Schrijf extensivering niet bij voorbaat af", aldus columnist Corney Niemeijer. "Mijn oud-buurtgenoot maakte een kaas die bij hem paste en hij hield rekening met de klant die bij zijn product paste." - Foto: Canva AlgemeenColumn

‘Extensiveren is geen verliesmodel’

Reacties

Je moet een account hebben om te reageren

Voordelen van een account:

Krijg toegang tot de beste en meest actuele artikelen.

Discussier mee met collega’s, experts en specialisten.

  1. Even anders
    28 december 2022

    Extensiveren is geen verliesmodel zegt Corney Niemeijer, maar ook geen manier om de te zorgen dat je onbekommerd je pensioen gaat halen. Ik zie extensiveren zonder uit te breiden niet als een verdienmodel dus wel degelijk als een verliesmodel op termijn. Nu alles duurder wordt gaat de consument eerder kijken naar een goedkoper alternatief. Als je de voorkeur geeft aan minder intensief te boeren of gedwongen door de omstandigheden extensiever moet gaan werken dan zul je mijn inziens eerder moeten denken aan verbreding van je bedrijf in of buiten de landbouw. Ik zie hiervan vele voorbeelden soms lijdt dat zelfs ertoe dat de neventak groter wordt als de oorspronkelijke landbouwtak. En wat is daar mis mee.

  2. Han Riel
    27 december 2022

    Dit verhaal over Herman zal zeker een kern van waarheid in zich hebben. ik vraag me altijd af hoe de Randstedelijken het voor zich zien, “Bij de boer kopen en dan ook nog de specialiteiten van betreffende boer”. Klinkt prachtig maar deze mensne rijden echt niet elke zaterdag naar het verre noorden of zuiden om hun -rechtstreeks van de boer te kopen-. Blijven ze dichtbij huis dan er snel een uitverkochte boer zijn binnen de acceptabele afstand. (stimulans om te groeien) Gaat echt iedereen uit de stad deze wijze omarmen dan zal het fileleed van door de week met 100 % worden overtroffen. Einde kopen bij de boer hoe speciaal de producten ook zijn. Gaat de speciale boer verkopen via de markt (groothandel of weekmarkt) komt de concurentie en prijsdruk weer terug. Zie geschiedenis.

    1. Niemeyer
      28 december 2022

      Wat je eigenlijk zegt is dat er van alles kan gebeuren waardoor het mooie verhaal niet door kan gaan. Files op het platteland, als men al wil komen kopen en uiteindelijk verlies van marge. En de geschiedenis herhaalt zich en weer delven de boeren het onderspit.
      Er is bijna nooit een 1 op 1 situatie die je letterlijk kunt vertalen naar de eigen situatie. Volgens mij moet een goed bedrijfsmodel met alle omstandigheden en variabelen rekening houden. En dan kan het zijn dat een te kleine weg fileleed veroorzaakt. Dan zal er een ander concept bedacht moeten worden. Ga met je handel op de markt staan, laat iemand anders het doen of stuur het via de koerier, dat zijn opties.
      En qua herhalende geschiedenis: “Al je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg “

  3. Balen
    24 december 2022

    Er is nogal een verschil tussen geen verdienmodel met een extensief bedrijf of geen verdienmodel met extensiveren van het bedrijf. Als het teveel en te snel is, is het de dood in de pot…. Helemaal met de hoge grondprijzen in Nederland….

    1. Niemeyer
      25 december 2022

      Wat is het verschil dan tussen geen verdienmodel met een extensief bedrijf of geen verdienmodel met extensiveren van het bedrijf? Dat de grondprijzen veel te hoog zijn in Nederland is evident, waarom betalen we die prijzen dan?

  4. Armer
    24 december 2022

    Je hoeft niet te groeien maar je omzet moet groeien. Dat moet omdat de kosten altijd stijgen en je privé-uitgaven ook. Herman is een slimmerik die een product maakt die uniek is. Geen concurrentie dus. Mijn stelling: als er veel concurrentie is wordt er weinig verdient, wordt er veel verdient dan is er geen concurrentie.

    1. Niemeyer
      25 december 2022

      Er is uiteindelijk altijd geldontwaarding en dus zul je je kostprijs en verkoopprijs moeten aanpassen. Dat is echter een “administratieve” handeling in je eigen boekhouding, dat veroorzaakt geen noodzakelijke groei van het bedrijf.
      Concurrentie zet vaak de prijs onder druk. Wat je ziet is dat de meesten mensen altijd naar het prijsmechanisme grijpen als oplossing voor een verkoopprobleem door concurrentie. Het blijkt echter dat prijs niet het enige mechanisme is. Voorheen sprak men van de 4 P’s product, prijs, promotie en plaats en sommigen voegen daar nog personeel, proces en physical evidence aan toe.
      Misschien is waarde toevoegen aan een product wel een betere strategie dan prijs verlaging?

  5. Weg
    24 december 2022

    Ook een extensieve moet groeien , Gr randmeerkust.

    1. Niemeyer
      25 december 2022

      Waarom moet je groeien en waarin of waarmee zou je dan moeten groeien?

    2. Weg
      25 december 2022

      Waarom groeien? omdat melk gemiddeld in 30jaar hetzelfde opbracht, en grond 25jaar terug f32 koste en nu €60, groeien in koeien en grond om boer te blijven dus!

  6. Rob Ginneken
    24 december 2022

    Verhaal is maar half af. Waar is de oud-buurman nu?

    1. Niemeyer
      25 december 2022

      Verhalen lopen altijd door. De oud-buurman heeft zijn pachtbedrijf verkocht en geëmigreerd naar een eigen bedrijf en daar leeft hij zijn leven

    2. Armer
      26 december 2022

      Hoe boert herman nu? Maakt hij nog steeds kaas of is hij nu een groeier zoals de meeste blijvers?

    3. Weg
      27 december 2022

      Niemeyer vind nie meer leuk nie

    4. Niemeyer
      28 december 2022

      Deze oud buurman is geen groeier en maakt nog steeds kaas voor zover ik weet. Het is niet zo dat hij niet hard wil werken maar zijn focus ligt meer op een goed en prettig leven lijden. Dan levert groei steeds meer druk op en onderuit met een fles wijn meer ontspanning.