Redactieblog

23 reactieslaatste update:18 nov 2019

‘We zijn de weg kwijt’

Stikstofuitspraak gaat niet over verlaging depositie.

Met de stikstofcrisis ben ik zo langzamerhand wel klaar. Ik zou iedereen willen aanraden om de uitspraak van de Raad van State nog eens te lezen en de tekst van artikel 6 van de Habitatrichtlijn. De uitspraak van de Raad van State van mei 2019 ging niet over het verlagen van de stikstofdepositie, maar over het niet verhogen daarvan. En waar heeft iedereen het nu over? De stikstofdepositie moet worden verlaagd. Onzin dus, of op zijn minst: onzin op dit moment.

Boze automobilisten

De Habitatrichtlijn geeft al sinds meer dan 25 jaar aan hoe we toch nog projecten kunnen realiseren, lees artikel 6, derde en vierde lid. Waarom weet niemand (de commissie-Remkes, de regering, de provincies, Bouwend Nederland, LTO en noem maar op) dat? Maar goed, ik ben er wel klaar mee.

Als je 130 kilometer per uur rijdt, neemt je verbruik (en dus ook je stikstofuitstoot) enorm toe

Ik hoorde dat er een groep ‘boze automobilisten’ is, die een protestactie voorbereidt, op het Malieveld natuurlijk. Zij stellen dat de verlaging van de maximumsnelheid leidt tot veel meer – honderden uren per jaar – reistijd (en tijd kost geld). Nog afgezien daarvan dat je wel een heel sneue figuur bent als je reistijd zwaarder laat wegen dan het natuurbelang: het klopt gewoon niet. Ik heb al sinds ik een auto kocht met zo’n computertje erin onderzocht wat het effect is van langzaam of snel rijden. Je kunt namelijk – via je navigatie – zien wat de tijd van aankomst is, en je kunt het actuele verbruik van benzine of diesel volgen. Wat blijkt nu? Als je 130 kilometer per uur rijdt, neemt je verbruik (en dus ook je stikstofuitstoot) enorm toe. Als je toch 130 blijft rijden wordt de ‘tijd van aankomst’ niet heel veel korter. Misschien kun je een paar minuten winnen, maar daar blijft het wel bij. En dan moet je ook nog flinke afstanden overbruggen.

Minder brandstof

Trouwens: er zijn veel plekken waar 130 niet eens is toegestaan. Ik zou dus ook iedereen willen aanraden om deze informatie eens op te roepen via de middelen die je auto ter beschikking heeft. Als je het zelf moet betalen zul je tot de conclusie komen: ik kan het beste 100 kilometer per uur rijden. Verliest niet veel tijd en kost veel minder aan brandstof.

De leaserijders met een tankpas. Die gaan nu ook naar het Malieveld

Maar er zijn natuurlijk ook automobilisten die het niet zelf hoeven te betalen. De leaserijders met een tankpas. Die gaan nu ook naar het Malieveld denk ik. Samen met de botteriken die zich nergens wat van aantrekken en die hun gevoel van eigenwaarde ontlenen aan de power van hun auto en hun snelheid op de snelweg, Audi-rijders vermoedelijk. Die ook zwarte piet als onvervreemdbaar erfgoed willen zien. Bah.

Laatste reacties

  • john***

    daarom is de oplossing ook zo ver weg.. Er moet meteen een dubbele agenda bij uitgevoerd worden.

  • Zuperboer

    De eerste alinea was veelbelovend....daarna raakt de schrijver de weg kwijt om te eindigen bij zwarte piet en Audi. Ik zou zeggen hou die eerste alinea in uw geheugen, daar zit potentie in.

  • Maas1

    Men heeft gezaaid de oogst is begonnen!

    Betaal maar dan donderen we wel op!
    Bedanken voor onze inzet voor dit land doen we zelf wel, de enige dankbaarheid die we toegeworpen krijgen is een schop onder onze hol.

  • Rutte , totaal ongeschikt als staatsman , wel als boodschapper ,gezien zijn vorige functie als hoofd personeelszaken van Unilever.De puinhoop die Rutte achterlaat wordt met de dag erger , een bijna onbelemmerde immigratie , onoplosbaar stikstof probleem , extreme woningnood , de gezondheidszorg die op knappen staat,sponsoring ISIS ,geheugenverlies over de Irak burgerdoden, tot nu toe kon hij nog wegkomen met zijn lieg en gedraai bij zijn problemen, op dit moment zit hij muurvast in zijn eigen gecreerde lieg en bedrieg spelletje.

  • wruiten

    nog niet zo raar geschreven

  • kanaal

    bruil is de weg ook even kwijt en zwarte piet verdient een snelle audi.

  • Maas1

    De VVD is een waardeloze partij in verval, Rutte is met Klaver op zoek in de Haagse duinen naar brandnetels en braamstruiken!Laat ze van de VVD de rug rechten, en anders uit het kabinet stappen.

  • Bennie Stevelink

    Niet harder rijden dan 100 leidt niet alleen tot lager brandstof gebruik, lagere NOx uitstoot en minder verkeersslachtoffers, het leidt ook tot meer rust in de samenleving waardoor het verstand terugkeert.

  • Maas1

    ....als we dus 100 km naar het oosten rijden komen we dus in een land zonder verstand...??
    Ik wist niet dat het gaspedaal zo'n geneeskrachtige werking had dat het verstand terug keert!
    We zijn knettergek.

  • bankivahoen

    Een verbod op de mensheid geeft nog meer rust Benny.

  • kleine boer

    bennie de meeste ongelukken gebeuren op de kruispunten zoals onlangs in het nieuws was. Deze zijn aangepast en vaak naar het voordeel van de fietser en die stoot het minste uit maar wel meer ongelukken door die zelfde fietsers....

  • Mag Max dit voor jaar ook niet harder dan 100 nee voor onze prins van oranje mag alles wijken van den Haag maar de boer en bouw mogen niks

  • pinkeltje

    Volgens de berichten van de peilers, voor zover je daar wat van kunt geloven blijft de aanhang van de VVD redelijk onveranderd, dus wie heeft er een probleem?

  • j.verstraten1

    Er word op dit moment alleen ingezet op maatregelen om binnen de randvoorwaarden van artikel 3 en 4 het vergunningstraject op gang te krijgen en bedrijven te legaliseren die nu zonder vergunning zijn komen te zitten.
    Verder kom je ook niet met van 130 naar 100 en minder eiwit in het voer. Een 'amuse' noemde Tjeerd de Groot het.
    Hierna komt de uitdaging hoe om te gaan met artikel 1........

  • Alco

    Ik heb vandaag een heel stuk 100 op cruise control kunnen rijden.
    Mijn metertje gaf aan dat het verbruik gem. 7.3 l. / 100 km was.
    Toen wel een kwartier op 120. Verbruik gem 7.3 l./ 100 km.
    Mijn metertje zal wel "stuk"zijn.
    Maar goed. Het totale verbruik aan de pomp per week zal wel uitsluitsel geven

  • pinkeltje

    Dan is inderdaad het metertje stuk. Of je hebt een auto met aerodynamische eigenschappen die tot nu toe nog niet zijn ontdekt. Weerstand neemt meer dan evenredig met de rijsnelheid toe en dat kost onvermijdelijk extra brandstof. Leuker kunnen we het niet maken zeggen ze dan bij de belastingdienst.

  • kleine boer

    pinkeltje misschien is het bij 120 km pu wel een gunstiger toerental voor de motor hier was het gebruik in ieder geval lager bij 120 als op 100 km pu. Dus dat metertje klopt wel is er geen van rivm want die berekenen...en die heb jij waarschijnlijk ...

  • pinkeltje

    Keep on dreaming!

  • Zwarte piet is nederlands erfgoed.

  • Hilhorst100

    Nederland heeft ook achterlijke verkeersregels die levensgevaarlijk zijn, in veel landen zit je op een voorrangsweg of niet. dus alle zijwegen staan borden dat je geen voorrang hebt. Of er zijn stoplichten. Een fietser zonder licht van rechts voorrang hoe kun je het bedenken.

  • WE

    Ik rij jaarlijks ruim 75.000 km, en als ik de snelweg opdraai en op mijn navigatie zie dat er 20 minuten file staat tot aan mijn bestemming, ergens 150 km verderop, en ik de cruisecontrol op 103 km/hr zet, heb ik nagenoeg dezelfde aankomsttijd dan wanneer ik de maximale snelheden zou proberen aan te houden. Maar ondertussen nauwelijks een file gezien.
    Afgelopen weekend kwam ik vanaf de Hartz terug gedenderd met snelheden over de 200 km/hr over hele afstanden en dat heeft me maar liefst een tijdswinst van 19 minuten op geleverd en een halve tank extra moeten tanken.
    met mijn 100 km/hr gedrag heb ik geen verkeersboetes meer, en bespaar ik ongeveer 2 volle tanken (70 ltr) diesel per maand. is voor mij reden genoeg om rustiger te rijden. Wel af en toe een stuk hoger in de toeren rijden om versmering van de motor te voorkomen

  • Sjaak

    Heer Bruil had zo ook een eigen sterke mening en opvatting aangaande de fosfaatproblematiek mbt. tot fosfaatreductie en knelgevallenregeling. Als ik me niet vergis functioneert hij ook regelmatig als adviseur voor advocatenkantoren.
    Gezien de uitspraken en afwikkeling van deze rechtszaken, wordt er weinig waarde gehecht aan de opvatting van de heer Bruil. Hoe frustrerend moet dit zijn voor een hoogleraar...
    Ben bang dat voor zijn zienswijze aangaande de stikstofproblematiek hetzelfde geldt.
    Zou het niet een geweldige uitdaging zijn voor de heer Bruil en consorten, om ons rechtstelsel, cq. de Staat eens te confronteren met het onrecht, wat hier plaatsvindt... ?
    Wij boertjes 'smullen' natuurlijk wel van zo'n prikkelende blog, maar kunnen er verder ook niks mee.

    Kortom; geen woorden, maar daden!

  • piet 5162

    Willumpie moet eens naar zijn grote Volvo kijken hoeveel uitstoot die heeft bij 100km per uur,En er ook nog helemaal mee naar het buitenland,Koop een FIETS Wullum en ga voor groen links schrijven

Laad alle reacties (19)

Of registreer je om te kunnen reageren.